Gå till innehåll

Uppdatering Super8


Aerdna

Recommended Posts

Hej gott folk!

 

Skulle vilja ha några snabba tips angående inköp av Super8-film. Är det E64T från Wittner som är det hetaste nu efter att K40n har gått i graven? Visst är det så att det ingår framkallning i priset hos dem? Någon som beställt ifrån dem och har bra eller dåliga erfarenheter? Hur lång tid tog det att få beställningen?

 

Jag ska köpa in en 10 rullar eller nåt sånt till en musikvideoinspelning.

Alla tips välkomnas!

 

/ Andrea.

Länk till kommentar
Share on other sites

Köp Wittner Chrome 40 istället, vilket egentligen är Kodachrome 40.

 

 

 

[citat=Uppsala BildTeknik]Men nu är hela Filmshooting nere, idioter till "coola hackers" har varit inne och lekt häftiga. Idioter. :([/citat]

 

 

Jag fattar inte motivet för att hacka en filmmaking sajt var!

Länk till kommentar
Share on other sites

Oh ni måste hjälpa mig här nu. Jag är sugen på Velvia 50Dn, den ser ju grym ut. (http://www.filmshooting.com/scripts/forum/viewtopic.php?t=14326&start=0&sid=a0d9ff2ed23dc5fead7aafa607b122ef)

 

Jag skulle gärna satsa på den men var & hur beställa på bästa sätt?

 

Har förstått att GK-film (http://www.german.film-super8.de/) för den. Men läste detta som gjorde mig lite fundersam:

"Important news about the production of Cinevia super8 cartridges. GK-Film Germany [the manufacturer of Cinevia] can not handle the large demand for this new super8 product. The production [cutting and filling s8 cartridges] is a lot of hard labour and therefore needs a lot of energy and time. The rumour that raw material Fuji Velvia 50D is sold out is not true! GK-Film can manufacture Cinevia in the upcoming years, that is not the problem. GK-Film is just a small company just like this lab, and we just can't deal with all the orders coming in from all over the world. The only reason why we can't send your order is because of production capacity[31 May 2006]." (http://www.super8.nl/english/e_film_new_cinevia.htm + massa mer info om filmen, födelsen mm, rolig läsning)

Men det låter oroväckande, det får inte ta tusen år innan jag får beställningen...

 

Har tappat sugen för 64t, ingen verkar speciellt på den alls? Kanske är Wittner Chrome 40 det bästa after all? Motsvarar den K40n? Testkörd av någon här?

 

Haha oj det blev långt detta, hoppas på lite vägledning, alla dessa val...

 

/ Andrea

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Aerdna]Har tappat sugen för 64t, ingen verkar speciellt på den alls? Kanske är Wittner Chrome 40 det bästa after all? Motsvarar den K40n? Testkörd av någon här?

 

/ Andrea[/citat]

 

Som jag har redan sagt, wittnerchrome 40 är exakt samma film som kodachrome 40, exakt samma.

Länk till kommentar
Share on other sites

velvia har keffa hudtoner, i alla fall när det gäller diabilder och det är nog samma emulsion. jag skulle ta neg om jag skulle göra en video på super 8, eller ektachrome 100d om jag ville ha reversal.

 

ang hacking så är det ju inte sajten som blivit hackad utan bb-scriptet. sedan sniffas alla sajter som kör samma version upp och hackas automatiskt.

 

/mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Enl. Henke Råssmo Kodak Sverige sänder du dem till:

 

VSFL

Box 80

524 21 Herrljunga

 

Du sparar några kronor i porto att sända dem hit.

Men denna ardress är endast aktuell fram till mitten av september då den betalda/inbakade framkallningen på K40 tar slut.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

[citat=vilcans]Är det bara Kodak som över huvud taget tillverkar Super 8 numera? Jag menar, har Fuji och AGFA lagt ner helt, eller tillverkade de aldrig Super 8-film?[/citat]

 

Ja, det är bara Kodak som gör Super8 film numera. Finns lite Fuji special perforerat, men det är bara Kodak som har Super film i sitt sortiment.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, just det, du nämnde ju Velvia som är Fuji. När jag började med foto så fick jag uppfattningen att Velvia (helst exponerad i ISO 40) var många fotografers favoritfilm. Jag testade den nån gång, och resultatet var ju fantastiskt, men ISO 50 är extremt långsamt för stillbildsfilm. Det vore kul om någon hittade var man kan köpa den som Super 8. En fördel är att alla Super 8-kameror klarar ISO 40. Jag tror inte att min kamera klarar att exponera efter 64 nämligen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Här har Ni lite att välja mellan: http://www.super-8-film.de/katalog/04_filmm/s8_meter.php både K40, Velvia och en massa andra emulsioner.

 

Varning varning dock, det är på stora rullar. Man måste alltså ladda små återanvändningsbara kassetter med 15 meters snuttar om man vill filma med en vanlig super8 kamera... :(

 

Någon som kan tyska kan ju läsa mer info på sidan, jag begriper inte tyska för 5 öre... Eller jo jag kan räkna till 10 på tyska, men det är väl typ allt. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Aha märkligt. Jag beställde Wittner Chrome 40 från Wittner för inte alls länge sedan. Men de måste väl ha tagit slut då. Jag sitter och väntar på rullarna från framkallning nu... Ska bli mycket spännande att se hur det blev!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Aerdna]Aha märkligt. Jag beställde Wittner Chrome 40 från Wittner för inte alls länge sedan. Men de måste väl ha tagit slut då. Jag sitter och väntar på rullarna från framkallning nu... Ska bli mycket spännande att se hur det blev![/citat]

 

Ja, då hade du tur då! Fanns de på hemsidan när du beställde? Nu finns bara Wittner Chrome 100D, men den kanske också är vettig..?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=nilavs]Jag rekomenderar dig att testa Witt.Crome 100D, jag tror inte du blir besviken,

tänk bara på 100ASA och inget filter i dagsljus.[/citat]

 

Ok, hmm undrar bara om den funkar med auto exposure i min kamera...se min fråga i tråd "Film Speed förvirring"

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad jag kan tyda så har du ett filter i srålgången vid 100 ASA dagsljus och vid tungsten 160 ASA är detta ”bortkopplat”.

W.C.100D exponeras utan filter i dagsljus, så här har du ett problem tyvärr.

Med ett ND2 påskruvat på objektivet (-1 steg) hamnar du på 80 ASA vid tungsten, detta är en lösning som borde fungera, något överexponerat.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...