Jump to content

Ännu en fråga om 16:9. Fel proportioner

lilla_farbrorn

Recommended Posts

Vet att det finns många trådar om detta, men jag hittar inte riktigt det svar jag söker. Har filmat i letterboxed 16:9 med en sony pd-150 och sedan jobbat i premiere och AE med inställningarna PAL D1 DV Widescreen 720 x 576 PAR 1,42.

Rätta mig nu om jag har fel, men visst har inte pd-150 anamorfisk 16:9 som standard?

I alla fall, använder jag mig inte av stretchfunktionen i AE när renderar får jag ut materialet i 5:4. Det blir alltså ihoptryckt. För att lösa detta så använder jag stretch och väljer 1024 x 576 och då blir det rätt, aspect ratio 16:9.

Men.. använder jag stretch så förlorar jag väl kvalité? Om ingen vet direkt om jag gör något fel så undrar jag hur jag ska göra nu i slutprocessen. Ska jag stretcha den till 1024 x 576 eller tvärt om - istället för att förstora bilden, så förminskar jag den till 720 x (ja whatever)?

Tillbaka till klippet renderat utan stretch (Aspect Ratio 5:4 enligt AE). Tar jag det materialet och importerar i Encore blir faktiskt proportionerna jag vill ha - 16:9. (I ett 16:9-projekt i Encore alltså) Är det Encore som stretchar materialet automatiskt då? Kvalitéförlust?

Så, vad är bäst? Jag är helt lost, vet inte vad jag ska göra. Skulle ju kunna skala materialet till 75% och få svarta ränder i slutproduktionen, men vad jag vet så är detta inte det bästa om man ska bränna till DVD. Eller? Är det kanske det bästa så folk med gamla 4:3-teveapparater kan se filmen normalt?

Har ingen koll på om dvd-spelare lägger dit ränderna automatiskt. Är det så?

Väldigt luddigt och stökigt, men hjälp mottages tacksamt.

letterbox är i min tankevärld helt onödiga och waste of image space, såattsäga... i alla dvd-spelare jag har haft mina fingrar på så kan man ställa in om tv-n är 16:9 eller 4:3. så varför dvd-producenter envisas med att letterboxa cinemascopefilmer är för mig en gåta, fanns det verkligen ingen i dvd-utvecklingskedjan som tänkte på att man i filmfilen redan kan ange upplösning och PAR? det skulle ju ge mer upplösning tillgängligt som inte tas upp av svarta fält... jo jag vet att komprimeringsmetoden är så att om fältet inte ändras så blir det inte mycket storleksskillnad ändå... men det äter ändå plats som kan användas av den befintliga bildens kvalitet...

Jag är även väldigt irriterad på den storbildstv jag har tillgång till som när den har 4:3 bild antingen stretchar ut den eller har OAR, men då med gråa fält i sidorna, detta har jag försökt använda när jag sett på filmer i 4:3 men dom lysande grå fälten stjäl så mycket uppmärksamhet att jag hellre förvränger bilden... hade OAR funnits som en slags inställning i DVD-spelaren så hade det ju varit en smal sak att få bilden i 4:3 med svarta kanter...

det var bara ett par egna tankar kring detta... hoppas HD-standarden löser problemen...

just PD150 vet jag inte om den har 16:9-ccd. Jag har själv kört lite sån kamera och försökt tittat efter om bilden blir vidare, men av allt jag kan dömma så croppar den bort bara.

det bästa vore väl att du kör med PAR 1,42 hela vägen... då stretchas inte filmfilen förutom när den visas, > ingen kvalitetsförlust på det viset.

proffesionella dvd-filmer kör ju anamorphisk bild, prova att ta en screenshot från powerDVD så får du en hoptryckt bild... det borde ju betyda att bilden du ser i encore bara är så som bilden kommer att sträckas ut i dvd-spelaren. om du räknar på 720x576 så är ju proportionerna 1.25... men den proportionen används ju sällan vad jag vet, men samtidigt så är ju PAR på en tv inte kvadratiska så det kompenseras kanske automatiskt till 1.33, 1.33 är ju 4:3, 1.77 är 16:9. (tänk på att proportionerna jag nämner här är hela bildens proportioner i faktiska pixlar så som dom ser ut i slutbilden på skärmen/tv'n/duken, inte proportionerna mellan pixlarna...)

sen finns ju 1.66 och 1.85 som inte stämmer med något av tv-formaten och visas på dvd utan letterbox... hur nu detta går till :S...

som du säger så är det här med widescreen en jävla härva alltså... och tydligen så stämmer det inte alltid mellan dvd-produktionerna och filmen ändå... kolla bara på dvd-beaver vilka stora skillnader det kan bli på "proffesionella" dvd-produktioner... en 2.35 bild kan variera mellan 2.20 och 2.50 beroende på utgåva och OAR...

hoppas jag inte förvirrade mer...

[citat=jmalmsten]Jag är även väldigt irriterad på den storbildstv jag har tillgång till som när den har 4:3 bild antingen stretchar ut den eller har OAR, men då med gråa fält i sidorna, detta har jag försökt använda när jag sett på filmer i 4:3 men dom lysande grå fälten stjäl så mycket uppmärksamhet att jag hellre förvränger bilden... hade OAR funnits som en slags inställning i DVD-spelaren så hade det ju varit en smal sak att få bilden i 4:3 med svarta kanter...[/citat] Ha, jag känner igen mig. Jag hade en sån teve som jag såg till att göra mig av med illa kvickt. De gråa fälten lyste till och med upp rummet och vid mörka scener blev man ju bländad. Det är därför Sonys SmartZoom är så eftertraktad, där croppas sidorna lite istället och det brukar fungera utmärkt. I eftehand kan man också höja och sänka bilden. Rekommenderas!

[citat=jmalmsten]just PD150 vet jag inte om den har 16:9-ccd. Jag har själv kört lite sån kamera och försökt tittat efter om bilden blir vidare, men av allt jag kan dömma så croppar den bort bara. [/citat]

Sonys PD-150 har 4:3-ccd, har jag tagit reda på nu, tänkte bara klargöra det för övriga forumister.

[citat=jmalmsten]prova att ta en screenshot från powerDVD så får du en hoptryckt bild... det borde ju betyda att bilden du ser i encore bara är så som bilden kommer att sträckas ut i dvd-spelaren.

hoppas jag inte förvirrade mer...[/citat]

Öh. Jo. Det där med screenshot fattade jag inte alls. Öppnar jag min film i Quicktime (det är en animation millions of colors-fil) blir det stretchad uppåt - alltså ihoptryckt. Lägger jag in den i Encore och bränner en imagefil så visas den korrekt. Kan jag köra påd et eller?

Med pd-150 får du anamorfisk 16:9, dvs 720*576 pixlar film. Att bilden visas i fel format på datorn beror på att din spelare inte hajar att det är 16:9, men det kommer att bli rätt i slutändan.

En widescreen-teve har inte fler pixlar än en vanlig teve.

/Jakob

[citat=jbergman]En widescreen-teve har inte fler pixlar än en vanlig teve.

/Jakob[/citat]Okej, då förstår jag! Där har vi ju svaret, so simple as it gets. Tack för hjälpen!

Men vad gäller pd-150, hmm, anamorfisk bild, innebär inte det riktig 16:9? Alltså motsatsen till letterboxed?

[citat=jbergman]En widescreen-teve har inte fler pixlar än en vanlig teve.[/citat]

Om vi pratar om bildvisare (dvs. LCD-TV och "digitala" projektorer) så stämmer inte detta påståendet.

En projektor med en 4:3 panel har exempelvis 1056x720 pixlar. En projektor med 16:9 panel har däremot 1280x720 pixlar.

När det gäller den anamorfiska bilden i källan (dvs. filmkameran eller DVD-spelaren) så stämmer jbergmans påståenden väl. Pixlarna sträcks ut horisontellt för att skapa en 16:9 bild på ett medium som egentligen är anpassat för 4:3. Bilden är alltså ihoptryckt på källan.