Gå till innehåll

Hur länge kan skicka k40 på framkallning?


hankie

Recommended Posts

Har sökt lite överallt på detta ämne men inte hittat nåt, tror det är mina dåliga internetskills som spökar hehe.

 

Jag undrar hur länge man kan skicka sina k40 rullar för framkallning? Hörde nånstans att sista månaden är nu i september? Stämmer detta? Kan man framkalla efter det också men att framkallningen då börjar kosta? Var skickar man filmen?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Share on other sites

Sista framkallnings dag för K40 super-8 i Schweiz är 1 augusti 2006.

Det är där K40 framkallas (vid betald framkallning=påse), lägg till några dagar för postbefodran.

Efter detta datum kan man via Wittner i Hamburg få K40 super-8 framkallad men då med en framkallningskostnad (kolla Wittners hemsida), filmerna blir då förmodligen framkallade hos Dwaynés USA.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=nilavs]Efter detta datum kan man via Wittner i Hamburg få K40 super-8 framkallad men då med en framkallningskostnad (kolla Wittners hemsida), filmerna blir då förmodligen framkallade hos Dwaynés USA.[/citat]

 

Är det värt? Är Kodachrome 40 bättre än Ektachrome 64? Bortsett från finare korn? Vilken film har bäst färger, kontrast, etc?

Länk till kommentar
Share on other sites

Detta att bedöma och uppleva färger är ofta subjektivt, och kornet kan variera då detta är beroende på bl.a. framkallningen.

Jag rekommenderar dig att köpa en rulle Ektachrome 64T och en Wittner chrome 100D = Ektachrome 100D, (denna kommer sannolikt att tas fram i S-8 format även av Kodak).

Det finns även Fuji på S-8 kassett= Fuji Velvia ISO 50 (kolla på: http://www.german.film-super8.de )

men här är en övergång till annan film förestående.

 

Dessa ”tester” koster några kronor men om du tänker satsa på S-8 är det värt kostnaden, för det är endast Du som till sist kan göra en bedömning vad som passar Dig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej, 1 augusti gäller. Ska ev. köpa några rullar begagnade K40 så därför jag frågade. Räcker det att man har själva filmen för att få det gratis eller behöver man någon gratispåse typ? Vad är skäligt att betala för utgången k40?

 

För övrigt tänker jag inte ens ge mig in på 64t.. ser inte så roligt ut, Velvia och 100d och kanske negativa 200t tror jag att jag ska köra..

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=StenR][citat=nilavs]Gå in och kolla på sidan:

 

http://www.filmshooting.com/scripts/forum/viewtopic.php?t=14326&start=0&sid=a0d9ff2ed23dc5fead7aafa607b122ef

 

så ser du lite bildmaterial av filmerna E60T, E100D och Velvia50D.[/citat]

 

Måste säga att 64T ser både kornigt och blekt ut på de bilderna...[/citat]

 

Personligen tycker jag att Ektachrome 64T var den mest balanserade när det kommer till färger. 100D hade en aning för starkt rödstick och Velvia50D ett alldeles för irriterande grönstick.

 

Kornigheten och detaljförmågan var dock sämst på 64T, likaså kontrasten. Jag tycker personligen att 100D gav den bästa bilden (totalt sett).

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=TomStac]Personligen tycker jag att Ektachrome 64T var den mest balanserade när det kommer till färger. 100D hade en aning för starkt rödstick och Velvia50D ett alldeles för irriterande grönstick.

 

Kornigheten och detaljförmågan var dock sämst på 64T, likaså kontrasten. Jag tycker personligen att 100D gav den bästa bilden (totalt sett).[/citat]

 

Små färgstick kan man korrigera vid scanning eller efteråt i redigeringsprogram. Man justerar till det med lite färgkorrigering och vips är de små färgsticken som bortblåsta!

 

Kornighet däremot kan man inte göra så mycket åt...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Uppsala BildTeknik]

 

Små färgstick kan man korrigera vid scanning eller efteråt i redigeringsprogram. Man justerar till det med lite färgkorrigering och vips är de små färgsticken som bortblåsta!

 

Kornighet däremot kan man inte göra så mycket åt...[/citat]

 

Men jag tyckte rödsticket var snyggt hehe. Men den är ju från person till person.

 

Någon som vet hur kodaks negativa stocks ser ut i jämförelse med dessa? Har inte sett några framegrabs från vision2 200t t ex.

Länk till kommentar
Share on other sites

du behöver inte påsen för att framkalla. filmen är märkt med "process paid" om du tittar på etiketten. fast du måste skicka den direkt till schweiz om du inte har påsen. kodak i sverige tar den inte utan, och inte fotoaffärerna heller, enligt min erfarenhet.

 

/mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

ok trevligt, ska hämta ut filmen idag, 10 rullar med påsar för 1200kr.. Det får jag hoppas var ett okej pris heh.

 

Han jag köpte fk40n av hävdade att jag skulle köra på 40 ASA även om jag kör utomhus med dagsljusfilter med beaulieu 4008.. Kameran skulle "känna igen" dagljusfilteret och kompensera för detta automatiskt. Man ska alltså inte kompensera själv och sätta ASAn på 25.

 

Vet någon om detta stämmer?

Länk till kommentar
Share on other sites

Detta verkar HELSKUMT, jag har en 4008 och på denna finns ett inställningsvred på vä sida med detta ställer man in ASA talet, i detta fall 25 eftersom 85 filtret är på vid dagsljus filming.

Vad jag vet så har 4008:an ingen avkänning av ASA värde inuti kassetfacket, detta var samma på min förra 4008.

Kolla för säkerhets skull med den person i detta land som vet mest om Beaulieu, Björn Andersson bjorn.andersson@brevet.nu

innan du "blåser" dina K40 rullar.

Länk till kommentar
Share on other sites

mm ok, det jag tänkte.. använder du det interna filtret? har försökt hitta var man ser om det är på/av och hur man tar på/av det.. Men icke.. sitter på zmII..

 

Kanske kan du tala om det för mig.

 

En fråga till, litar du på den interna ljusmätaren?

Länk till kommentar
Share on other sites

Du kollar filtret så här: tag av objektivet, öppna kasettluckan, lys in i kasettfacket med en lampa, ha filternyckeln till hands.

Starta kameran och se in genom objektivfattningen, samtidigt som du för in filternyckel, du kommer att då se filtret föras ut eller in i "strålgången", skulle det vara svårt att se detta stoppa in ett vitt papper i kasettfacket så syns det något bättre.

Jag har haft min 4008 hos Björn A. och fått den "genomgången" , då även ljusmätaren, så denna är OK.

Det problem som följer äldre exp.mätare är att "cellen" den som känner ljuset är åldrad, det finns nya till 4008:an: Eller så är det oxid på potentiometerbanan= den du påverkar med ASA inställningsratten.

 

Men oftast använder jag en lös mätare, jag tycker man har bättre koll på exponeringen med en sådan.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...