Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej!

Är det någon som vet var man kan ladda hem ett freeware som kan streama live video sändningar, har själv hittat ett program som streamar ljud och ett som streamar bild (programmet med bild streamar bara bild, inte ljud:( )

Är det någon som vet vart man kan ladda hem ett sånt program till sin Program mapp på datorn.

• 4 weeks later...
  • 2 months later...
Posted
Vad är ett .mac konto?

Ett konto för att lägga upp hemsida / foto / film synka sin dator mm om man kör mac. Tyvärr otroligt slött ibland.

Varför vill du inte göra din webcast från en server? Jag har lagt ut mina filmer på ett webhotel som sen iTunes kollar av en till ett par gånger / dag. Funkar ganska bra, folk kan även välja att prenumerera från hemsidan utan iTunes med hjälp av RSS.

Posted

Min Film

Min Film

AUTOPLAY=true CONTROLLER=true LOOP=false

PLUGINSPAGE="http://www.apple.com/quicktime" width="480" height="376">

Get QuickTime

Den sparar jag *tack

En fråga till, måste filen vara i mp4 format för att streama?

• 3 weeks later...
Posted
Lite info och hjälp hittar man här... http://www.apple.com/quicktime/broadcaster/tutorials.html

Tack så mycket för den länken barnholdt! :)

Jag kommer att använda QT som format på dom tutorials till Premiere Pro jag börjat göra och lade upp den första i QT H.264-format i förrgår. Förut använde jag Flash men efter lite testande så upptäckte jag att QT H.264 ju slår Flash på fingrarna rejält, både bild-,ljud- och storleksmässigt. Så tutorialen i Flashformatet åkte ut i förrgår! Jag köpte licensen till QT Pro i förrgår och måste säga att QT är ett fantastiskt bra format att använda sig av, både för nedladdning och strömmande media!

Se här: http://www.averdahl.se

• 4 weeks later...
Posted

Nackdelen med att använda quicktime och realplayer är att många skyr deras plattformer som pesten och hellre skippar än installerar deras program.

Rogge - vad körde du för värdprogram för att skicka stream till ett flashdokument? Flash media center?

Posted
Nackdelen med att använda quicktime och realplayer är att många skyr deras plattformer som pesten och hellre skippar än installerar deras program.

Rogge - vad körde du för värdprogram för att skicka stream till ett flashdokument? Flash media center?

Jag använde Camtasia Studio för att skapa flashfilerna. Kvaliteten hade kanske blivit bättre med ett dedikerat flashprogram, men det finns flera fördelar som ändå gjorde att QuickTime vann över Flash. :)

Posted
Jag använde Camtasia Studio för att skapa flashfilerna. Kvaliteten hade kanske blivit bättre med ett dedikerat flashprogram, men det finns flera fördelar som ändå gjorde att QuickTime vann över Flash. :)

Och när du livesänder? Helix?

Jag antog att tråden handlade om livesändning och inte on-demand-streaming?

Posted
Jag antog att tråden handlade om livesändning och inte on-demand-streaming?

Jo, tråden startade som det. Jag bara tackade barnholdt för en länk han gav mig i tråden. Så mitt inlägg har egentligen inget i tråden att göra förutom mitt "tack för länken" till barnholdt. Jag livesänder ingenting.

Posted

Ser inte det som någon stor nackdel. Fler och fler får upp sina ögon för QT. Sen tycker jag inte att det är rätt åt de andra som vill titta att kompromissa på formatet. Hade alla tänkt så skulle vi suttit med VHS-band än idag.

Posted
Ser inte det som någon stor nackdel. Fler och fler får upp sina ögon för QT. Sen tycker jag inte att det är rätt åt de andra som vill titta att kompromissa på formatet. Hade alla tänkt så skulle vi suttit med VHS-band än idag.

Jojo, klart att de som dissar qt får skylla sig själva. Finns förresten flera bra program som spelar .mov nu och inte är apple.