gorse Postad 27 juni 2006 Postad 27 juni 2006 Jag hade en gång en kassettbandspelare med microfon för att spela in ljud, musik och fågelkvitter. På expert foto hade de naturligtvis inga sånna stenåldersapparater. Vad skall man ha nuförtiden? Behöver knappast vara så exlusivt utan för ganska billiga pengar. Tänk på att jag bara har en sony miniDV-kamera i fel format :-) 0 Citera
qwertyunion Postad 27 juni 2006 Postad 27 juni 2006 Kan du inte bara köpa en rätt schysst mick som du kopplar in i DVkameran och så spelar du in på bandet...? 0 Citera
Luzer Postad 27 juni 2006 Postad 27 juni 2006 Jag hade nog också valt att lägga ljudet på kameran då man sparar in endel pengar där. Men istället satsat på en bra mik och en liten mixer så man får hyfsade preampar också. Är ganska ofta man lägger ljudet på kameran även vid novellfilmer med hyffsad budget, men då har man alltid kollat upp vad det är för kamera som används innan man tar det beslutet, så man vet att A/D omvandlarna är ok. Sen har man oftast en ganska bra mixer och mikar givetvis. På större inspelningar använder man mest hd-bandare, sounddevices 744T, Aaton cantar och fostex pd-6 (dvd-ram) är väl vanligast som jag känner till, sen finns även digital nagra som jag aldrig använt själv men den är nog knappast dålig. 0 Citera
gorse Postad 28 juni 2006 Författare Postad 28 juni 2006 Jag har tänkt på det. Men Jag har gett upp NTSC och kollar efter ny kamera men tänker köpa en konsumentkamera. De flesta har ingen mick-ingång tyvärr. Antagligen får jag sota för det. Men ideen är god. Vad jag skall ha det till är att spela in egna ljud för att ljudlägga i efterhand. Nu är jag kanske ute och seglar, men praktiska experiment visar att det mesta jag kommer att filma för ögonblicket skulle egentligen inte behöva ljudupptagning över huvudtaget vid inspelningstillfället. Jag ser ingen anledning till att spela in vind-sus, trafikbuller och tusen saker som inte behagar vara tyst bara för att jag tar fram kameran. Så, jag kommer helt sonika att kasta ljudspåren. Men i bland skall jag ju prata och det går ju inte att kasta. Hm, får nog kolla efter kamera med mic-ingång i alla fall. Dock, för att i efterhand lägga till de ljud som passar behöver förståss spela in dem på nått sätt. I butiken tyckte de jag skulle köpa en diktafon, men jag tvivlar. Då kan jag ju lika gärna använda ljudinspelningen på min mobiltelefon (som blir förvånandsvärt bra faktiskt. Full storm ute och jag spelade in en koltrast härom dagen). Tänk er följande scenario: Jag står framför järnvägsstationen och skall föreställa en reporter. Men kameran är på lite avstånd. Kan man ha 10 meter sladd? Då tänkte jag stoppa ljudinspelaren i fickan och prata i mic:en i handen. Men frågan är om jag lyckas synka ihop ljudet? 0 Citera
deerel Postad 28 juni 2006 Postad 28 juni 2006 [citat=gorse]Tänk er följande scenario: Jag står framför järnvägsstationen och skall föreställa en reporter. Men kameran är på lite avstånd. Kan man ha 10 meter sladd? Då tänkte jag stoppa ljudinspelaren i fickan och prata i mic:en i handen. Men frågan är om jag lyckas synka ihop ljudet?[/citat] Det ska inte vara några problem att synka i efterhand. Det har man ju gjort i alla tider. Använd en klappa eller smäll ihop händerna över huvudet eller nått. Då har du en bra synkpunkt. 0 Citera
gorse Postad 28 juni 2006 Författare Postad 28 juni 2006 OK. Tack. Det är inte lätt att hitta en kamera som har allt. Jag tror jag prutar på Mic-in och i skrivande stund ligger en sony DCR-HC35E väldigt bra till. Har DV-in vilket för mig känns angeläget så man kan spara det man redigerat, och pris med väska och massa tejpar 4047 på pixmania. 0 Citera
deerel Postad 28 juni 2006 Postad 28 juni 2006 Själv skulle jag inte pruta på mic-in. Men har du en alternativ ljudupptagning så visst. Då kan du säkert får helt ok ljud. DV-in är ju också ett måste, valet är inte lätt eftersom man sällan har obegränsat med pengar. 0 Citera
gorse Postad 28 juni 2006 Författare Postad 28 juni 2006 Mja, det är en fråga om prioritet. Att få kombinationen mic-in och DV-in verkar nästan helt omöjligt på en konsumentkamera. Det är knappt några som har. Dock hade SAMSUNG VP-D361 mic in med då slapp man det mesta annat. Hur gör ni som har NV-GS17 och liknande kameror? 0 Citera
Luzer Postad 28 juni 2006 Postad 28 juni 2006 Oj jag trodde inte det var så ovanligt med mic-ingång även på konsument kameror. Men jag har ju ingen vidare koll på vilka kameror som finns heller. Sen håller jag med deerel med att synkbiten är nog det minsta problemet, värre är det att hitta nåt billigt hyffsat att spela in på. Jag tror ändå du sparar endel på att skaffa en kamera med mik-ingång (eller iaf line-in, men det är väl ännu värre misstänker jag), än om du skulle försöka skaffa nån separat grunka. 0 Citera
gorse Postad 28 juni 2006 Författare Postad 28 juni 2006 Jag har suttit och klickat i dagarna två och jag får nog säga att jag är lite besviken. DV-kamror säljs mest till semesterfilmande personer som fått ännu en leksak att göra slut sina pengar på. Och kamerorna är anpassade efter det, dvs de får plats i byxfickan, har 30 ggr zoom (vem som nu kan hålla det stadigt på fri hand?) och helst spela in 6 timmar på DVD-rw. Man får nog betala en 6-7000 för en konsumentkamera som har DV-in och mic-in och sånt. Om jag höjer priset från 4000 till femtusen får jag inte bättre kamera utan större minneskort så jag kan ta fler stillbilder, nightvision, supersteady shot, 48 ggr zoom, widescreen i olika former, och inbyggda effekter som sepia, B/W och så vidare. Jag tycker de känns som nya DV-kameror riktar sig till samma kunder som ALDRIG har haft karta i bilen (Öh, jobbigt ju) men som nu skaffar GPS-motagare med extra Europakartor och tre år prenumeration på kartuppdateringar och ändå åker de som mest på E4an. Samma personer fattar inte heller varför jag (som bor på landsbygden) köper extraljus till bilen. "Man har ju aldrig helljuset på?" De har aldrig åkt från Åtvidaberg till Kisa om hösten :-/ 0 Citera
Luzer Postad 28 juni 2006 Postad 28 juni 2006 He he jag lider med dig gorse, man blir bra sur när man känner att man gärna skippar 90% av allt extra lullull för att få nåt som man verkligen behöver istället. Kan du inte kika på nåt bättre begagnat då? Priser på teknikprylar sjunker ju fortare än titanic så nåt kap borde man ju kunna hitta om man har lite is i magen. 0 Citera
gorse Postad 8 juli 2006 Författare Postad 8 juli 2006 Dags att uppa denna tråden och jag är fortfarande lika förvirrad. Jag gick till elekronikvaruhusen för att fråga efter inspelningsapparater med min barndoms gamla philips kassettspelare i minnet. Det var nog kanske lite optimistiskt. Vad de stack i händerna på mig var en diktafon för en smärre förmögenhet som visseligen går att koppla ihop med datorn. I nästa butik hade de en minidiskapparat i rea-lådan. Jag fick känslan av att det är utgången teknologi eftersom priset var satt från 2000 till 499. Passade mig bra, men tyvärr ingen mic-ingång. Ingen inbyggd mick heller för den delen. De skulle dock finnas en modell med mic-ingång med de skulle inte ta in den. Och skulle kosta många tusenlappar. Ett förslag jag fick var att köpa en MP3spelare. Mja, lite snål jag lånade barnens svindyra spelare och konstaterar att ingen av dem har ingen mic-ingång fastän de kostat så mycket pengar. Men; Tro på f*n. Min egen 256 Mb stenålders-MP3-spelare hade faktiskt mic-ingång. Jag stoppar min gamla datormic och konstaterar att det blir inte så dåligt som jag trodde. Men det är klart, det blev något skramligt men det tror jag beror på den gamla micken som följde med datorn. En bättre mic så kanske det funkar. På muggen läser jag nya numret av "Tips och tricks för PC" som jag fick en prenumeration av, och däri läser jag hur man spelar in grammofonskivor på datorn. Hm, det borde ju funka med min gamla bandspelare? På teknikmagasinet kostar en bandspelare liknande min philips 300 spänn och har line in/ut. Programet för datorn är gratis på sourceforgenet. Jag kroknade en smula, och höll helt enkelt upp min mobiltelefon, en rätt dyr Sony Eriksson K750i men knappast den häftigaste telefonen. Jag tryckte på record och en Koltrast fastnade förvånansvärt bra förutom vindbruset när det friskade i. Vilket av ovanstående alternativ är totalt fel om jag försöker? Just nu känns min MP3-spelare som det alternativ jag gillar bäst men då måste jag köpa en ny microfon, men det verkar vara billigaste alternativet just nu. Sony har nån latjo mic som egentligen skall vara till videokamera med mic-ingång skulle kunna passa. Hur mycket är lägsta pris för en mic som faktiskt går att använda? Ps: Jag filmade några minuter med min nya Sony Semesterkamera och jag får nog lov att säga att filmlook är kanske lite överdrift, men någon semesterfilmslook tycker jag inte det blev fast jag filmade i 4:6. Vädret är lysande och färgerna mustiga och konstrasterna är rika. Ändå kör jag på Easy-mode. :-) Jag kan nog inte visa det tyvärr för min nya dator ligger kvar i kartongen. Även om man försöker hålla igen på budgeten har jag konstaterat att slutsumman blir rätt mycket ändå. 0 Citera
sensu Postad 8 juli 2006 Postad 8 juli 2006 varför inte börja skriva romaner vid sidan om ljudinspelningen..Du verkar ju vara hur bra som helst på att berätta och dramatisera lite. ler 0 Citera
gorse Postad 8 juli 2006 Författare Postad 8 juli 2006 Tack. Att dramatisera kan komma till nytta i manusskrivandet. Tyvärr blir min eviga dyslexi allt värre men det är väl det man har korrukturläsare till. 0 Citera
deerel Postad 8 juli 2006 Postad 8 juli 2006 Bästa alternativ är nog det som du själv är inne på, MP3spelaren. Den tillsammans med en Röde Videomik ( ca 1000:- http://www.cyberphoto.se/info.php?article=videomic ) skulle nog funka. Men seriöst om det bara är slantarna det handlar som så samla lite tomburkar eller lägg om kompisens tak eller nått och köp en Canon DM-MVX460. Det var den billigast jag hittade som har alla ingångar du behöver. Kostar 5150:- på cyberphoto. ( http://www.cyberphoto.se/info.php?article=MVX460 ) Iofs tillkommer mic hur som helst. Läste lite mer om den och det är ju märkligt vad de spar in på allt. Det är ingen utgång för hörlurar. Annars hade den alla ut/in-gångar du behöver. 0 Citera
StenR Postad 9 juli 2006 Postad 9 juli 2006 [citat=deerel] Men seriöst om det bara är slantarna det handlar som så samla lite tomburkar eller lägg om kompisens tak eller nått och köp en Canon DM-MVX460. Det var den billigast jag hittade som har alla ingångar du behöver. Kostar 5150:- på cyberphoto. ( http://www.cyberphoto.se/info.php?article=MVX460 ) Iofs tillkommer mic hur som helst. Läste lite mer om den och det är ju märkligt vad de spar in på allt. Det är ingen utgång för hörlurar. Annars hade den alla ut/in-gångar du behöver.[/citat] MVX40 kostar just nu bara ett par hundralappar mer än MVX460 på cyberphoto.se, MVX40 har hörlursutgång, optisks bildstabilisering, manuell fokusring, inbyggt ND-filter, bättre stillbilder och inte minst större sensorchip. Tyvärr ingen DV-in :( Det sägs att kamerans inbyggda mic tar upp motorljud men om man använde extern mic så är ju det inget problem... 0 Citera
deerel Postad 9 juli 2006 Postad 9 juli 2006 Vill man skicka film till festivaler och sånt så är det nog bra med DV-in. Vet inte hur många som tar emot på DVD. Men även för sin egen skull så är det ju bra att kunna mastra alla filmer på DV så man slipper kvalitéfölust på mastern. Bortsett från DV-in så skulle jag nog hålla med om att MVX40 låter mycket bättre. 0 Citera
StenR Postad 9 juli 2006 Postad 9 juli 2006 [citat=deerel]Vill man skicka film till festivaler och sånt så är det nog bra med DV-in. Vet inte hur många som tar emot på DVD. Men även för sin egen skull så är det ju bra att kunna mastra alla filmer på DV så man slipper kvalitéfölust på mastern. Bortsett från DV-in så skulle jag nog hålla med om att MVX40 låter mycket bättre.[/citat] Då ska man leta efter Canon-modeller med ett i (för DV-in) på slutet, som t ex MVX35i (MVX40i verkar inte finnas i Sverige längre). Visst är DV ett bra arkivformat, men jag lägger mastrarna på hårddisk istället. Och de flesta festivaler accepterar faktiskt DVD eller kan ta emot anmälan över Internet (t ex via Withoutabox). 0 Citera
gorse Postad 9 juli 2006 Författare Postad 9 juli 2006 Kameran har jag redan köpt, en sony vars modellbetäckning jag inte kommer ihåg i skrivande minut, men 35e-nånting och var den enda med DV-in i prisklassen under 4000, dvs en helt vanlig semesterkamera. Hursomhelst, jag har listat ut att jag behöver massa (o-)ljud som fågelkvitter, kyrkklockor och mycket annat. Så jag tänkte helt enkelt gå ut och spela in dem. Då tycker jag att jag inte behöver gå ut och filma ljuden utan det borde funka med en "bandspelare". Till min knepiga påhittade dokumentär kommer jag nog att kasta de flesta ljudspåren och lägga ljud och musik helt artificial. Det lilla jag hittils bandat, har jag upptäckt att ljudbilden har så olika karaktäristik mellan olika tagningar att hela filmen "ser" mycket semesterfilmsaktig ut. Alltid är det nån som pratar eller nån musik eller annat oljud i bakgrunden som helt kommer sakna kontinuetet mellan tagningarna. Dessa ljud märker inte jag då jag filmar men jag "ser" dem när jag kollar på bandet i en följd. Drar jag ur ljudsladden ur teven, blev genast bilderna mycket mer proffessionella. Andra "småsaker" som jag skriver upp på nybörjarmisstagens lista är att man skall tex stoppa linskyddet i fickan om man skall använda ljudet. Det är retligt med linskyddet som slår i vinden och det hörs på bandet. (:--) Så, min strategi är att när det är dags att redigera så är det nog lättare att utgå från tysnad genom att kasta ljudspåren och göra nya själv. Vi får se om min hypotes håller vatten. Det äju mycket möjligt att jag hakar upp mig på smådetaljer. Sånt som ni som filmat ett tag redan listat ut. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.