Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

[citat=3Dgalen]Vet någon vilka program som har används i H.P 4 för att tex göra voldemort?[/citat]

Jag tyckte mig se Maya nånstans i bakgrunden på extramaterialet (eller så kan det vara önsketänkande).

Skulle tro att "de flesta" är ett ganska bra svar på frågan, åtminstone om man tittar över hela produktionspipelinen.

McWolfe

Postad

Varför då? Kan du specificera exakt varför? Skulle vara kul med en lite mer tekniskt initierad förklaring till varför XSI skulle få någonting att se sämre ut. :)

Postad

[citat=Film smurfen]

Hehe. Ok, Jag dissade mig själv där.....![/citat]

Det var dåligt av dig att ge upp så lätt :)

Verkar vara som mcwolfe sa: "de flesta".

Efter lite googlande fann jag att dom använt Houdini till vissa delar t.ex.

Maya användes även till labyrinten och andra delar.

Postad

[citat=Mannemoviemaker]Kan man göra de i ae?[/citat]

3D-grejer kan du ju inte göra i AE men på frågan om man kan göra 4K compositing med HDRI i AE är svaret "ja". Men på frågan om effektbolagen som har ett strängt schema att följa och stora krav på produktionspipen skulle välja AE är nog svaret "nej".

Dock använder fler och fler AE till större projekt. The Orphanage använder AE mycket. Dom jobbade bl a på Hellboy, Jeepers Creepers 2 och Sin City.

Absolut vanligast är att man använder en massa olika verktyg och använder de bästa funktionerna i de olika programmen. Man ska ju tänka på att det är proffs med minst 90 000 kr i månadslön som använder grejerna. Kommer man upp i den ligan är plattformar och krig mellan vilka applikationer som är bäst någonting som dagisligan ägnar sig åt.

Postad

Jag tippar på att näsan är gjord med en kombination av tekniker. Först och främst finns det en verklig modellerad referens som troligtvis är avfotad för att kunna konstruera en 3D-version. Sedan är skådespelarens huvud trackat i ett program som t ex Boujou för att modellen ska hålla sig på plats. Och till sist är det ett enormt pilligt compositingjobb att få det hela att se sömlöst ut.

Vad som behövs för att få effekten bra är ett grundmaterial med enormt hög upplösning (35mm till 4K intermediate) och gott om fysiska referenser från inspelningsplats.

Postad

jag såg på extra materialet. "i have a lots of green dots in my face" säger han. Han valde att inte ha något smink alls för att kunna spela bättre. Allt är gjort i datorn förutom dem gröna prickarna för att underlätta för dem som gjorde effekten. Hittade också en bild på hur dem gjorde "steg för steg" men detta under lättar inget för mej ändå... :) Mest njutning att se på.... finns i bifogad

voldemortj.JPG

Postad

[citat=Munthe][citat=Mannemoviemaker]Kan man göra de i ae?[/citat]

3D-grejer kan du ju inte göra i AE men på frågan om man kan göra 4K compositing med HDRI i AE är svaret "ja". Men på frågan om effektbolagen som har ett strängt schema att följa och stora krav på produktionspipen skulle välja AE är nog svaret "nej".

Dock använder fler och fler AE till större projekt. The Orphanage använder AE mycket. Dom jobbade bl a på Hellboy, Jeepers Creepers 2 och Sin City.

Absolut vanligast är att man använder en massa olika verktyg och använder de bästa funktionerna i de olika programmen. Man ska ju tänka på att det är proffs med minst 90 000 kr i månadslön som använder grejerna. Kommer man upp i den ligan är plattformar och krig mellan vilka applikationer som är bäst någonting som dagisligan ägnar sig åt.[/citat]

hahaha that is funny AE, in Sin City and hell boy....

Postad

instead of trying to guess what program they use in the movie, try to find out which Fx company did the effects then you could know what program was used... ILM did some work for that movie and ILM uses Mostly Maya, and XSI.. but i sure that they have licences for all the major 3D packages...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...