Jump to content

Pistoleffekter (kulor, hylsor etc)

Creator
 Share

Recommended Posts

Hej. Jag ska snart göra en actionfilm och behöver lite hjälp angående effekter till pistoler. Först ska jag säga att jag använder Pinnacle Studio 9 Plus och Paint. Jag har Combustion 4, Anim8or, Effectslab (om man inte vill uppdatera hur gör man då, kan inte starta det annars?!) och 3d Studio Max men har inte kommit in i dem. Anim8or är det enda jag har försökt en längre stund med. Förresten vad gör man med Combustion? (fick det av en kompis igår)

Hur ska jag göra om jag vill att hylsor ska skjutas ur pistolen (alltså i post-produktionen). Kan ni ge mig lite tips om hur man kan göra i t ex Anim8or eller i något av de andra programmen (fast förklara då extremt noggrant!). Eller något annat sätt utöver 3d-programmen?

En sak till, jag skulle vilja veta hur man gör en 3d-kula som flyger in i tittarens ögon (alternativt precis bredvid) som i vinjetten i Bond-rullen Die Another Day.

Tack på förhand, Martin filmskaparen

[citat=Creator]Jag har Combustion 4, Anim8or, Effectslab och 3d Studio Max men har inte kommit in i dem. Anim8or är det enda jag har försökt en längre stund med. Förresten vad gör man med Combustion? (fick det av en kompis igår)

Tack på förhand, Martin filmskaparen[/citat]

Vilken snäll kompis du har som ger bort en licens på Combustion, det kostar ju 995$.

• 1 month later...
  • 7 months later...

Eller hur Carbe! Men, jag behöver delvis fortfarande lite hjälp.

Har inte tillgång till de andra programmen längre utan har börjat sätta mig in i Adobes Premiere Pro och Photoshop (skulle ju kunna förklara hur jag har fått dem, men anser detta inte vara relevant för tillfället).

Den där effekten med kulan som avlossas mot ett subjektivt öga skulle jag vilja ha hjälp med. Förklara grundligt tack och sedan kanske i vilket program som ni skulle använda/använder så kan jag nog fixa det i alla fall under en kort tid. Men helst något gratisprogram.

Tack på förhand :D