Gå till innehåll

Mall för kortfilm?


Norbert

Recommended Posts

Man har ju sett den dramaturgiska mallen för långfilm, men hur ser mallen ut för kortfilmer?

 

Jag har sedan i höstas försökt komma på en bra idé till kortfilm men jag har hittills inte lyckats. Allt jag kommer på blir för stort för kortfilm. Därför skulle det nog hjälpa mig om det finns någon kortfilmsmall som man kan läsa på.

 

Andra tips? Vad gör ni andra när ni vill få en idé till kortfilm?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker det är snyggt om man följer den klassiska dramaturgin ändå, fast allt så mycket kortare. Till och med en del reklamer följer den klassiska dramaturgin och visst går det då på en kortfilm.

 

Annars är det ju egentligen bara någon sorts karaktärsbeskrivning, konfliktupptrappning och konfliktsförlösning man behöver. Mittpunkter och vändpunkter kan man nog placera ut lite mer fritt och anslaget kan man välja att plocka bort, även om jag personligen inte skulle göra det.

 

Läs böcker, se film, sno idéer och förställ dem till det inte syns att de är snodda (min favorit, man utvecklar helt enkelt en ny historia ur den man tyckte var bra), lyssna på musik, tänk när du sitter på bussen hem, tänk innan du somnar och om någonting skulle komma upp i huvet - skriv ner direkt. Tyvärr kommer de bästa idéerna när du som minst tänker på att göra film och oftast inte har ett anteckningsblock i närheten.

 

Brainstorma helt enkelt. Planera en film utefter någonting som intressant som hänt under dagen.. Går det att filmatisera? Blir det intressant att titta på?

 

Är man verkligt dålig på att komma på idéer rekommenderar jag att läsa noveller från alla ungdomsesteter där ute i det långa landet falukorv. Helt klart en källa som till spillo. Oj va duktiga många är. Prova sockerdricka.se, tror det ska finnas noveller där. Ta kontakt med någon du tycker verkar duktig, säkert finns det någon som vill få sin novell filmatiserad.

 

lycka till

Länk till kommentar
Share on other sites

Mina kortfilmsmanus brukar börja med en bild eller händelse eller liknande jag ser i mitt vardaliga liv. Tittar man lite närmare på saker i vardagen finns där en hel del som skulle kunna användas i film. Ett tips är att i början inte vara orolig för att man inte har några idéer. Ta det lugnt och lyssna på folks konversationer på bussen t.ex. och försök att ha på din idé radar, låt inte hela din dag försvinna ur ditt sensoriska minne.

 

Jag såg en kortfilm idag om en man som gömde en åsna hemma i sin lägenhet. Det finns ju helt klart massor av olika sätt att få idéer på men manusförfattaren skulle kunna ha sett en åsna i en film eller läst om en i tidningen. En åsna är inte bara en åsna för en författare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det där med rolig historia funderade jag också på när jag var på en födelsedagsmiddag hos släktingar för några dagar sen. Någon där började berätta roliga historier, och då tänkte jag att man kanske kan filmatisera korta roliga historier helt enkelt.

 

Haha, den där filmen med åsnan, det är ju en tokrolig idé men hur avslutar man en sån film på ett smart sätt egentligen? :P

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Norbert]Det där med rolig historia funderade jag också på när jag var på en födelsedagsmiddag hos släktingar för några dagar sen. Någon där började berätta roliga historier, och då tänkte jag att man kanske kan filmatisera korta roliga historier helt enkelt.

 

Haha, den där filmen med åsnan, det är ju en tokrolig idé men hur avslutar man en sån film på ett smart sätt egentligen? :P[/citat]

 

Filmen handlar om en man som i sitt yrke går hem till folk och inspekterar deras hem av någon anledning. Han kommer hem till mannen med åsnan (då vet vi ej att han har en åsna) och efter att ha sökt igenom lägenheten ett tag går han in i ett rum åsnemannen inte vill att han ska gå in i och blir påhoppad av åsnemannen med en kniv men han misslyckas med att skada han som inspekterar lägenheten. Det visar sig att åsnemannen ville skydda åsnan som han älskade. Den var rätt så bra.

 

Nu ser jag hur dåligt jag förklarar.. jag ber om ursäkt =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...