Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Den ska visst vara animerad, jag såg någon trailer på den. Undrar om det inte var på expressen.se jag såg det.

men i alla fall, vad är det för filter dom använder sig av?

Postad

Precis som alla andra effekter så går det inte att få sådan kvalité på saker och ting genom att bara använda sig utav filter.

Postad

Den är precis som Linklaters tidigare film Waking Life föörst inspelad på DV och sedan har man rotoskopat varje ruta för hand i dator. Tror att dom använder nåt eget program.

Waking Life var fruktansvärt tråkig och A Scanner Darkly ska vad jag hört vara ännu långtråkigare.

Postad

okej, jag bara undrade om det fanns något sånt filter till sony vegas eller premiere

-Jag håller med att den ser ganska trist ut.

Postad

Jag försökte se Waking Life en gång, men efter 20 minuter var jag väldigt åksjuk. Det tecknade har en tendens att göra perspektivet lite skevt vilket jag uppenbarligen reagerade på :)

Postad

jo, waking life var lite "speciell" om man säger så... men mest för att första delen var så händelsefattig... det löste sig riktigt ordentligt i slutet när han började få grepp om vad som egentligen hände runt honom. Tyckte den filmen var väldans egen och intressant och ser fram emot den hans nya. Där verkar dom ha fått ner wobbligheten i linjerna, de gjorde waking life extra jobbig, men man måste se hela för att fatta varför.

Heh och detta säger jag som svurit både ve och förbannelse över ralph bakshi's rotoscopade spectakel: Lord of the rings part 1 och Fire & Ice... men i waking life och scanner darkly finns det ett syfte med rotoscopingen, i bakshis filmer var den bara onödig och irriterande.

En annan anledning att jag ser fram emot a scanner darkly, som har varit på gång länge nu och trailrar som är nästan ett år gammla, är att den är baserad på en av mina favoritförfattare vars filmatiseringar nästan alla har fungerat skitbra. exempelvis; Blade Runner (Do Androids Dream of Electric Sheep?), Total Recall (We can remember it for you wholesale), Paycheck, Minority Report... vet ej hur det är med screamers, impostor eller johnny mnemonic för dom har jag inte sett dock. Tyvärr.

Och Keanu ser ju oftast lite halvt borta ut, så han passar ju skitabra...

Ville bara ha lite nyans i snacket;)

Postad

Philip K. Dick har inte skrivit Johnny Mnemonic. Den är skriven av William Gibson, och han har även skrivit manus till filmen. Tyvärr blev inte filmen så bra, men gillar man cyberpunk är New Rose Hotel, med Willem Dafoe och Christopher Walken, ett "intressant" alternativ. *william gibson fanatiker*

För övrigt håller jag med om att filmatiseringarna av hans historier blivit, överlag, ganska bra. Jag tror nästan att A scanner darkly hade blivit bättre utan rotoscope, men det återstår att se.

Postad

Jag undrar om rotoscoping-effekten är ett sätt att göra produktionen billigare men samtidigt få filmen att ha ett intressant grafiskt utseende. Postproduktionen blir ju dyrare däremot. De anställde ett 50-tal grafiker för att göra rotoscopingen.

Själv är jag väldigt nyfiken på den här filmen eftersom jag läste boken för bara nån vecka sen och naturligtvis funderade på hur den skulle funka som film. Det verkar som om filmen är rätt trogen boken vad jag kan se på trailern.

Postad

enligt imdb's technical specs sida så filmades allt med 35 mm film så så särskilt mycket billigare kan den ju inte blivit...

är det förresten någon som vet när och var filmen kommer till sverige?

Postad

Jag litar inte till 100% på IMDBs technical specs, eftersom de ibland verkar bara tala om visningsformatet. Men även om de filmade på 35 så blir det ju billigare eftersom scenografin m.m. säkert blir mycket enklare. De kunde jobba snabbt; inspelningen var bara två-tre veckor om jag förstått det rätt. De jobbade dock rätt mycket med ljussättningen.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...