Gå till innehåll

Pc/Mac


Bodhi

Recommended Posts

Tjena alla!

 

Jag är en gammal stillbildsfotograf som nu tänkte börja filma lite.

Min fråga är vad för dator man ska köpa för att redigera video.

 

På jobbet använder vi oss utav pc med pinnacle men upplever det som att det ofta hänger sig och strular lite.

 

Är det bättre med Mac och i så fall måste man ha en G5:a eller vad.....?

 

Jag filmar med Xl1s.

 

Tacksam för svar

Länk till kommentar
Share on other sites

Personligen kör jag pc och redigerar i avid. Använder After Effects för filter och effekter, och final cut pro (mac) för färgkorrigering (pga att jag gillar den och kan den utantill).

 

Mitt förslag om man bara ska köra ett program så är det Final Cut jag måste rekommendera...ett mer komplett paket än avid tycker jag. Och G5'a måste du definitivt ha...skillnaden på G4 och G5 är enorm.

Länk till kommentar
Share on other sites

iMac ska enligt vad jag läst fungera ypperligt med FCStudio. Ja Motion 2 följer med i det paketet så även FCP, Soundtrack Pro, LiveType, Compressor, Cinema Tools, DVD Studio Pro och QTpro. Förlåt mig om jag glömt något.

 

Personligen tycker jag inte det är något att tveka om då du faktiskt får en fullt fungerande PC på köpet när du köper en mac. Det ända du får köpa extra är ett exemplar av WinXP. Sen väljer du själv vilket operativsystem du vill starta med.

 

Med en iMac får du dessutom en dator med dubbla CPU:er och ett operativsystem som är optimerat för flera CPU:er (behöver inte vänta på något Vista eller köpa NT eller dyra server licenser) och dessutom programvaror som direkt ut ur boxen är optimerade för flera CPU:er.

 

Nej jag är inte sponsrad av Apple, jag jobbar inte för Apple, jag är bara glad att jag bröt bandet med PC och pyttemjuk för drygt 1.5 - 2 år sedan.

 

Go Apple!

Länk till kommentar
Share on other sites

Är du inte en "die hard" redigerare som har stora krav på prestanda så fungerar idag en iMac alldeles utmärkt för DV/HDV-redigering i iMovie, Final Cut Express eller Pro.

 

Innan jag blabbar vidare så är det ju så att Apple gått över, eller ska gå över, till Intel-processorer på alla deras maskiner. Detta betyder generellt två saker: mer pang för pengarna och dual boot möjlgiheter in i MacOSX och Windows. Att detta är viktigt är pga alla program ännu inte blivit skapande för Apple "universal" plattform som man kalla program som rullar på så väl PowerPC (G4/G5) som Intel i OSX.

 

Dock har i stort hela Apple linje program gått över till intel - hela Final Cut Studio och Shake däribland. Motion skulle jag inte direkt säga som Apple svar på After Effects, snarare ett tillskott till Final Cut Pro och After Effects. Motion är inriktat på Motion Graphics främst, med en ganska unik realtids motor, där After Effects är mer en allt-i-allo motiongraphics/compositor lösning.

 

Jag har på senare år inte haft mycket med PC-redigeringar att göra men har alltid ogillat Windows som arbetsmiljö. Jag har flera vänner som gått över senaste 5 åren från PC/Windows/Premier i förmån för MacOSX/Final Cut Studio. Med detta kan jag bara säga att det mesta fungera väldigt bra i den miljö jag valt och det är relativt "öppet" att göra som man vill.

 

Med en intel-mac kan du även ta det av båda världar, om du så vill :)

 

Prestandamässigt ligger en intel iMac nästan på samma nivå som en dual G5:a, att de skulle lagga är det således inte större risk för. Givetvis är en Quad G5:a snabbare, men den kostar också enormt mycket mer. Prestandan gäller dock bara om du kör Intel-native program, så ex. After Effects kommer på en Intel-iMac ligga efter tills att Adobe uppdaterar programmet troligen under kommande år.

 

Tips är att gå med Final Cut Pro User Group Sweden och skjuta skarp med alla frågor du har där. Nej, jag gör inte alls reklam ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...