Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

http://www.alien.com

Är detta gammalt eller vad har jag nu missat? Vad är detta? Är det samma film som finns med quadrologi-boxen eller är det ytterligare en "renovering"? Eller kan jag lugnt somna om igen?

Vi pratade ju om alien i en annan tråd... Om filmen går upp igen kan ju ni som inte såg den 1979 se filmen med nästan samma ögon som jag. ;-)

Edit: Jag kan tydligen somna om igen. Den gick på bio 2003. Det är en gammal sida jag hittat.

Postad

På de klipp som man kan se på hemsidan så finns det inget material som inte finns i Director's Cut i Quadrology-boxen. Det står också Copyright 1979, 2003 på varje videoklipp. Av detta drar jag slutsatsen att det är samma version som finns i boxen.

Postad

Japp det är samma version som i boxen. Och ja, den hade nypremiär på bio i samma veva. Det var väl typ 3-4 år sen, hösten 2003 tror jag, minns inte riktigt. Kommer bara ihåg att Orvar recenserade den då och gav den en femma fastän han tyckte att extrascenerna försämrade den från originalet.

Postad

Den boxen har jag. Men, denna film är väl ny i alla fall? http://www.theomenmovie.com/

Den gamla med Gregory Peck var ju attans bra. Frågan om det går att överglänsa den? Ämnet ligger helt i min smak, då jag är ganska fasionerad av vidskepelse och religion. Det är ju lite populärt också iomed Dan Browns böcker och nyss filmen Davinci-koden.

Filmens premiär kommer ju ganska lämpligt föresten; den 6 juni 2006.

Frågan är om jag inte skall sätta väckarklockan till klockan 06:06 den dagen. Ett ögonblick som knappast återvänder....

Postad

Känns som att nya Omen mest bygger på att de kan släppa filmen 06.06.06. Jag menar, vad kan de egentligen tillföra i en ny version? Fast jag kommer säkert se den. :)

Postad

hehe kom ihåg orvar-recensionen av ALIEN DC...

"...och för första gången i filmhistorien är directors cut 5 minuter kortare än orginalversionen..."

fritt ur minnet dock bör jag väl ändå notera som en disclaimer... har inte sett den dock... och den gick ju på bio vid nyreleasen, antar att dom hoppades på en nytändning i stil med StarWars 1997...

hoppas bara att dom har kommit närmare en uppgörelse om rättigheterna till Blade Runner så att den försenade SE DVD'n kommer innan negativet hinner vittra sönder...:(

Postad

Det kommer en ny "25th anniversary" utgåva lagom till 2007 som kommer att innehålla 4(!) olika versioner av filmen: en ny director's cut (2007), den gamla director's cut (1992), den första amerikanska bioversionen (1982) och den första internationella bioversionen (1982).

Den nya Director's Cut kommer dessutom på bio. Kommer bli ett kärt återbesök för min del! Såg filmen 1992 när den gick upp på biograferna igen.

Mastern som kommer att användas för DVD-utgåvan kommer dessutom vara en HD-master, och filmen kommer att släppas på Blu-Ray/HD-DVD.

Se mer på denna tråd: http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=44947&st=0&searchtime=

Postad

Jag ser också fram emot den nya bioversionen. Jag kommer ihåg sommaren '79 när jag köpte nummer 26 av tidskriften Starlog (har den kvar) med Alien-skeppet på framsidan och ett helt underbart reportage med filmbilder och artwork av HR Giger från filmproduktionen. Såg filmen första veckan på Rigoletto i Stockholm och sedan en gång till kort därefter... Visst, de optiska effekterna var ju inte i starwars-klass (var rätt effektorienterad på den tiden) men resten... :-)

Postad

[citat=StenR]Jag ser också fram emot den nya bioversionen. Jag kommer ihåg sommaren '79 när jag köpte nummer 26 av tidskriften Starlog (har den kvar) med Alien-skeppet på framsidan och ett helt underbart reportage med filmbilder och artwork av HR Giger från filmproduktionen. Såg filmen första veckan på Rigoletto i Stockholm och sedan en gång till kort därefter... Visst, de optiska effekterna var ju inte i starwars-klass (var rätt effektorienterad på den tiden) men resten... :-)[/citat]

Alltså, det är en ny bioversion av Blade Runner som kommer nästa år, inte Alien. Det finns redan en Director's Cut av Alien (2003).

Postad

[citat=TomStac]Alltså, det är en ny bioversion av Blade Runner som kommer nästa år, inte Alien. Det finns redan en Director's Cut av Alien (2003).[/citat]

Aah.. det är lurigt det där när man byter rubrik när man gör reply i en tråd...

Men, men... minnet av av Alien blir inte sämre för det, och har rätt goda minnen av Blade Runner också :-)

Postad

Har Ridley Scott gjort nån film som han inte petat i efteråt och gjort en DR utgåva av? Inte för att jag klagar, ska bli gött med en ordentlig Blade Runner. Såg dessutom att Kingdom of heaven släpps snart, 45 min förlängd.

Tyvärr kommer väl inte det totalt havererade slutet ändras. Saladin var den som skonade Jerusalem, en ganska omstörtande generositet på sin tid. Speciellt med tanke på hur vidrigt de kristna betett sig. Tveksamt att göra en film med med halv historisk flagg och vinkla om det till västerlandets fördel i dessa tider, tycker iaf jag...

Postad

[citat=StenR][citat=TomStac]Alltså, det är en ny bioversion av Blade Runner som kommer nästa år, inte Alien. Det finns redan en Director's Cut av Alien (2003).[/citat]

Aah.. det är lurigt det där när man byter rubrik när man gör reply i en tråd...

Men, men... minnet av av Alien blir inte sämre för det, och har rätt goda minnen av Blade Runner också :-)[/citat]

förlåt, jag får väl ta på mig skulden för den eftersom jag först i förbifarten nämnde rättighetsproblemet med en av hans andra filmer, och sedan strax efteråt hittade uppgifter om att dessa rättigheter tycks ha rätats ut och att filmen kommer i ny Final Cut på bio... tror jag ska göra en egen tråd om BR, bara för att minska missförstånden... denna tråden handlade hela tiden om Alien DC, inte BR...

EDIT:

Sagt och gjort.

diskussioner om Blade Runner riktas härmed hitåt...

http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?p=64846#post64846

Postad

[citat=jmalmsten]...jag får väl ta på mig skulden...[/citat] Nja, lika mycket mitt fel i så fall som blandade in Omen i denna tråd.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...