Jump to content

Filma en knarkar scen. jag har en teori om hur man filmar såna liknande scener

Lucio Fulci
 Share

Recommended Posts

Hej

Jag har just ritat klart bildmanusen till en knarkarscen som jag ska filma och det vart 40 stycken bildmanus. Nu har jag separerat Helbilderna, Halvbilderna, Närbilderna och Extrem närbilderna för sig själv. Så jag undrar om det fungerar att man filmar först Helbilderna för sig själv, sen när jag är klar så filmar jag Halvbilderna för sig själv samma sak med När och Extremnärbilderna.

Fungerar det så eller inte ?

Eller hur tycker ni att man ska filma såna scener ska man använda bildmanus överhuvudataget ?

Tips skulle vara schyst att få.

Tack för hjälpen

Jepp! Bara att köra på! kör första inställningen, exempelvis helbild. gå efter bildmanus, och sen riggar du om... Du kan ju göra som du vill! fugerar det så? dom flesta gör nog så! hur skulle du annars göra? bildmanus är bra i förproductionen! för att tänka i bilder och förbereda sig! sen på inspelnings plats så är det lättare att hålla reda på alla bilder om man har ett story board/bildmanus att gå efter! Jag ska faktist själv sitta hela dagen idag och rita bildmanus jag! =)

Jag brukar alltid köra efter bildmanus, men jag riggar om kameran hela tiden och kör närbilder/helbilder i den ordning som jag hade tänkt den färdiga filmen. Om man kör om scenen två gånger när-/helbild och klipper sen blir det oftast så att det ser konstigt ut. t.ex. skådisarnas rörelser blir fel och grejer flyttas huller om buller. Det är svårt att hålla reda på allt vad skådissarna gjorde för rörelser i förra tagningen. Men om du inte vill göra som jag så tänk på detta.

Kan bara säga att den enda film jag o min vän gjort hitills blev ordentligt rörig i och med att vi inte hade något bildmanus vi kunde köra på (dels kunde jag det alldeles för dåligt, dels var det gjort utan att ha sett location först). Man fick liksom köra på plats och hoppas på det bästa, vilket iofs blev helt okej iaf. Men bildmanus är vitalt, tro mig. När du filmar klipp gäller det att tänka på hur många klipp som är i en viss position. Har du t.ex. två helbilder i scenen, en i början och en i slutet, kör du självklart först dessa. Tänk på vad som tar mest tid helt enkelt. Man kan t.om. köra klipp från olika scener om det går snabbast.

Som "jakethesnake" säger är ett problem att d et kan bli fel någonstans. Vi fick faktiskt göra om en scen pga att huvudkaraktären förlorat tröjan mellan två klipp (vi hade gjort första delen av scenen typ 4 veckor tidigare, då vi hyrde kameran förstå gången). Så gör du på det sätt som går snabbast gäller det att ha ordentlig koll på var allting ligger, ta gärna ett foto med mobilen eller digitalkameran så att du lätt kan titta efter hur saker och ting ser ut.

• 2 weeks later...

är de i samma scen så kan du ju planera på hur du gör allt detta under kortast tid. men tänk på continuityn så att allt ser lika dant ut hela tiden...

jamenar utgå från låt oss säga ena sidan av studion och sen gör allt utifrån den, då du e så effectiv som möjligt.

men de finns ju inget rätt eller fel, de e den färdiga produkten som räknas.. sen kan man ju va effektiv eller ineffektiv.

• 1 month later...

Gör en shotlist, där du har alla kamerauppsättningar, sen filmar du allt från kamerauppsättning 1 först, sen 2, sen 3, osv...

Dvs du ska/bör inte filma på kamerauppsättning 1, för att sen gå till 2, för att gå tillbaka till 1.

Men det är iaf standardproceduren och är verkligen inte ett måste för det.

• 4 months later...
  • 2 months later...

Min rekommendation (när man gör en shotlist) är att rita en ritning över scenografin där du placerar kamerna på (där de behöver stå för att ta de bilder som du vill ha). Sedan är det bara ta en kamera inställning som är viktigast (det kan vara en tagning med ett fönster där solen står, och man behöver ta den fort som möjligt innan solen försvinner etc).

Sedan är det bara klockvis eller motklockvis börja bearbeta denna scenografi. Fördelen med detta är att man sparar tid genom att man inte behöver bygga om olika delar av scenen för man ska få plats med kamera och ljus, samt så är det lättare att ljussätta då ljusättningen är ofta liknande eller behöver bara smärre schysteringar.

Nackdelen med detta är dock skådespelare, då en person som inte kan vara med så mycket kanske lider för hans scener kommer först och sist osv.

Finn en liten balans, och varje gång du filmar så tänk på hur man kan förbättra och göra saker snabbare.