anders10 Postad 19 mars 2006 Postad 19 mars 2006 Hej! Har använt mig av en Röde Nt3 ett bra tag nu och jag är helnöjd med denna. Funderar dock på att testa en annan teknik... Kan någon rekommendera en mikrofon som jag ha på bom? - Ja, bom och bom det blir väl ett kvastskaft eller något liknande..!! Som vanligt är budgeten tajt så den får inte kosta mycket mer än vad Röden gjorde (1000:-) Vänligen Anders 0 Citera
Luzer Postad 19 mars 2006 Postad 19 mars 2006 Billigast är att inte köpa en ny mik alls utan köra med Nt3an på bomen, har du en hyffsad bommare så märker du större skillnad på detta än när du bara bytta ut miken. 0 Citera
anders10 Postad 22 mars 2006 Författare Postad 22 mars 2006 Får väl ta och testa det..! Kan jag köpa förlängningssladd i vilken elaffär som helst? Om jag vill ta "ett steg upp" från Nt3:an, vilken mik rekommenderar du i så fall? Tack för ditt svar Anders 0 Citera
Erik F Postad 22 mars 2006 Postad 22 mars 2006 Anders10 Kör med metspö! Micken har jag inget råd om. Men kör med hoptryckbart metspö istället för kvastskaft. Då kommer du ut ca 4 meter för ca hundralappen. Ta bort de tunnaste toppbitarna av spöet och tryck istället på den böjbara axeln till bitskruvmejsel (varunummer 30-8572 pris 99 kr) från Clas Ohlsson. Fäst micken i andra änden av axeln. Då har du en bom som du kan panorera micken med bara genom att vrida spöet precis med som en proffsbom. Det går också att hänga en lätt dv-kamera där, som du då kan ändra riktning på. Erik Fagerholm 0 Citera
anders10 Postad 22 mars 2006 Författare Postad 22 mars 2006 Vilken höjdaride! Måste testas. Tackar för det! Vänligen Anders 0 Citera
T-kock Postad 23 mars 2006 Postad 23 mars 2006 Fan vad svajigt det måste bli med micen på ett metspö :0 Om du inte behöver ha en så lång bom så testa med att skaffa en sån där golvmopp med ställbar längd på skaftet, ta bort moppen och sätt dit micen. 0 Citera
Erik F Postad 24 mars 2006 Postad 24 mars 2006 Jag menar inte kastspö!! Tar man bort de tunnaste lederna blir metspöt stadigt och mycket lättare än golvmopp. Tjockaste lederna på metspöt är väsentligt tjockare än en mopp. Och dubbelt så långt! Behöver man bara ett kort spö så duger enbentstativet bra. Erik Fagerholm 0 Citera
T-kock Postad 24 mars 2006 Postad 24 mars 2006 [citat=Erik F]Jag menar inte kastspö!! Tar man bort de tunnaste lederna blir metspöt stadigt och mycket lättare än golvmopp. Tjockaste lederna på metspöt är väsentligt tjockare än en mopp. Och dubbelt så långt! Behöver man bara ett kort spö så duger enbentstativet bra. Erik Fagerholm[/citat] Ja, jag skrev inte något annat än metspö. Om man ska ta bort massa leder från ett metspö för att det ska bli stadigt blir det inte mycket kvar till slut. 0 Citera
Luzer Postad 24 mars 2006 Postad 24 mars 2006 [citat=anders10]Får väl ta och testa det..! Kan jag köpa förlängningssladd i vilken elaffär som helst? Om jag vill ta "ett steg upp" från Nt3:an, vilken mik rekommenderar du i så fall? Tack för ditt svar Anders[/citat] Koppla på en till xlr kabel bara, det är ju hane/hona i vardera ände så det är enkelt att förlänga med en likadan kabel bara. Sådana kan du köpa i musik och studio affärer. Eller så köper du lös kabel och kontakter och löder ihop själv, men det blir nästan bara billigare om du köper långa längder. Vill man upp ett snäpp i mikklass så hade jag nog kikat på neuman km-185, har själv aldrig kört med den på bom men hört att den inte ska vara så tokig. Hade nog köpt eller försökt få låna hem och testa i allafall. Sen finns ju även Sennheiser k6+Me66 som låter ok för priset, fast jag hade hellre försökt fått tag på en begagnad Mkh-416 istället. 0 Citera
Erik F Postad 26 mars 2006 Postad 26 mars 2006 [citat=T-kock][citat=Erik F]Jag menar inte kastspö!! Tar man bort de tunnaste lederna blir metspöt stadigt och mycket lättare än golvmopp. Tjockaste lederna på metspöt är väsentligt tjockare än en mopp. Och dubbelt så långt! Behöver man bara ett kort spö så duger enbentstativet bra. Erik Fagerholm[/citat] Ja, jag skrev inte något annat än metspö. Om man ska ta bort massa leder från ett metspö för att det ska bli stadigt blir det inte mycket kvar till slut.[/citat] 4.9 meter - 3 x 0.35 meter = 3.85 meter. Idén är inte min utan kommer från en fransk kvinnlig ljudtekniker som jag jobbade ihop med för några år sedan. Michelle hette hon. Erik F. 0 Citera
T-kock Postad 26 mars 2006 Postad 26 mars 2006 [citat=Erik F][citat=T-kock][citat=Erik F]Jag menar inte kastspö!! Tar man bort de tunnaste lederna blir metspöt stadigt och mycket lättare än golvmopp. Tjockaste lederna på metspöt är väsentligt tjockare än en mopp. Och dubbelt så långt! Behöver man bara ett kort spö så duger enbentstativet bra. Erik Fagerholm[/citat] Ja, jag skrev inte något annat än metspö. Om man ska ta bort massa leder från ett metspö för att det ska bli stadigt blir det inte mycket kvar till slut.[/citat] 4.9 meter - 3 x 0.35 meter = 3.85 meter. Idén är inte min utan kommer från en fransk kvinnlig ljudtekniker som jag jobbade ihop med för några år sedan. Michelle hette hon. Erik F.[/citat] Blir nog inte stadigt efter att bara en meter är borttaget, själva grejen att det skulle funka tvivlar jag inte en sekund på, men då måste man ju ta bort åtminstone halva spöt. Fast å andra sidan beror det ju på kvaliteten på själva spöt. Gäller ju att hitta ett så styvt spö som möjligt. 0 Citera
jbergman Postad 26 mars 2006 Postad 26 mars 2006 Jag vet inte vad det är för metspö Erik F syftar på där lederna bara är 35 cm långa, men visst funkar det bra att använda ett metspö som bom. Att det inte är fullständigt styvt gör inte så mycket i de flesta fall, även om det innebär lite mer jobb för b-ljudkillen. Svajigt blir det knappast; det är ju inte direkt så att man brukar stå och tokvifta med bommen... Att göra om ett metspö till en tremetersbom är i alla fall helt problemfritt om man nu vill ha en egen, annars brukar det inte kosta särskilt mycket att hyra en riktig. /Jakob 0 Citera
Erik F Postad 27 mars 2006 Postad 27 mars 2006 Använder själv spöet Zebco The Rover, 4,5 meter långt (finns även längre spön). Tjockaste leden som också är behållare för övriga leder är 45 cm och ca 3,5 cm i diameter. Övriga nio leder som jag använder är i utfält skick ca 31 cm vardera. Diameter på tunnaste leden som jag använder är 1,1 cm. Total längd 3,24 meter. Total vikt enligt min köksvåg 350 gram. Erik Fagerholm 0 Citera
Luzer Postad 27 mars 2006 Postad 27 mars 2006 Jag ska inte blanda mig i metspödebatten bara inflika att det inte behöver vara en nackdel om bomen, (met)spöt böjs endel, ibland är det bara en fördel när man måste ha långt spö, då kan man gå ner och ha armbågarna böjda och låta böjningen hjälpa dig så du kommer mycket ovanifrån med miken ändå. När man kör med 7m Quickpole, då flänger man inte så mycket med spöt utan står ganska still...och du har även en ganska rejäl böjning. 0 Citera
Erik F Postad 20 april 2006 Postad 20 april 2006 Alla tycks koncentrera sig på själva metspöet. Om ni funderar lite på den andra delen av mitt första inlägg, den böjliga skruvmejselaxeln (se tidigare inlägg ovan), så innebär den att ni kan vrida mikrofonen där längst fram på spöet i olika riktningar, t ex mellan intervjuare och intervjuad, utan att flytta spöet. Som på de dyraste mikrofonspöna! Bara snurra spöet lite i handen så vrider sig mikrofonen. Erik Fagerholm 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.