Jump to content

HDV-kamera med DV-format

robbo
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jag har en liten fundering gällande hdv kameror.

Om jag köper en HDV kamera som kan spela in både dv och hdv, blir det då bättre bild på dvfilmandet?

Ett exempel: Jag filmar med sonys HDR-FX1E, väljer dv format, blir det "bättre" bild då, än om jag använder en sony PD170 t ex?

Är det värt att köpa en hdv-kamera fast man i slutändan använder "vanligt" dv format...

.r

• 3 weeks later...

Har man HDV spelar man in HDV-format och tar ut det som HDV eller som DV.

Då HDV är 16:9 får man ut en DV-signal som också är 16:9, i båda fallen med rektangulära pixlar (HDV 1440x1080 "går ut som" 1920x1080 och DV 768x576 "går ut som" 1024x576).

Vill man ha 4:3 format får man spela in i DV 4:3 format.

I båda fallen är bildkvaliten i DV signalen aningen bättre från FX1 än från tex PDP 170 (enligt professionella testare på nätet). Men tex ljuskänsligheten vid svag belysning är sämre på FX1 och i svag belysning blir därför PDP bättre. Samma gäller i jämförelse med andra tillverkares bästa DV-kameror. Det finns också många andra situationer då inställningen av kameran är mer avgörande för bildkvaliten än formatet. En rätt inställd avancerad DV-kamera ger bättre bild än en HDV-kamera som är felinställd eller saknar inställningsmöjligheter.

Enkelt uttryckt: HDV ger även i DV-format vanligtvis aningen bättre bild än en ren DV-kamera men det finns situationer då motsatsen gäller.

Det stämmer ochså med min egen erfarenhet.

En stor fördel är att matrialet finns i HDV format den dag då man vill uppgradera till det formatet. Ett enkelt test är att filma i HDV format

och växla mellan DV och HDV vid uppspelningen. (Rekommenderas ej, risken är stor att man inte längre blir nöjd med DV formatet!)

Med HDR-FX1 har du möjligheten att spela in i HDV för att sedan konvertera det till DV "on the fly" när du fångar klippen. Har inte provat detta själv, men jag har läst om folk som säger att detta sätt ger bäst DV-bilder.