Jump to content

Sony HDR-FX1E eller Panasonic AG-DVX100BE?

webfilm

Recommended Posts

Hej!

Sitter mitt i smeten på ett projekt där vi skall producera en massa film som i huvudsak skall säljas på DVD. Då vi kommer följa popgruppen runt om i världen så krävs det en bra videokamera att filma i dåligt ljus.

Vi räknar med att göra en DVD-skiva per land.

Vilken av dessa videokameror är bäst på att filma i dåligt ljus?

Har du förslag på en annan videokamera som är i samma prisklass?

Sen kommer även korta klipp att finnas på hemsidan och streams i QT format. Därav intresset för HD formatet. Inser att på DVD kommer vi kanske inte behöva HD formater. Har fått bra feedback på de två videokamerorna, men bara tittat på dem i butik och ej använt dem. Någon som äger någon av kamerorna och som kan ge lite feedback?

Då vi kommer resa en hel del och en stillbildsfotograf skall följa med, så får videokameran inte bli för stor. Vi skall försöka använda varandras stativ i möjligaste mån mm.

Hoppas på snabbt svar. Skall ge besked i övermorgon (onsdag).

Tack för ett matnyttigt forum!

Först:Dela på stativ låter lite "spännande" om jag säger så!

klart du ska ha ett eget stativ då dokumentärer ofta kräver ett "in the moment" shot.du får inte bli beroende av hans eventuella svårigheter.

Sen kan jag väl bara säga att som sony "kille" så faller valet naturligtvis på sonyn.

med fx1an så kommer inte konstigheterna bero på kameran utan bara på din grad av kunskap!Men ärligt ska jag säga att båda camsen är riktigt bra!

Till sist. Har du skjutit "motion" förut?är inte helt lätt,tyvärr

Jag funderar själv på att välja mllan dessa kameror, men om jag skulle dokumentera nåt så skulle jagt köra dvxan, för att då får du XLR ingång som Sony fx1 saknar!

Eget stativ och en bar mic är ju en glasklar självklarhet om man ska resa runt hehe!!!

Har filmat en del 1998/1999 då med Canon XM-1 och någon Sony som jag glömt modellen på. Är dock ringrostig förutom lite videofilmande privat de senaste åren.

Står lite i valet och kvalet. HD formatet lockar och budgeten är låst till 35000:- max för själva kameran. Ser ju de olika fördelarna med de två.

Någon som vet vilken av dem som är bäst under svåra ljusförhållanden?

Stillbildsfotografen har en del specialstativ för att tex montera på biltak mm. Så det är mest därför jag inte vill ha för stora saker så jag kan låna från och till. Har ett enbenstativ för videokameror upp till 3 kilo samt ett vanligt videostativ med oljedämpat huvud. Risken är att det blir mycket filmande på frihand.

Tack för svaren förresten!

[citat=webfilm]Har filmat en del 1998/1999 då med Canon XM-1 och någon Sony som jag glömt modellen på. Är dock ringrostig förutom lite videofilmande privat de senaste åren.

Står lite i valet och kvalet. HD formatet lockar och budgeten är låst till 35000:- max för själva kameran. Ser ju de olika fördelarna med de två.

Någon som vet vilken av dem som är bäst under svåra ljusförhållanden?

Stillbildsfotografen har en del specialstativ för att tex montera på biltak mm. Så det är mest därför jag inte vill ha för stora saker så jag kan låna från och till. Har ett enbenstativ för videokameror upp till 3 kilo samt ett vanligt videostativ med oljedämpat huvud. Risken är att det blir mycket filmande på frihand.

Tack för svaren förresten![/citat]

35 000:-? Köp en Canon XL2 vettja på Ebay för 28 000kr + frakt. Finns många sånna deals "Buy it now" - deals där kameran kommer helt ny i förpackning men bra mycket billigare än vad butikerna tar för den.

Skulle jag gjort iaf...

//yonis

[citat=cikura]Jag funderar själv på att välja mllan dessa kameror, men om jag skulle dokumentera nåt så skulle jagt köra dvxan, för att då får du XLR ingång som Sony fx1 saknar!

Eget stativ och en bar mic är ju en glasklar självklarhet om man ska resa runt hehe!!![/citat]

Sen spelar FX1 in mp3 192bps-kvalité också.

Så man får ju mycket bättre ljud med rätt mic o grejer, och eftersom det är ett band och dokumentär så kan det vara bra att få bra ljud live.

Själv skulle jag gått på FX1 och köpt en DAT-spelare också...

Har XL2 LCD-display? för XL1 har inte det, och ja, kolla i sökaren hela tiden är jobbigt, framförallt om objekt rör sig och man själv rör sig...

(alltså menar att ljudet på XL2:an är mycket bättre)

[citat=EvilElvis][citat=High1ander]

Sen spelar FX1 in mp3 192bps-kvalité också...

[/citat]

Vart har du fått den infon ifrån? Så vitt jag vet så spelar den in i MPEG-1 Layer II 2ch. 16bit 48khz samt 12bit 32khz. Det är lite skillnad mot mp3...[/citat]

Min lärare sa det...

Såg dock de här siffrorna för själva formatet HDV:

Audio compression MPEG-1 Audio Layer II

Audio sampling frequency 48 kHz

Audio quantization 16 bits

Audio bit rate after compression 384 kbit/s

Får googla vidare sen efter om det bara gällde FX1:an. [Edit/ Verka vara 384 kbit/s för FX1 också /Edit]

Hur som helst är HDV komprimerat, sen hur mycket man förlorar är en annan sak, teoretiskt så ska det iaf vara sämre...