R.R Studio Postad 31 mars 2006 Postad 31 mars 2006 Hej! Jag undrar hur man helt enkelt gör en motion capture och sedan maskar ut den gröna/blåa skådesperaren.....själva 3d tekniken och hur du konverterar den signal som kommer ut ifrån hotspotsen in till datorn vet jag hur fungerar. 3d animeringen och riggsetupen tror jag mig kunna något om..:P....det som jag inte vet är hur man ärsätter orginalet så att 3d modellen passar in på skådespelarens platts, så att inga svarta håle eller distortioner dyker upp....som exempel....Gollum i sagan om ringen....de filma in allting med en blå character...sedan ärsatte hans rörelser med en 3d modellad character....men vad gör man sen??...hur keyar/maskar man ut orginal skådespelaren??.....enligt min logik så blir det bara en svart mask....den ända lösningen som jag kommer på är att man filmar sequensen två gånger och tillsätter en bakgrung som synkar med de tomma utrymmen...men i mycket rörliga scener är det omöjligt.... ett annat bra exempel är iRobots....en gatu scen i början då massor robotar går omkring och sköter olika sysslor....och allting är filmat med mocap.... fins det någon expert som skulle vela hjälpa till...??:) 0 Citera
Djungelsmurfen Postad 31 mars 2006 Postad 31 mars 2006 Ett alternativ är att man klona delar av tidigare/senare frames, där området bakom karaktären syns och placera det på rätt ställe över det som inte ska synas från originalvideon. 0 Citera
louis cyphre Postad 31 mars 2006 Postad 31 mars 2006 Tja, i sagan om ringen spelade de in scenen tre gånger.. en med gollum i gummidräkt. en med bara vanliga skådisar och en tom, med bara bakgrund... + mocap då. Oftast använde de tydligen de scener med gummigollum och då fick helt enkelt grafikerna målabort de delar av Andy Serkis som var utanför själva digitalgollumdelarna. 0 Citera
R.R Studio Postad 1 april 2006 Författare Postad 1 april 2006 jaja....nå d va d ja tänkte mig....men hur kan man filma in xakt samma scen...d måst ju skiljas åt en bit...?? speciellt om det är en scen me rörlig kamera...:) 0 Citera
Jawo Postad 1 april 2006 Postad 1 april 2006 I sagan om ringen filmade dom varje scen två gånger, en gång med Andy Serkis och en gång utan. Om dom använde motion capture på gollum i den scenen så gjordes det flera månader efteråt i en motion capture studio. Dom använde motion capture sammtidigt som dom filmade en gång under hela filmen. Angående hur dom tog bort Andy vet jag inte riktigt, men jag gissar på att det är en kombination av kloning, eget målande och riktigt, riktigt hårt arbete. På dom ställen där dom tog bort Andy så använde dom sig oftast av rotoscoping när dom sedan animerade gollum. 0 Citera
R.R Studio Postad 1 april 2006 Författare Postad 1 april 2006 mm....jälva mycket arbete....:P...men visst blir resultatet bra..:) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.