Norbert Postad 16 juni 2006 Postad 16 juni 2006 Om jag är ute efter en filmkamera som ger mig looken på Monty Pythons Holy Graal (till exempel), vad ska jag leta efter då? Jag har hört ryktas om att de inte hade sån stor budget så jag gissar att det är 16mm? Någon som vet vilka specifika filmkameror som användes? 0 Citera
Dawey Postad 16 juni 2006 Postad 16 juni 2006 Det handlar snarare om kvaliteten på filmen (filmREMSAN alltså) som använts. Under mitten av 80-talet var en stor utveckling av filmen. Grov eller finkornigheten följer med ljuskänsligheten och ljuskänsligheten är avgörande för filmens pris. Lågbudgetfilmer var ofta inspelade med en mer grovkornig filmkvalitet ockå för att inte behöva använda lika mycket artificiellt ljus. Men nu finns knappt någon skillnad längre. 70 och 80-talens B-films look går inte längre att få fram, eftersom den grovkorniga film de spelades in med inte längre tillverkas. Den enda typen av film som inte längre utvecklas är den, numera betydligt dyrare, svartvita filmen som ser lika dan ut som den gjorde på mitten av sextiotalet. 0 Citera
Norbert Postad 16 juni 2006 Författare Postad 16 juni 2006 Typiskt mig att falla för en filmsort som inte längre tillverkas. :P 0 Citera
mattsand Postad 19 juni 2006 Postad 19 juni 2006 fuji f-400 har ganska 70-talsaktig look på många sätt och den går fortfarande att köpa. färgerna är alldeles för bra och kontrasten likaså men det kan man ju fixa i skanningen. den är i alla fall kornig på ett väldigt snyggt sätt. gamla exr 200 från kodak kanske också finns i någons frys. den är inte så kornig men har väldigt gammaldags färger. eller 7250 som fucking åmål är filmad på. har utgått nyligen men finns nog kvar här och där. /mattias 0 Citera
Norbert Postad 19 juni 2006 Författare Postad 19 juni 2006 mattsand, är filmsorterna du pratar om 16mm eller 35mm? 0 Citera
TomStac Postad 19 juni 2006 Postad 19 juni 2006 Fucking Åmål var i alla fall filmad på 16mm. 0 Citera
Norbert Postad 19 juni 2006 Författare Postad 19 juni 2006 Okey, säg att man skulle hitta lite fuji f-400, måste man då ha någon speciell filmkamera eller går den att ladda i alla 16mm-kameror? Kanske det går att få den här "dark ages-looken" på super8? Tänk Holy Graal eller den nyare filmen Reign Of Fire. Den har lite av det där stuket även om den är clean som alla moderna filmer. Jag vill ha lite gammal fantasylook. Måste det till någon dyr super8-kamera (typ Beaulieu) för detta eller har det bara att göra med filmen man använder? EDIT: Ett praktexempel på looken jag är ute efter: http://www.intriguing.com/mp/_pictures/grail/large/HolyGrail002.jpg 0 Citera
mattsand Postad 21 juni 2006 Postad 21 juni 2006 [citat=Norbert]mattsand, är filmsorterna du pratar om 16mm eller 35mm?[/citat] så gott som alla filmsorter finns i båda, så också dessa. "72" betyder dock 16mm. 5250 är motsvarigheten i 35. /mattias 0 Citera
mattsand Postad 21 juni 2006 Postad 21 juni 2006 [citat=Norbert]EDIT: Ett praktexempel på looken jag är ute efter: http://www.intriguing.com/mp/_pictures/grail/large/HolyGrail002.jpg[/citat] ser väldigt reversalig ut. kolla om nån har 7250 kvar. annars kanske 7285 kan funka. /mattias 0 Citera
Norbert Postad 21 juni 2006 Författare Postad 21 juni 2006 Okidok, tackar för infon! Är det reversal film som har hårdare kontraster? 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.