Gå till innehåll

Pistoler, etc.


Recommended Posts

skit i att leta, dessa vapen kostar en massa, det finns replikor som används i olika delar av världen(usa och asien mest) men dessa måste man ha licens på här hemma.

 

Vill man ha mynningsflamma och hylsor som flyger ur vapen så går det sjukt bra att göra dem digitalt (har gjort det massor själv).

 

PS. om du går digitalt glöm inte rekylen, den måsten man fejka.

p.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Hur synlig är en fiskelina eller guitarr-sträng i en DV-kamera? Jag har i mina anteckningar en fundering över att fästa en lång .25 mm metaltråd i en pistol eller gevär och leda den utanför bild. I andra ändan fäster jag en stor metalplatta, tänkte jag. När det är dags att skjuta får en medhjälpare slå på plattan (bakåt) med en hammare. Kraften överförs via linan till pistolen som då gör en rekylrörelse. Det jag hade tänkt använda det till vill jag verkligen att rekylen ser mycket övertygande ut. Men, kommer tråden att synas på bild måntro?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=gorse]Hur synlig är en fiskelina eller guitarr-sträng i en DV-kamera? Jag har i mina anteckningar en fundering över att fästa en lång .25 mm metaltråd i en pistol eller gevär och leda den utanför bild. I andra ändan fäster jag en stor metalplatta, tänkte jag. När det är dags att skjuta får en medhjälpare slå på plattan (bakåt) med en hammare. Kraften överförs via linan till pistolen som då gör en rekylrörelse. Det jag hade tänkt använda det till vill jag verkligen att rekylen ser mycket övertygande ut. Men, kommer tråden att synas på bild måntro?[/citat]

 

Är det inte lättare att skådespelaren får testa att avfyra ett riktigt vapen och sedan spelar. Kör du med DV kan du ju ta många tagningar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Klippen jag sett här på forumet, och många actionfilmer på bio, är det just skådepelarens handryck i bössan jag tycker ser illa ut. Och i min omgivning är det inte många som äger nån riktig bössa att prova på men självklart är det ett bra förslag. I mina anteckningar skall det bara avfyras ett enda skott och jag vill gärna ge det skottet någon sorts reality-feeling, med dogma-stil. Det skall bli intressant hur man löser det där med mynningsflamman. Att klistra in flamman tycker jag inte riktigt mixar in helt problemfritt. Jag är bra sugen på att kolla vad buttrix har för fyrverkerigrejor.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kontakta den lokala skytteföreningen och filma där. Då kan du göra en inklippsbild med ett riktigt vapen som avfyras. Vilket många säkert kommer tycka se fejkat ut. :) Hur som helst tycker jag ljudet är viktigare, får man med det dånande mullret av ett skott är det klart.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror ett riktigt vapen har för kort mynningsflamma för att fastna på film, men det är en bra ide. Jag har skjutit en gång med nån sorts pistol med vad de sa kaliber tjugotvå. Det small inte så värst tyckte jag. Appråpå ljudet, överväger jag att tvartemot i den frågan med. Jag vill nog ha ett ljud som låter som man smäller en linjal i bordet, ungefär så som det låter när man ser dessa skit-dokumtärer på teve när poliser blir beskjutna. Det ryker till lite, låter som en smällare och så faller offret till marken. Men, nu går vi in på detaljer och jag har långt kvar innan jag kommer så långt.

Länk till kommentar
Share on other sites

modern marvel of post production löser alla såna bekymmer med ljudet... i film stämmer nästan aldrig ljudet överrens med verkligheten... exempelvis så var det väldigt många olika ljud som tillsammans gjorde terminatorns hagelbösse-pang till KABOOM...

 

22a? du borde testa en 45a,,, för tryckets skull. ;)

 

men fiskelineidén är ju inte så dum, det är ju helt andra muskler som rör sig i jämförelse mellan att rycka i vapnet och att föröka hålla ett ryckande vapen still... och syns den så kan du ju alltid ta bort den i post, i samband med att du lägger till den överdådiga ljusflamman. använde fiskelina i en tramsfilm vi gjorde förra sommaren där vi bland annat ryckte mössan av en skådespelare när han blev "head-shottad"... och en 3dje-personssynvinkel av en "handgranat" (det var dragkuleskyddet från bilen...) medans den flög... I dessa fall tror jag att den försvann mest på grund av att jag inte var så varsam med bildkvaliteen på den tiden.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om det var en kommentar till mig, så får man väl fästa linan i manteln eller välja en kanon som inte har mantel. Jag vet inte hur pickadoller fungerar mer än att är synnerligen obehagliga befinna sig framför. Hursomhelst, den dagen den sorgen. Klart man får läsa på lite, så man får alla delarna rätt.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...
  • 8 månader senare...

någon som har koll på hur realistiskt det kan bli med en elektrisk blowback-pistol? (då bortsett från hyls-flyg, mynningsflamma, rök och ljud förståss;))

 

Jag har ju själv funderat på å skaffa ett par blowback-berettas M92, helst silverblänkiga för att stilla mitt behov att leka Woo i film... Nackdelen med gas är för mig att jag har en viss tendens till snålhet och gas skulle förbrukas i stora mängder i det fallet att jag väl kommer igång:p

 

Förresten, vad är det som hindrar att bygga en pistol där avtryckaren driver en fjäder till mantelrörelsen? Vi skiter ju helt å hållet i skjutprecision ändå i film... och dom där plastkulorna är ju helt onödiga i filmproduktion ändå...

Länk till kommentar
Share on other sites

någon som har koll på hur realistiskt det kan bli med en elektrisk blowback-pistol? (då bortsett från hyls-flyg, mynningsflamma, rök och ljud förståss;))

 

Jag har ju själv funderat på å skaffa ett par blowback-berettas M92, helst silverblänkiga för att stilla mitt behov att leka Woo i film... Nackdelen med gas är för mig att jag har en viss tendens till snålhet och gas skulle förbrukas i stora mängder i det fallet att jag väl kommer igång:p

 

Förresten, vad är det som hindrar att bygga en pistol där avtryckaren driver en fjäder till mantelrörelsen? Vi skiter ju helt å hållet i skjutprecision ändå i film... och dom där plastkulorna är ju helt onödiga i filmproduktion ändå...

 

 

Om du hade tänkt o visa magasinen på dom pickorna kan det bli knepigt för vad jag kommer ihåg så är dom elektriska blow backs magasinen smala som en penna ungefär efter som den ska få plats me batterierna.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

jodå... flammor har jag en busenkel metod för... men flammor är ungefär det enda som kan fixas i post... mantelrörelsen kan ju även den fixas, men det tar för mig längre tid än att jag kan motivera mödan om det ändå går att fixa billiga blowback-SAG's som gör jobbet åt mig:p, Hylsflyg? nja... där tryter motivationen eftersom det är tillräckligt få som inte skulle märka att dom saknades, plus att de flyger så pass snabb att om man inte ser dom komma mot eller ifrån så blir dom så suddiga och så långt avstånd i bilden mellan framesen att de mest försvinner ändå... (när jag låg i lumpen som artradarsoldat fick vi vara med när dom pangade med h77b och då kunde jag med mina egna ögon se granaten medans den flög bort från oss, men vem f*n skulle få för sig att animera in sånt i film? det såg ju tillräckligt overkligt ut i verkligheten:p)

 

Plus att jag vill hålla cg till minimum, så mycket som möjligt in camera... men det kanske är bara jag och det var ju inte jag som startade tråden ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...