3Dgalen Postad 2 april 2006 Postad 2 april 2006 Vet någon vilka program som har används i H.P 4 för att tex göra voldemort? 0 Citera
Munthe Postad 2 april 2006 Postad 2 april 2006 Skullle tippa på Softimage XSI. Men det är bara en gissning. 0 Citera
Jawo Postad 2 april 2006 Postad 2 april 2006 Vet ej, men det var bla en svensk som var med och gjorde honom. 0 Citera
McWolfe Postad 2 april 2006 Postad 2 april 2006 [citat=3Dgalen]Vet någon vilka program som har används i H.P 4 för att tex göra voldemort?[/citat] Jag tyckte mig se Maya nånstans i bakgrunden på extramaterialet (eller så kan det vara önsketänkande). Skulle tro att "de flesta" är ett ganska bra svar på frågan, åtminstone om man tittar över hela produktionspipelinen. McWolfe 0 Citera
Munthe Postad 3 april 2006 Postad 3 april 2006 Man ska ju komma ihåg att programmen gör väldigt lite. 0 Citera
Kenjin Postad 3 april 2006 Postad 3 april 2006 Precis, håller med Munthe.... kan man skötta dom så kan man göra underverk med vilket program som helst... //Mathias "CB" 0 Citera
Film smurfen Postad 8 april 2006 Postad 8 april 2006 [citat=Munthe]Skullle tippa på Softimage XSI. Men det är bara en gissning.[/citat] Isåfall skulle kvalliten vara lite sämre!!! Tror jag. Men kanske... To be continued... 0 Citera
Munthe Postad 8 april 2006 Postad 8 april 2006 Varför då? Kan du specificera exakt varför? Skulle vara kul med en lite mer tekniskt initierad förklaring till varför XSI skulle få någonting att se sämre ut. :) 0 Citera
Film smurfen Postad 8 april 2006 Postad 8 april 2006 Ok sorry sorry. Men jag tänkte inte på att XSI var så bra. Jag har nyss sett bilder på XSI och det såg bättre ut än vad jag väntade mig. Hehe. Ok, Jag dissade mig själv där.....! 0 Citera
Lasse_laser Postad 9 april 2006 Postad 9 april 2006 [citat=Film smurfen] Hehe. Ok, Jag dissade mig själv där.....![/citat] Det var dåligt av dig att ge upp så lätt :) Verkar vara som mcwolfe sa: "de flesta". Efter lite googlande fann jag att dom använt Houdini till vissa delar t.ex. Maya användes även till labyrinten och andra delar. 0 Citera
Jawo Postad 9 april 2006 Postad 9 april 2006 [citat=Mannemoviemaker]Kan man göra de i ae?[/citat] Vilken av alla effekter vill du göra i AE? 0 Citera
Film smurfen Postad 9 april 2006 Postad 9 april 2006 %2$s skrev: Maya användes även till labyrinten och andra delar. Häftigt! Jag har ju Maya (nästan). 0 Citera
Munthe Postad 9 april 2006 Postad 9 april 2006 [citat=Mannemoviemaker]Kan man göra de i ae?[/citat] 3D-grejer kan du ju inte göra i AE men på frågan om man kan göra 4K compositing med HDRI i AE är svaret "ja". Men på frågan om effektbolagen som har ett strängt schema att följa och stora krav på produktionspipen skulle välja AE är nog svaret "nej". Dock använder fler och fler AE till större projekt. The Orphanage använder AE mycket. Dom jobbade bl a på Hellboy, Jeepers Creepers 2 och Sin City. Absolut vanligast är att man använder en massa olika verktyg och använder de bästa funktionerna i de olika programmen. Man ska ju tänka på att det är proffs med minst 90 000 kr i månadslön som använder grejerna. Kommer man upp i den ligan är plattformar och krig mellan vilka applikationer som är bäst någonting som dagisligan ägnar sig åt. 0 Citera
Mannemoviemaker Postad 9 april 2006 Postad 9 april 2006 går sådant som att ändra storleken på personens näsa (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/d/de/Ralphfiennesvoldemort.JPG att göra i ae på något sätt? 0 Citera
Munthe Postad 9 april 2006 Postad 9 april 2006 Jag tippar på att näsan är gjord med en kombination av tekniker. Först och främst finns det en verklig modellerad referens som troligtvis är avfotad för att kunna konstruera en 3D-version. Sedan är skådespelarens huvud trackat i ett program som t ex Boujou för att modellen ska hålla sig på plats. Och till sist är det ett enormt pilligt compositingjobb att få det hela att se sömlöst ut. Vad som behövs för att få effekten bra är ett grundmaterial med enormt hög upplösning (35mm till 4K intermediate) och gott om fysiska referenser från inspelningsplats. 0 Citera
Mannemoviemaker Postad 9 april 2006 Postad 9 april 2006 jag såg på extra materialet. "i have a lots of green dots in my face" säger han. Han valde att inte ha något smink alls för att kunna spela bättre. Allt är gjort i datorn förutom dem gröna prickarna för att underlätta för dem som gjorde effekten. Hittade också en bild på hur dem gjorde "steg för steg" men detta under lättar inget för mej ändå... :) Mest njutning att se på.... finns i bifogad 0 Citera
Mannemoviemaker Postad 9 april 2006 Postad 9 april 2006 kul att en till potter kille är medlem här ;) läste i inläggen du skapat att 2/3 är om potter :P äntliiiigennnnnn 0 Citera
blood_boy Postad 11 april 2006 Postad 11 april 2006 [citat=Munthe][citat=Mannemoviemaker]Kan man göra de i ae?[/citat] 3D-grejer kan du ju inte göra i AE men på frågan om man kan göra 4K compositing med HDRI i AE är svaret "ja". Men på frågan om effektbolagen som har ett strängt schema att följa och stora krav på produktionspipen skulle välja AE är nog svaret "nej". Dock använder fler och fler AE till större projekt. The Orphanage använder AE mycket. Dom jobbade bl a på Hellboy, Jeepers Creepers 2 och Sin City. Absolut vanligast är att man använder en massa olika verktyg och använder de bästa funktionerna i de olika programmen. Man ska ju tänka på att det är proffs med minst 90 000 kr i månadslön som använder grejerna. Kommer man upp i den ligan är plattformar och krig mellan vilka applikationer som är bäst någonting som dagisligan ägnar sig åt.[/citat] hahaha that is funny AE, in Sin City and hell boy.... 0 Citera
blood_boy Postad 11 april 2006 Postad 11 april 2006 instead of trying to guess what program they use in the movie, try to find out which Fx company did the effects then you could know what program was used... ILM did some work for that movie and ILM uses Mostly Maya, and XSI.. but i sure that they have licences for all the major 3D packages... 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.