jonkanon Postad 28 juni 2006 Postad 28 juni 2006 Detta är något jag smågrunnat på lite då och då. Och jag får väl inte veta om jag inte frågar. Men vad är det som avgör om man kör eftertexter uppifrån och ner, eller vice verca? Är det en smaksak? Eller finns det något som man utgår efter? Nu får eftertextsgudarna göra sig hörda. /jon 0 Citera
jakethesnake Postad 28 juni 2006 Postad 28 juni 2006 man läser i latinska länder från höger till vänster - uppifrån och ner... Därför är det väl att rekommendera att köra som alla andra gör. 0 Citera
jonkanon Postad 29 juni 2006 Författare Postad 29 juni 2006 Det hade jag väl lite koll på :) Men om man tittar så är det relativt många som kör texten som regnar ner, uppifrån och ner. T.ex seven, det var den som fick mig att tänka på det ännu en gång. Jag upplever att de flesta kör nerifrån och upp. Så har det att göra med hur man väljer att göra sina eftertexter. T.ex om man väljer "in order of apperance" så kör man nerefrån, och om man inte kör facklig standard så kanske man får köra andra hållet för att det ska vara tydligt att det är ickefacklig standard på det? Vet att det låg mycket förhandlande med facket för att skippa förtexter helt och hållet. Så för mig skulle det inte te sig ett dugg udda om man valde håll beroende på om man tog beslutet att filma en jämn eller udda vecka :) Märkligare saker har jag hört talas om. 0 Citera
Eibon Postad 29 juni 2006 Postad 29 juni 2006 Såna där special-eftertexter brukar ju oftast bara vara på dom viktigaste människorna att det är lite stylat, men sen kommer det vanlig rulltext. 0 Citera
StenR Postad 29 juni 2006 Postad 29 juni 2006 "Relativt många.."? Det kommer väl med jämna mellanrum filmare som vill göra saker tvärtom konventionen. Den första film jag såg där texterna rullade neråt tror jag var George Lucas remake på sin studentfilm THX 1138. 0 Citera
Munthe Postad 29 juni 2006 Postad 29 juni 2006 Just i Seven är det ju ganska tydligt att det ska kännas "sjukt" att texten rullar åt fel håll. Lite vanlig hederlig dramaturgi helt enkelt. 0 Citera
vilcans Postad 29 juni 2006 Postad 29 juni 2006 [citat=jonkanon]Jag upplever att de flesta kör nerifrån och upp.[/citat] Jag vill inte vara taskig, men när du skriver sådär så upplever jag det som om du inte har sett särskilt mycket film alls. Alltså, alla filmintresserade har väl observerat att det allra vanligaste är att texten kommer in från övre högra hörnet, cirklar runt gyllene snittet nere till vänster ett eller två varv och sen åker ut åt höger. 0 Citera
jonkanon Postad 29 juni 2006 Författare Postad 29 juni 2006 Jag har ju sett så himla många filmer. Jag är 30 år och har barn, så nu ser jag bara dryga 100-200 filmer på ett år. Förr om åren låg den siffran på drygt 700 filmer. Nu betar jag av hitchcock biblioteket, för jag har missat mycket av gamla klassiker. Men även om jag inte läst filmhistoria har jag sett mycket av det som de bara sett utdrag på. Potemkin till Göteborgs symfoniker var en upplevelse. Jag lovar jag har sett jätte jätte många filmer. Och det är det jag baserar mina funderingar på. Någon slags median. 0 Citera
teo Postad 30 juni 2006 Postad 30 juni 2006 jag tror att det var en otroligt stor dos ironi i vilcans inlägg ;) själv så tycker jag att dom bästa eftertexterna är dom som tänker "outside the box". en eftertext som verkligen sticker ut och som är sin helt egna. 0 Citera
vilcans Postad 30 juni 2006 Postad 30 juni 2006 Klart jag var ironiskt. Jag tyckte "Jag upplever att de flesta kör nerifrån och upp." var en så lustig formulering att jag inte kunde låta bli att kommentera. Jag kan själv på rak arm inte komma på mer än en av alla tusentals filmer jag sett där texten går uppifrån och ner. Så jag "upplever" det som att nerifrån och upp är vanligast, men någon annan kanske upplever det som 50/50... :-) 0 Citera
Munthe Postad 1 juli 2006 Postad 1 juli 2006 Ironi funkar sällan på nätet. Men Vilcans var väldigt rolig. 0 Citera
jonkanon Postad 1 juli 2006 Författare Postad 1 juli 2006 Jag lade till en bedjande daffylook när jag skrev mitt inlägg och det syns ju inte heller. Dvs att jag också försökte vara lite humoristisk :) 0 Citera
jmalmsten Postad 1 juli 2006 Postad 1 juli 2006 hm, jag har själv försökt hitta brytpunkten i filmhistorien där man slutade med att köra en lång förtext och avsluta filmen med ett enkelt SLUT eller THE END eller FIN till att köra en kortfattad förtext och sedan lista alla caterergubbars assistenters skomakare... (rekordet hittills var Return of the King EE, då PJ listade tusentals fans... 20 30 minuter bara det:o) får fortsätta senare med mitt inlägg... 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.