Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ja, hur ligger det till med den?

Kan man få jobb som kaffe-springare på en film i Sverige? Vart kan man hitta annonser eller lämna resumé eller liknande?

Just nu pluggar jag film i USA, och får se om man stannar där. Beror på hur klimatet är i Sverige. Är bara hemma över sommaren så kommer knappast ha tid att göra ett seriöst försök att få jobb inom film/tv/media (alltså kommer göra seriöst försök, men kommer ju sticka i Augusti igen).

Gör allt från, skådespel, manus, klippning, regi, foto, kaffe-springning.

Eftersom jag nu pluggat i USA i 2 år så har man ju koll på hur saker och ting ligger till där, men hemma i Sverige är man helt tappad. Imorrn ska jag totalt läsa igenom alla trådar, och alla resurser; ska nu försöka fixa bort mitt jetlagg.

Vad ligger lönerna på? Finns det fack?

Posted

1) Det finns ingen svensk filmindustri

2) Att försöka jobba med film o.dyl. är att göra frustrationen till sin trognaste livspartner samt att balansera på randen till det mentala sammanbrottet och vansinnet varje dag.

3) Du kan lika gärna teleportera dig bakåt i tiden och försöka navigera dig i korruptionens och intrigernas Rom...

4) Dårhuset kan vara närmare än du tror...

Posted

ja fackförbund finns med avtal. filmer som har fått stöd av SFI måste följa dessa precis som alla teatrar som får stöd osv. Det bästa för dig vore att kontakta något produktionsbolag och anmäla ditt intresse och skicka in en ansökan. dessvärre handlar ju allt om kontakter men vem vet, du kanske får napp i alla fall i början. Ta kontakt med Film i väst, finns även en förteckning med produktionsbolag på deras hemsida. lycka till.

Posted

Då kanske man ska passa på att fråga vad du pluggar i USA. Film? Isåfall är det en utbildning du rekomenderar? Kostnader etc. Alltid intressant att höra från dem som åkt över de sju haven för att söka lyckan. Det är trots allt på den sidan Atlanten filmproduktionen är ledande.

Posted

Pluggar filmproduction på Santa Barbara City College, skolan är toppen, visst det är ingen filmskola. Men lärarna är kanoners. Dock så är det nog ännumer "connections" som gäller här i USA. Om folk klagar på att komma in på DI i Sverige så ska de veta att det är svårare att komma in på film på UCLA än vad det är att komma in på Law på Harvard :D

Alltså, man lär sig mycket. På SBCC (Santa Barbara City College) så filmar man det mesta med GL1:or om man filmar över helgen. Filmar man på skolan så kan man få XL1:or och liknande. Nu när man som jag känner lärare och kompisar osv. så kan man få tag på bättre digitalkameror, som typ FX1, XL2, osv...

Som sagt, man ska inte läsa här i USA med inställningen att ens betyg ger en jobb, utan man ska läsa med inställningen att man är här för kontakter och kunskap (eller förbättra sin "craftmanship").

Är bara USC eller UCLA man kan gå på och "anta" att man kan få ett jobb efteråt.

Posted

[citat=High1ander]

Är bara USC eller UCLA man kan gå på och "anta" att man kan få ett jobb efteråt.[/citat]

Nja. Det är ju inte riktigt sant. Beror ju också på vilken sorts utbildning du går.

Posted

[citat=playtime][citat=High1ander]

Är bara USC eller UCLA man kan gå på och "anta" att man kan få ett jobb efteråt.[/citat]

Nja. Det är ju inte riktigt sant. Beror ju också på vilken sorts utbildning du går.[/citat]Film självklart. Folk skiter i vad man pluggat när det kommer till film, det är vad man gör som räknas.

Min lärare som har en Masters i Filmproduction, han berättar alltid en historia då han jobba som assitent eller nått, lågt nere i näringskedjan, hur en snubbe (typ chef) fråga honom vad han hade för utbildning. Min lärare svara att han hade Masters i Filmproduction, chefen svara bara "ok, gå och kopiera det här nu". I helt "spelar ingen roll vad du har för utbildning grabben"... Han kom in i branschen tack vare sin kusin...

Posted

[citat=Spartacus]Men vad kostar inte det att plugga i USA? Avgifter, boende osv osv.[/citat]Det kostar att man säljer sin rumpa till pappa CSN.

Fullt lån, plus merkostnad på ca 3000$ per termin...