Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Anledningen till att det bollas runt folk som frågar saker ligger inte så mycket i att vi vill ha någon elit som kan allt från början... utan det är för att frågor om greenscreen/keying/mynningsflammor dyker upp titt som tätt och kunskapsdatabasen här blir så mycket enklare att leta igenom om antalet trådar om ett ämne hålls nere till några få trådar som med jämna mellanrum uppdateras. Du har säkert själv försökt söka och fått hundratals ämnen som inte ger ditt svar. plocka upp ett av dom ämnena som ligger närmast din fråga och kanske fråga där. då får man ett ämne som fylls med grundinformation och hålls långt uppe i högen av trådar... nu måste jag sticka, men lycka till...

Postad

haha det första jag lärde mig om film var hur man klipper bort, klipp bort det bara! dela det och tryck delete eller korta ner klippet i börjanen om du inte fattar nu så kan du nog skita i och göra annan film än den sorten som är avsedd för småbarnspublik.. haahhaaaa

Postad

Vad alla låter sura! Kan ni inte istället låta lite snälla och säga att han kan leta på forumet för att det finns fler som har frågat samma saker? När jag började i premiere fattade jag nada, men har sakta men säkert lärt mej lite av voodoofilm och mycket genom att testa mej fram. Mitt råd är:

Våga prova!

Postad

Tack så mycket för det! :D Jo, jag har använt voodoofilm som en sista utväg för att ta reda på keying av svart bakgrund och av himmelsblå bakgrund och maskning o.s.v...eftersom att jag inte hittat så mycket annat...men tack så mycket för er som hjälpt till och svarat istället för att kommentera dumt..

Postad

synd att alla är så taskiga! alla har vi vart nybörjare nån gång!!! TÄNK på det!

även den bästa kan vara kass.... skärpning

peace out...

Postad

kort tips då... om bakgrunden är svart så kan det ibland räcka att välja screen som blending mode. Då blir det mörka genomskinligt... i AE finns den under blending mode men i PPro ligger den i keying effects (det finns inga blendingmode i PPro).

Jag får väl be om ursäkt om jag varit tvär o så, men när greenscreen/keying som sagt är den vanligaste frågan i specialeffekts-forumet så blir man lite less när folk skickar in ännu en fråga om samma sak när det ligger sticky-trådar döpta till

"Viktigt: Vanliga frågor: Hur gör man ljussvärd? Greenscreen? Läs mer..."

exempelvis... eller i redigeringsforumet

"Viktigt: Artiklar och tips på redigeringsprogram, tutorials, verktyg, böcker etc"

jag vill inte vara sur eller tvär... jag försöker bara peka åt det håll informationen finns...

Sedan finns det i både AE och PPro en hjälpfunktion och manual där väldigt mycket står. Jag har själv suttit och ströläst manualerna när jag haft tid över... det finns massor av information redan där...

hmmm

Lägg ditt gröna klipp i ett lager ovanför din bakgrund gå sedan till effects>videoeffects>keying>colorkey>välj key-color och klicka på det gröna, sedan pilla lite med inställningarna... det är quick and dirty modellen i premiere... om du däremot vill göra det snyggt så finns det massor att läsa på creative cow och i böcker som The Art & Science of Digital Compositing, där förklaras det ända in i matematiska formler exakt vad som händer.

Postad

[citat=frax]synd att alla är så taskiga! alla har vi vart nybörjare nån gång!!! TÄNK på det!

även den bästa kan vara kass.... skärpning

peace out...[/citat]

Om jag lät taskig så ber jag så hemskt mycket om ursäkt, det var inte min avsikt.

Men, jag vill faktiskt hålla kvar min ståndpunkt, att när det gäller grundläggande frågor som ställts väldigt ofta, så underlättar det för alla om den som undrar letar lite själv först. Det säger jag inte för att vara taskig, snarare tvärtom. Att vara nybörjare är inget att skämmas för, men det finns för den sakens skull ingen anledning att tro att folk ska svara på samma fråga om och om igen.

Tipset är alltid när man kommer till ett forum för att lära sig någonting: innan man ställer en endaste fråga (så här gör åtminstone jag), använd sökfunktionen flitigt och försök hitta det du letar efter med olika sökord osv. Om man inte hittar något då, då kan det vara läge att ställa en egen fråga. Men om det ska dyka upp samma fråga c.a 1 gång i veckan, blir det snart ett gytter av nybörjarfrågor på forumet. Särskilt med tanke på att många av dessa frågor både finns besvarade på forumet och dessutom tas upp på voodoos filmskola.

Som sagt, detta är inte för att vara taskig, utan för att få ett forum som är mer lättöverskådligt och smidigt.

Mvh

McWolfe

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...