Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Nordic Ninja

På tal om ninja-diskussionen i filmcafeet ;)...

Filmen gjorde jag och ett par polare som en uppgift i kursen Videokomplettering där kriterierna var måttligt luddiga, alla andra gjorde personporträtt i grupp. Jag frågade om man fick vandra lite utanför temat lite... detta blev resultatet.

Handling: Daniel vaknar upp från en mardröm till en annan när han försöker överleva dagen som vaktmästare på USA's ambassad i Piteå, in i bilden kommer en agent från organisationen MBE och en spionhärva med japanska ninjakrigare.

tekniska detaljer (för den filen jag skickade till google video iallafall, den dom la upp blev inte vacker, texten är nästintill oläslig nu :(...)

Längd: 18 minuter.

Bild: 360x240 pixlar.

Codec: avi-xvid

storlek:53,4 MB

filmen: http://video.google.com/videoplay?docid=4189773511312813632

Bilder:

http://img465.imageshack.us/img465/3706/vlcsnap3439981ze.jpg http://img270.imageshack.us/img270/3713/vlcsnap3443814ql.jpg http://img465.imageshack.us/img465/2761/vlcsnap3447324yh.jpg http://img465.imageshack.us/img465/8052/vlcsnap3459224qy.jpg

vad jag tycker själv om den... vi hade kul att göra den iallafall, för mig den första filmen där jag filmat utefter ett manus(!) (och ni kallar mig årets medlem... hehe;)) och vi arbetar på att få till en version där musiken är legitim... så jag tänker ju förståss inte försöka säga att jag gjort musiken själv... även om det inte direkt lindrar... Se den om ni inte har något annat att göra, jag vill själv klippa ner den lite, men eftersom det här är den versionen som jag visade för läraren så räknar jag den som orginal-versionen, jag vill inte falla i sammafälla som George lucas...

dessutom, ska försöka fixa en med bättre bildkvalitet...

Postad

Kul att vi fick se den! Strids-/actionsscenerna var bra. De andra scenerna var inte lika bra. Jag kan säga hur, men eftersom du inte frågade efter kritik så säger jag inte det oombett. Vissa är så lättstötta... Men du är medveten om att den är för lång i alla fall, och det är ju bra, och du har ju chansen nu när du gör om den. Den här filmen skulle nog bli rejält mycket bättre med rappare klippning. 9 minuter borde räcka och ändå få med alla scener.

Postad

eyyy, kritisera på bara... det är ju vad jag gör när jag ser filmer både här och i andra sammanhang, och jag är väl inte särskilt nådig själv ibland... det är ju därför jag lägger upp den så att folk kan se den ;)...

Angående klippningen, är just ifärd med att klippa ner den, till en slags special edition/directors cut såattsäga... hittills nere i 16 minuter, och då är det inräknat att jag inte nästan ens rört inledningen eller slutet... som kommer styras helt av den nya musiken... hur det ska lösa sig vetefan...

Postad

Okej, förutom längden då (för tusan ta bort scenen om hans morgonbestyr!), så är det det här med personregin... Även om det verkligen inte är frågan om nåt seriöst drama så är det störande när replikerna framförs på ett så oengagerat sätt. Scener som är menade att vara humoristiska blir så mycket roligare om karaktärerna framstår som trovärdiga, vilket de kan vara även om de är hur utflippade som helst, om du förstår vad jag menar. Jag är ingen expert på personregi, men i det här fallet tror jag att det hade hjälpt mycket att låta dem repa några gånger och sett till att de kände sig trygga i vad de skulle göra framför kameran, och att det kommer att bli bra. Nu känns det lite som om de gör det medvetet slarvigt för att ingen ska kunna säga att det blev dåligt trots att de försökte spela seriöst. Fattar du? :-)

Postad

Sen måste du berätta hur ni gjorde med mynningsflamman till pistolen, tyckte det såg sjukt snyggt ut! Inte realistiskt kanske men det såg ut som något man skulle kunna se i en serietidningsfilmatisering (sicket ord!).

Postad

Vilcans: jovisst jag förstår dig, personregin är i mångt och mycket obefintlig på vissa ställen, mest för att vi hade tidsbrist så vi fick nöja oss med den tagningen där repliken sattes överhuvudtaget(!)... vi gjorde ju filmen med samma tid och resurser som de andra i kursen använde till att göra personporträtt, så tillgångarna tröt väl fort i vissa avseenden... men, point taken... ska arbeta mer på regin, jag gillar också när skådespelare tar sig själv på fullaste allvar när de säger de mest banala repliker... tänk Leslie Nielsen, Lloyd Bridges m.fl. som bara pladdrar på medan man själv till slut inser att de bara snackar goja...

imdb's memorable quote från Hot Shots

[Admiral Benson comes into the briefing room in riding pants]

Admiral Benson: "Be seated! Ah... Many of you are wondering what's wrong with my pants, well they started running short on materials right before they got to the knees so don't give me any shit. Ah. I look out there on all you wonderful guys and I say to myself "What I wouldn't give to be 20 years younger... and a woman". You know, I've personally flown over 194 missions and I was shot down on every one. Come to think of it, I've never landed a plane in my life." klockrent...

Vi hade tillräckligt problem att få till en hel replik,,, jaja, man blir ingen ryttare förrän man ramlat av hästen 100 gånger har jag hört...

Spartacus: Mynningsflammorna gjorde jag med rotopaint-funktionerna i AE på det viset som jag otaliga gånger nämnt i trådar om just mynningsflammor... designen som du nämner är knappast realistisk, men det den däremot är är att den är tagen från Kurt Wimmers Equilibrium, jag hade velat ha med mer "gunkata" också men men... Nästa film ska jag nog däremot gå mot lite mer realism i designen, jag har tittat väldigt mycket på Verhoevens amerikanska actionfilmer just för att se hur dom ska uppföra sig, och jag har insett att jag har dom för opaqua som man säger...

Bossens ständiga pekande är förresten bara ett sätt för oss att klämma in en till rollfigur utan att behöva en till skådis... så jag fick göra lite cameo och vifta, (jag är även tolken, och även ninja-standin, därav behovet att dölja ansiktet) Ett annat problem var att vi endast hade en ninjadräkt, och det krävs inte ett alltför tränat öga för att se hur vi löste ninjans berättelse rent tekniskt...;)

Morgonbestyren... åååååhhhh,,, jo jag vet, kill your darlings, speciellt med ett så långt klipp med mest dötid... får se hur det blir med den...

Postad

Första "fight-scenen" där han sparkar den där killen i huvudet skulle sett bättre ut om du tagit bort det overkliga sparkljudet och ersatte det med ett stön istället. Och när killen spottar blod ur munnen, det ser ju hemskt filmat ut. Han dreglar mer ut det. Det ser nästan ut som om han försöker få det att bilda en rund fin blodfläck. Istället skulle han kunnat bara slänga ut det så att blodet liksom flyger ur hans mun och bildar en stor äcklig blodpöl.

Har knappt sett halva och har redan tröttnat på den.

En film på 18 minuter borde verkligen ha mera händelser.

• 9 månader senare...
Postad

Hördu..du..du. Är detta en gammal tråd. Har inte sett den förut.

Ninja tillhör inte mitt intresse, nu har jag sett filmen i alla fall.

Häpnar lite av några mycket intelligenta klipp, abstrakta saker och övergångar ;) Jag tror filmmakeri är något för dej...på den högre nivån, om man tar bort 50% av den här filmen till att börja med.

/nils

Postad

grym början!

fast kände att de filmades lite för många gånger framifrån alltså hns ansikte och inte bakifån ,fast vad vet jag e inte så bra på filmer å så ;)

och den där agenten - störtskön! bra skådespeleri!

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...