Jump to content

Hur bra blir 3d grafik i filmen?


Zhyron
 Share

Recommended Posts

Det är RIKTIGT SVÅRT....

 

För att det ska bli snyggt måste du ha Stopr green eller blue screen...

 

Men framförallt Ljus..

 

ska du ha en person som befinner sig i helvetet så ska ljuet komma från samma källa som på miljön i 3d världen.... LJUS.. e de viktigsate.

 

Men det är ju rioligt att glöra så att man syns i en 3d miljö (fast det ser Asfult ut)..

 

Har du bra ljus förutsättningar så kan de gå bra....

men man kan även ändra ljuset på personen i aftereffects eller något liknande.

 

Lycka till

Link to comment
Share on other sites

Och jag läste frågan innan jag svarade...

 

Det är ganska svårt!

 

Först måste man ju animera och göra en grym modell. Sen kommer de verkliga problemen.

 

Några av nykel-problemen som man måste tampas med är:

 

- Ljussättningen av 3D karraktären måste matcha fotomaterialet. Jobbar man i studio (eller annan kontrollerad belysning) har man i alla fall en del data från lampor att utgå ifrån. Radiosity, Caustics, GI är nästan ett måste för att få en rendering att se ganska naturlig ut.

 

- Kamera rörelser. Om kameran inte är "locked off" blir det mycket jobbb i Boujou för att utröna kamerarörelser (ordet automatiskt får en helt ny innebörd när man suttit och trackat förgäves i några dagar). Boujou gillar bra ljussättning och mycket paralax (att kameran rör sig i sidled) men ogillar brus och zoom funktionen. Även om kameran är låst så är det en hel del jobb att skriva ner alla data om kameran och sedan översätta det till 3D programmet.

 

- Integration, compositing. Att smälta in 3D objekt i en scen handlar om att se till att det är framför/bakom rätt saker vid rätt tillfällen, att reflektioner tas bort och läggs till beroende på rörelser, och en massa sånt som 3D gubbens närvaro fysiskt påverkat i scenen. Sedan handlar det om att matcha korningheten med fotot, fixa snygga kanter (med lightwrap sånt) och ännu mer färgjusteringar för att verkligen smälta ihop de två världarna.

 

 

Exempel på hur långt man går i detta är filmen "The Hulk" där ILM dristade sig till att lägga aningen olika oskärpa på R, G och B kanalerna för att simulera de olika färglagren ligger på aningen olika djup i den fysiska filmen i kameran. Det skulle jag vilja kalla för overkill men de tyckte det gjorde det där lilla extra :)

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Det är nog för svårt att göra ett sånt klipp utan att ha gjort själva animeringen själv. Jag tror att de har filmar det här "in-real"-klippet först och sedan gjort en animation till det. För man har nog inte i huvudet hur en nerladdad version ser ut exakt, med tanke på timing när stocken rullar iväg egentligen. Och om dom nu laddat ner animation så är det bra gjort att ha filmat "in-real" med så pass bra timing och yta. För de som laddat ner kan väl inte precis räkna med att dinosaurierna ska hoppas ner ifrån en kulle, över en stock bråka bakom gräset för att sedan hoppas vidare i exakt den terrängen som dom filmat.

 

Med andra ord så tror jag att de gjort allt själva! ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...