Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej

Kan någon hjälpa mig med att skriva ett manus? Det ska bli en komedi men det är så svårt att komma på nåt material men jag arbetar på lite material men om ni skulle kunna hjälpa mig med ett manus så skulle jag vara tacksam.

• 2 veckor senare...
Postad

En komedi? Du kan ju alltid tänka på saker som du själv tycker är roligt och kanske har varit med om, kanske kan det vara med i manuset? Fundera på vad det ska vara för typ av komedi, ska det vara en sån där förväxlings komedi eller ska det vara en sån där komedi där alla är på jakt efter samma sak och det blir komplikationer att nå vad det nu är som de är ute efter eller...

• 6 månader senare...
Postad

eller så kollar du på en massa komedirullar som du skrattar till. när jag kollar på komedier så brukar jag bli skitsugen på att göra en hel film med bara en utav rullens scener som inspiration till hela manuset/handlingen. prova!

• 4 veckor senare...
Postad

Chalrie Chaplin sa följande i en intervju: "Allt jag behöver för att göra komedi är en park, en vacker kvinna, och en polis". Poängen är att det är svårt att skriva komedi. För att kunna komma på ett komiskt inslag kanske det underlättar om du bara går till en allmänn plats (som exempelvis en park) och observerar människors beteende. Försök överdriva och visualisera det komiska i vardagen.

//arash

Hej

Kan någon hjälpa mig med att skriva ett manus? Det ska bli en komedi men det är så svårt att komma på nåt material men jag arbetar på lite material men om ni skulle kunna hjälpa mig med ett manus så skulle jag vara tacksam.

Postad

Jag vet inte jag. Vad är egentligen roligt? När folk ramlar och slår sig? När det händer något oväntat? När man känner igen sig? Eller en kombination av alla?

Ibland skrattar man när man inte vet vad man skall göra. Ofta blir det bara pinsamt när folk skall vara roliga och för att lätta upp stämmningen skrattar man. Skämt tycker jag ofta har lite datumstämpel så att kolla på andra roliga filmer ger kanske inspiration men är inte direkt nyskapande. Jag försökte en gång rita serier. Det blev bara skit. Jag fick egentligen bara ihop en enda strip som kanske var lite kul. Den kan jag bjuda på som ide:

En man läser i tidningen om en annons om att skicka in 100 kronor och lära sig spela munspel. Mannen skickar in 100 kronor.

Efter ett tag kommer det ett svarsbrev. I brevet stod det: "Tack för pengarna. Glöm inte att lära dig spela munspel."

Detta kanske går att göra film av. Det som kanske kan bli svårt att illustrera är annonsen i tidininegn och texten i brevet, så det kanske inte passar i alla fall. Men nått i den stilen tror man skall göra.

Postad
eller hot shots modellen? där allt är tokigt och ingenting egentligen är realistikt...

Trotts att det kan uppfattas som lätt humor så är det svårare än man tror. Dels så krävs det att filmen är snygg och att det ska se realistiskt ut. sen måste man ha väldigt trovärdiga skådespelare, annars känns allting bara löjligt (på fel sätt). har sett några amatörförsök på den sortens komedi men det blir pinsamt dåligt!

• 2 veckor senare...
Postad

En man läser i tidningen om en annons om att skicka in 100 kronor och lära sig spela munspel. Mannen skickar in 100 kronor.

Efter ett tag kommer det ett svarsbrev. I brevet stod det: "Tack för pengarna. Glöm inte att lära dig spela munspel."

Hahah. Kan du inte lägga upp resulatet av serien? :) Om inte rex gör den så är jag frivilllig :D

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...