Film smurfen Postad 21 maj 2006 Postad 21 maj 2006 Hejsan, jag tänkte fråga om hur man får ett animerat föremål att åka bakom te x: ett träd som är filmat med videokamera. Jag har sett sånt i filmer och undrar hur dom gör? Är det svårte ller? 0 Citera
R.R Studio Postad 21 maj 2006 Postad 21 maj 2006 inte svårt men tar sån hiskelit lång tid..:P...beror lite på hur orginale är, men det vanligaste man brukar göra är att maska ut den delen som man vill o få en enskilld layer som sedan kommer framför det digitala objektet..:P...man kan göra d på flera olika sätt...med olika channels, och matte...men som saggt detta beror på hur orginalet är filmat. Sen akn man bara gå ti väga med rotoscope metoden...men då måste man ha tålamod.:D:D:D 0 Citera
McWolfe Postad 24 maj 2006 Postad 24 maj 2006 [citat=Film smurfen]Hejsan, jag tänkte fråga om hur man får ett animerat föremål att åka bakom te x: ett träd som är filmat med videokamera. Jag har sett sånt i filmer och undrar hur dom gör? Är det svårte ller?[/citat] Många 3d-program har ett material som heter något i stil med background shader osv... Man kan modellera ett objekt som är hyfsat likt det verkliga objektet och ge det ett sånt material. Då kommer objektet inte att synas, men det kommer fortfarande att dölja saker som ligger bakom det, kasta och ta emot skuggor osv. MvW 0 Citera
R.R Studio Postad 25 maj 2006 Postad 25 maj 2006 [citat=McWolfe][citat=Film smurfen]Hejsan, jag tänkte fråga om hur man får ett animerat föremål att åka bakom te x: ett träd som är filmat med videokamera. Jag har sett sånt i filmer och undrar hur dom gör? Är det svårte ller?[/citat] Många 3d-program har ett material som heter något i stil med background shader osv... Man kan modellera ett objekt som är hyfsat likt det verkliga objektet och ge det ett sånt material. Då kommer objektet inte att synas, men det kommer fortfarande att dölja saker som ligger bakom det, kasta och ta emot skuggor osv. MvW[/citat] E d front projection du tänker på??...för det är ju just meningen med det att du kan modella ett 3d object som har samma shapes som något i filmen/bilden och sedan få det att kasta/ta emot skuggor från 3d omgivningen... 0 Citera
McWolfe Postad 26 maj 2006 Postad 26 maj 2006 [citat=R.R Studio] E d front projection du tänker på??...för det är ju just meningen med det att du kan modella ett 3d object som har samma shapes som något i filmen/bilden och sedan få det att kasta/ta emot skuggor från 3d omgivningen...[/citat] I Maya heter det Background shader, tror det heter olika i olika program helt enkelt. Men det låter definitivt som det du beskriver. McWolfe 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.