Armin Postad 2 juni 2006 Postad 2 juni 2006 Är det någon här som har försökt skriva ett eget manus till en känd tv serie som går på tv? 0 Citera
jbergman Postad 3 juni 2006 Postad 3 juni 2006 Tankepolisen är inte här ännu, så än så länge är det tillåtet att skriva vad som helst. Att publicera det är en helt annan sak. Jag har varit småsugen några gånger, men det har alltid fallit på att jag inte kan sätta svensk dialog i mina favvokaraktärers munnar, och det känns så töntigt att skriva på engelska. Ungefär samtidigt inser jag att jag har viktigare saker att lägga min tid på. /Jakob 0 Citera
StenR Postad 3 juni 2006 Postad 3 juni 2006 [citat=Armin]Är det någon här som har försökt skriva ett eget manus till en känd tv serie som går på tv?[/citat] Ingen kan väl stoppa dig att skriva, men om du försöker sälja manuset så... ;-) Men det finns ju undantag, George Lucas tillåter ju fans att både skriva och filma historier som bygger på Star Wars så länge som du inte tjänar några pengar på det. Men du får säkert inte vara för oanständig eller på annat sätt smutsa ner originalets rykte... 0 Citera
jbergman Postad 3 juni 2006 Postad 3 juni 2006 George Lucas kan inte sägas vara ett undantag i sammanhanget; många upphovsmän har inget emot fan fiction. Undantagen är snarare dem som är emot och lägger energi på att stoppa det, som J. M. Straczynski. Och vad gäller att vara "oanständig", hört talas om slash fiction? Det finns massor av sajter på nätet som publicerar fan fiction, och det är ganska sällan de stöter på patrull. /Jakob 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.