Gå till innehåll

.mov till bra format


Tippler

Recommended Posts

Har en reklamfilm från jobbet som vi vill att folk skall kunna ladda ner från vår sida. Vilket format får man bäst kvalitet med som folk med en vanlig windowsburk oftast kan kolla på utan att behöva ladda hem en massa codecs?

wmv eller vilket format blir bäst kvalite gentemot storlek och tillgänglighet?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Tippler]Har en reklamfilm från jobbet som vi vill att folk skall kunna ladda ner från vår sida. Vilket format får man bäst kvalitet med som folk med en vanlig windowsburk oftast kan kolla på utan att behöva ladda hem en massa codecs?

wmv eller vilket format blir bäst kvalite gentemot storlek och tillgänglighet?[/citat]

Nu pratar vi alltså Windows maskiner... .wmv ger lite bättre bild och mindre filstorlek om man jämför med mpg. Däremot kan de flesta Mac användare inte se .wmv filmerna, fast omöjligt är det inte. Man kan installera Windows mediaspelare eller VLC på en Mac, men frågan är om många har gjort det...

Det kanske finns även andra/bättre format...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=lilla_farbrorn]Jag som iofs kan ganska lite om det där skulle rekommendera QuickTime Sorenson 3 med datamängdsbegränsning till ungefär 500-1000 kb/s. Otroligt stabilt, pixlar inte på samma sätt som wmv och det blir små filer.[/citat]

 

Jag har inte själv Sorenson men en polare kör det och resultatet på de filer den genererar är sjukt bra. Om eran målgrupp är något med i svängarna typ iTunes användare skulle ni kunna ta steget ut och göra den till h.264. Men som sagt, ska "alla" kunna kika på den så kör Sorenson.

Länk till kommentar
Share on other sites

Alla som har QuickTime (ingår i iTunes) eller RealPlayer kan se på mpeg4 (och även variationen H.264 som är det bästa som finns idag).

Dom som är intresserad laddar hem t.ex. QuickTime och installerar den - det tar 30 sekunder. Jag använder bara H.264 nuförtiden - det är lika självklart för mig som att jag inte kör VHS längre utan DVD istället.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...