Zhyron Posted November 9, 2003 Posted November 9, 2003 Om man gör karaktärer (typ monster, krigare) i 3d Studio Max passar de sen in i filmen bland vanliga männsikor? Tycker det verkar svårt att uppnå detta så jag frågar ifall nån vet att det inte går då behöver jag inte ens försöka. 0 Quote
schönis Posted November 12, 2003 Posted November 12, 2003 Det är RIKTIGT SVÅRT.... För att det ska bli snyggt måste du ha Stopr green eller blue screen... Men framförallt Ljus.. ska du ha en person som befinner sig i helvetet så ska ljuet komma från samma källa som på miljön i 3d världen.... LJUS.. e de viktigsate. Men det är ju rioligt att glöra så att man syns i en 3d miljö (fast det ser Asfult ut).. Har du bra ljus förutsättningar så kan de gå bra.... men man kan även ändra ljuset på personen i aftereffects eller något liknande. Lycka till 0 Quote
eimermusic Posted November 13, 2003 Posted November 13, 2003 Och jag läste frågan innan jag svarade... Det är ganska svårt! Först måste man ju animera och göra en grym modell. Sen kommer de verkliga problemen. Några av nykel-problemen som man måste tampas med är: - Ljussättningen av 3D karraktären måste matcha fotomaterialet. Jobbar man i studio (eller annan kontrollerad belysning) har man i alla fall en del data från lampor att utgå ifrån. Radiosity, Caustics, GI är nästan ett måste för att få en rendering att se ganska naturlig ut. - Kamera rörelser. Om kameran inte är "locked off" blir det mycket jobbb i Boujou för att utröna kamerarörelser (ordet automatiskt får en helt ny innebörd när man suttit och trackat förgäves i några dagar). Boujou gillar bra ljussättning och mycket paralax (att kameran rör sig i sidled) men ogillar brus och zoom funktionen. Även om kameran är låst så är det en hel del jobb att skriva ner alla data om kameran och sedan översätta det till 3D programmet. - Integration, compositing. Att smälta in 3D objekt i en scen handlar om att se till att det är framför/bakom rätt saker vid rätt tillfällen, att reflektioner tas bort och läggs till beroende på rörelser, och en massa sånt som 3D gubbens närvaro fysiskt påverkat i scenen. Sedan handlar det om att matcha korningheten med fotot, fixa snygga kanter (med lightwrap sånt) och ännu mer färgjusteringar för att verkligen smälta ihop de två världarna. Exempel på hur långt man går i detta är filmen "The Hulk" där ILM dristade sig till att lägga aningen olika oskärpa på R, G och B kanalerna för att simulera de olika färglagren ligger på aningen olika djup i den fysiska filmen i kameran. Det skulle jag vilja kalla för overkill men de tyckte det gjorde det där lilla extra :) 0 Quote
Tobbger Posted November 15, 2003 Posted November 15, 2003 Om man nu får till det så kan det bli såhär snyggt! Och denna filmen är no-budget. Alltså gjord utav amatörer som inte vill lägga ner mycket pengar till filmen. http://www.vpj.co.jp/PRDCTS/3DE/movies/dinosaur1_final.mpeg 0 Quote
schönis Posted November 19, 2003 Posted November 19, 2003 Hallå... dom som har gjort den filmen åste ha gttt en kurs i hur man animerar o lägger in i filmen...... Brutalt snyggt var det... Men som sagt man måste veta vad man håller på med..... 0 Quote
Tobbger Posted November 19, 2003 Posted November 19, 2003 Troligen så har dom gått en slags kurs eller lärt sej genom kontakter (kanske känner BBC-teamet! :D), men det är i alla fall no-budget så det är väldigt skickligt gjort. 0 Quote
schönis Posted December 4, 2003 Posted December 4, 2003 Jag tror att de har lagt u en del på programmet om man man säger så... 3d programmet asså.. om de ej ladat ned de... 0 Quote
Tobbger Posted December 12, 2003 Posted December 12, 2003 Det är nog för svårt att göra ett sånt klipp utan att ha gjort själva animeringen själv. Jag tror att de har filmar det här "in-real"-klippet först och sedan gjort en animation till det. För man har nog inte i huvudet hur en nerladdad version ser ut exakt, med tanke på timing när stocken rullar iväg egentligen. Och om dom nu laddat ner animation så är det bra gjort att ha filmat "in-real" med så pass bra timing och yta. För de som laddat ner kan väl inte precis räkna med att dinosaurierna ska hoppas ner ifrån en kulle, över en stock bråka bakom gräset för att sedan hoppas vidare i exakt den terrängen som dom filmat. Med andra ord så tror jag att de gjort allt själva! ;) 0 Quote
vilcans Posted December 13, 2003 Posted December 13, 2003 Jag tror att schönis menade att programvaran de använde inte är gratis, och att det därmed inte är nollbudget egentligen. Grymt snyggt är det i alla fall. 0 Quote
Pace Posted December 13, 2003 Posted December 13, 2003 Nollbudget = film som produceras utan stöd från annat än sin egen plånbok - om ens det. Så om någon hostar upp kostnaden för en dator och ett 3D-program alldeles själv, så är det nollbudget, no doubt 'bout that. ;) 0 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.