jernby film Postad 24 september 2006 Postad 24 september 2006 Walfridsson-BRA, då fick vi klarhet. se även min tråd om piratkopiering-jag behöver all hjälp där. 0 Citera
pld Postad 24 september 2006 Postad 24 september 2006 Oj här har det hänt mycket :) http://www.adobe.com/se/education/purchasing/faq.html Angående om man får använda det kommersiellt. Tack så mycket! Här ska det shoppas! :D 0 Citera
Max_H Postad 24 september 2006 Postad 24 september 2006 Då är det ju relativt solklart... får användas kommersiellt och kan sedan uppgraderas som vanligt efter studierna. Och här var priserna om nån missat dom. http://www.adobe.com/se/education/purchasing/price_se.html /Max 0 Citera
lilla_farbrorn Postad 25 september 2006 Postad 25 september 2006 http://cml.chuzelles.free.fr/index_smiley.gif Fan va bra. Man får ju inte missa den här chansen. 0 Citera
MrPetter Postad 20 december 2006 Postad 20 december 2006 Nu har ju Adobe svarat synnerligen rakt på sak, men jag tänkte ändå kika in och kommentera det här mer generellt. De flesta programtillverkarna är, som bekant, amerikanska företag. USA förhåller sig lite annorlunda till upphovsrätten än vad de flesta andra länder gör - i synnerhet europeiska länder. Att skriva in klausuler för att begränsa användandet av licenser, dvs. förbjuda en användare att använda en specifik licens till kommersiell verksamhet, det är något som är relativt vanligt i amerikanska mjukvarulicenser. EG-domstolen har dock funnit att det INTE är förenligt med EG-rätten och det finns idag prejudikat som konstaterar att sådana avtal därmed inte är giltiga i Europa. Det finns öppningar för program som de facto tillför egen kod och på så vis skulle kunna vara direkt bidragande till att ett verk når verkshöjd, men det undantaget är såpass otydligt att det torde vara relevant först i mer extrem fall. Alltså; så länge vi rör oss i Sverige och Sverige är medlem i EU (och förutsatt att inget väldigt omvälvande händer vad gäller IPR), så behöver man i princip aldrig oroa sig för att köpa en student- eller ens utbildningslicens utifrån att det skulle begränsa användarens möjligheter att tjäna pengar på densamma. QED, bra ett veta osv. ;-) //Petter 0 Citera
Max_H Postad 20 december 2006 Postad 20 december 2006 Och du har förstås en länk till den prejudicerande domen? För i så fall bryter rätt många mjukvaruföretag mot den "lagen/regeln" eftersom i stort sett ALLA stora mjukvarutillverkare (Apple, Microsoft, Autodesk, Adobe etc...) har sådana begränsningar av mjukvaran när det gäller studentlicenser. /Max 0 Citera
pld Postad 20 december 2006 Postad 20 december 2006 Med sådana här studentpaket priser kan man väl uppdatera programen och sedan när man har slutat plugga fixa på något sätt så man får "hela" programet? /Jesper 0 Citera
Max_H Postad 20 december 2006 Postad 20 december 2006 Snabbt beskrivet - Adobes licenser: - Shrink Wrap. Vanlig box som kan köpas var som helst, av vem som helst. - Student Edition. Upp till 80% rabatt. Du köper en skiva utan licensnummer, anmäler dig på Adobes webbsida och "bevisar" att du är studerande via Mecenat-/CSN kort och får då ett serienummer för aktivering. Licensen är för privat bruk (dvs ej kommersiellt) men kan uppgraderas till en vanlig licens. Kan ev sakna diverse tredjeparts plugins och saknar tryckta manualer. - Education Box. Exakta samma som i Shrink Wrap-boxen men till ett rabatterat pris - upp till 70% rabatt. Du köper den via en vanlig återförsäljare och visar ditt CSN kort vid inköpet. Programmet får du använda hur som helst och det kan uppgraderas. Sen finns det licensprogram för storföretagen men det är knappast av intresse här. /Max 0 Citera
MrPetter Postad 21 december 2006 Postad 21 december 2006 ...om jag kan ordna det Max H. Men ja, i stort sett alla företag har det i sina avtal - det är kopplat till x anledningar; - Man översätter som regel inte lagföringen i rena konsumentavtal från land till land och mellan olika jurisdiktioner, utan enbart språket. - De flesta avtal springer från amerikansk IPR-lagstiftning som är helt annorlunda än vår immaterialrätt. - Folk överlag testar inte lagrummet i varenda småsak. Dvs., om jag sagt att jag inte ska använda ett program till att göra en viss sak så kommer jag förmodligen inte att göra det heller - eftersom jag inte vet hur långtgående man får skriva sådana avtal och inte. Du får skriva vad du vill i ett avtal. Så länge båda respekterar det har du inga problem. Om däremot en av parterna väljer att tvista så testas avtalet och då finns det inskränkande klausuler i andra lagrum som är viktigare än avtalslagen (som t.ex. köplag, konsumentköplag, upphovsrättslag) m.m. Med andra ord bryter man inte mot lagen som programvaruföretag, men man inskränker användarens rättighet på ett sätt som inte är förenligt med gällande lag inom EU. De prejudicerande domar som fallit hittills (åtminstone så långt jag känner till) är för övrigt inte privat användande av begränsade licenser, utan användande i skolmiljö vilket luddar till frågan lite extra; statliga institutioner får inte konkurrera med privata intressen. Men det är andra lagar och en annan fråga. Hur som helst (sammanfattningsvis), ja - jag ska se om jag kan hitta domslutet om det verkligen intresserar dig, nej - programvaruleverantörerna bryter inte mot lagen när de skriver sina licensavtal snävare än vad de egentligen kan och nej - man kan inte inom EU tala om hur en konsument som har förvärvat en licens får använda den och inte. Det här var något som togs upp på den immaterialrättskurs (med inriktning på musik) jag läste för ett halvår sedan, så det bör alltjämt stämma. //Petter 0 Citera
Heimann Postad 21 december 2006 Postad 21 december 2006 Notera att detta alltså är Student Edition och licensen avser privat bruk. Huruvida det påverkar svenskar eller ej är en annan fråga. 0 Citera
pld Postad 5 september 2007 Postad 5 september 2007 Nu närmar sig snart slutet som student och då är frågan om man nu ska ta chansen och köpa Adobe Education box. Är det någon som har köpt något med studentrabatt av Adobes saker från csn? Fungerar grejerna? /Jesper 0 Citera
Jawo Postad 5 september 2007 Postad 5 september 2007 Fungerar grejerna?/Jesper Varför skulle det inte funka? 0 Citera
pld Postad 5 september 2007 Postad 5 september 2007 Varför skulle det inte funka? Vet inte. Känns bara oroligt med att det är så billigt och från csn. Att dem kanske har tagit bort en massa saker och sedan måste man betala en massa för att få "fullversion". Så är det någon som köpt något program med denna rabatt? /Jesper 0 Citera
Max_H Postad 5 september 2007 Postad 5 september 2007 Studentbox = Helt identisk med den "riktiga" AE. Studentedition = Kan sakna div tredjeparts grejer. (Är faktiskt osäker på vilka). /Max 0 Citera
megawatti Postad 14 september 2007 Postad 14 september 2007 Grymma Priser, vilket oflyt att man inte pluggar! =( Ta en 50 timmars kurs i Blahahblaha språket. Jag kan vara din lärare, det är helt lungt! 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.