TomStac Postad 29 juni 2006 Postad 29 juni 2006 Har letat men inte hittat några referenser till detta: Hur skriver man i manuset om man vill ha en NEDTONING följt av SVART och sedan av en UPPTONING? Det kan ju knappast vara ÖVERTONING, eftersom en sådan handlar om att två scener möts i slutet och början/den ena övergår till den andra. Jag har själv skrivit NEDTONING - UPPTONING, men det känns lite fel. 0 Citera
_nemo_ Postad 29 juni 2006 Postad 29 juni 2006 Jag skulle skriva: FADE TO BLACK FADE IN Vet inte om det finns regler för de svenska varianterna, men jag skulle förstå vad du menade om du skrev som du gjort iaf. Kanske TONA TILL SVART UPPTONING Vad vet jag, jag är ingen proffesionell manusförfattare =) 0 Citera
Java ex Machina Postad 29 juni 2006 Postad 29 juni 2006 [citat=_nemo_]Jag skulle skriva: FADE TO BLACK FADE IN Vet inte om det finns regler för de svenska varianterna, men jag skulle förstå vad du menade om du skrev som du gjort iaf. Kanske TONA TILL SVART UPPTONING Vad vet jag, jag är ingen proffesionell manusförfattare =)[/citat] det ska nog funka. eller FADE TO WHITE om man hellre vill att det ska tonas till vitt. 0 Citera
TomStac Postad 29 juni 2006 Författare Postad 29 juni 2006 Men innebär det inte automatiskt i ordet NEDTONING att bilden tonas ner till svart? 0 Citera
Mikael_hs Postad 29 juni 2006 Postad 29 juni 2006 japp. Skriv du bara nedtoning upptoning (tona till vitt osv) 0 Citera
Java ex Machina Postad 29 juni 2006 Postad 29 juni 2006 upptoning blir väl ändå från svart (eller vitt) till bild om man nu skulle göra så. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.