Jump to content

Hur ska arbetsprover se ut?

Norbert
 Share

Recommended Posts

Nu är det dags att söka till någon filmutbildning, så nu undrar man naturligtvis hur arbetsprover ska utformas.

Det vore kul att se andras arbetsprover, om ni har lust att visa upp dem. Mest intressant vore det att se arbetsprover från er som också kom in på den utbildning ni ville gå.

definiera arbetsprover innan så ska jag se vad jag kan hjälpa dig med. finns ju 1000 olika arbetsprover. är det en film, eller bildsekvens? som sagt, du får vara lite mer specifik vilken utbildning och vad som efterfrågas så ska ja göra mitt bästa.

Jag tror det ska vara film. Jag tänker söka tre media/filmutbildningar där arbetsprover krävs:

1. "Bifoga gärna något arbetsprov om sådant finns."

2. "Bifoga en film - max 10 min. (DVD). Beskriv vad du gjort i filmen."

3. "När du söker till Film- och videolinjen skall du skicka med arbetsprover, t.ex. i form av videofilm, fotografier eller manus som visar prov på din förmåga att uttrycka dig i dessa tekniker."

fridhems, skurups, Stockholms filmskola och DI. hoppas vi ses där. Förresten, har du ingen film du kan skicka med, du behöver ju inte göra en ny, utam kan ta en gammal. Om den är för lång får du klippa den lite och ta några scener som du är stolt över, sen skriva i brevet vad du fick göra.

Ah, vi hade DI gemensamt då i alla fall. Föresten, jag hittar inte så mycket info om Fridhems på hemsidan. Kostar den utbildningen nåt?

Mitt problem är att jag inte har någon film jag är riktigt så stolt över än. Det visuella är inga problem, men jag har ingen film som riktigt visar att jag kan berätta en historia. Lyckligtvis fick jag en idé igår som jag hoppas ska gå vägen.

för DI är filmen helt avgöran ifall du kommer på intervju eller inte. DI tar även rätt stor hänsyn till ålder + ifall du har sökt tidigare. det är mycket svårt att komma in på DI om man är under 25-26. sthlm filmskola och de andra vet jag inte hur svårt det är att komma in på, har kommit in där innan.

Vad jag har fattat så kostar Fridhems tre-fyra tusenlappar/termin, och det är ju ingenting om man jämför. Och du kan ju alltid skicka in en film och bevisa att du kan det visuella och ett manus för att bevisa att du kan berätta.

Var har du sökt in? Jag behöver fler alternativ...

På DI tänker jag bara söka till baskursen i film för att ha ett alternativ utifall jag inte kommer in på någon av de andra skolorna. Kursen är ju bara på 20 veckor, dvs en termin. Jag tänker även söka mediaproduktion i Örnsköldsvik (KY-utbildning), mediaproduktion på högskolan i Dalarna och film- och videolinjen på Molkoms folkhögskola. Eventuellt Fridhems också. Tre-fyra tusenlappar per termin låter inte farligt. Var har du fått den informtionen ifrån?

Man skulle ju kunna skicka en gammal film + ett manus, men de filmer jag har gjort ser inte så hiskeligt jättebra ut. Jag har alltid kört handycam och aldrig ljussatt. Jag har köpt en bättre kamera och lite bygglampor nu så jag vill se om jag kan få till den visuella biten bättre. :)