Gardell Postad 7 mars 2006 Postad 7 mars 2006 Hej! Jag har lite frågor om mikrofoner. Jag sökte runt på forumet men hittade direkt inget som matchade min fråga. Jag skall ha en mikrofon till berättarröst och vill gärna ha det där goa "radiosoundet". Jag vill gärna slippa köpa preamps och sånt dyrt, egentligen vet jag väldigt lite om den här biten så någon får gärna förklara lite närmare. Det smidigaste vore i alla fall att utan så himla stora omkostnader kunna plugga in den i datorns ljudkort direkt. Vad jag förstår är Röde NT3 en uppskattad mikrofon, men vad jag har förstått krävs det "preamps" till den. Jag vet ungefär vad en preamp är men det vore roligt att veta lite närmare. :) Vad jag tror är också att phantommatning är en annan metod? Förklara gärna! :) En uppskattad sak vore att den tog upp så lite ljud runt om som möjligt - typ eko mellan väggar och t.ex. datorsurr. Budget då? Jaa.. egentligen kvittar det väl men så billigt som möjligt vore kanon. Allt som är bättre än mitt dåliga Cosonic headset uppskattas. Ett och annat prisvärt paketpris på preamps och sånt mottages mer än gärna också. :) Men låt oss säga att den inriktade budgeten är låg - under 500-700 kr helst, men ett riktigt prisvärt paket över det kan jag fundera över. Tillbehör som kan behövas är väl kanske kablar (?), bordsfäste eller bordsstativ och ett puffkydd (radiostyle). ? Tacksam för svar! 0 Citera
Luzer Postad 7 mars 2006 Postad 7 mars 2006 Siktar du runt 500 kr så är det nog inte mycket som slår ditt headset är jag rädd för. Men kan ju ge lite info angående de andra frågorna. En preamp brukar vara en mikförstärkare. Du måste ha denna om du inte har en mikingång på ditt ljudkort (då sitter det antaglien en mindre bra preamp bakom denna ingången). Denna är till för att förstärka upp den låga miksignalen till linjenivå. Dvs någonform av preamp måste du ha, sen om du väljer att köpa en eller köra med den som sitter på ditt ljukort (om du har en) är ju en kostnads och kvalitetsfråga. Men de som sitter på ljudkorten brukar vara i sämsta laget, dessa är ju inte till för att ha så bra kvalite som möjligt utan används mest för att man ska kunna snacka över nätet tex. Det feta radiosoundet blir svårt att få utan en fet och grym kompressor (dvs dyr). Men man kan försöka närma sig så gott det går med olika mjukvarukompressorer tex. Sen hade väl jag rekomenderat en stormembransmikrofon men Nt3´an kommer du inte bli missnöjd med heller, den är ju något mellanting mellan småmembran och stormembran. Den stora fördelen med denna är att den kan matas med batteri och behöver inte phantommatning, som alla kondensatormikrofoner behöver. Och skaffar du en annan kondensatormik som inte kan drivas med batteri måste du skaffa en lös preamp som kan skicka phantommatning (eller en lös sån burk) annars får du inget ljud i miken. Ett annat alternativ är att köpa en dynamisk mik som inte kräver någon matning, men vill du ha "radiosound" så rekomenderas en kondensatormik då dessa tar upp transienter och diskant bättre. Hade jag varit du hade jag nog satsat på att låna eller hyra en mik istället för att försöka köpa nåt halvdant för en femhundring. Kvalite kostar :) 0 Citera
Fox Postad 7 mars 2006 Postad 7 mars 2006 Ta en titt på Jam, de har en hel del "billigare" mickar som inte alls verkar vara helt dåliga. Men som sagt, onödigt att lägga ut mycket pengar för lite, så att säga. Att hyra eller låna utrustning är desutom mer aktuellt om ni inte har några större planer för användning av micken (eventuellt +preamp) i framtiden. En planerad ekonomi är en glad ekonomi. ;) 0 Citera
DanyaelX Postad 7 mars 2006 Postad 7 mars 2006 jag fixade brus i sound forge 6.0 enkelt och billigt... kostade inte en krona =) Effects -> Distortion sedan valde jag tuberadio.... Chris 0 Citera
Gardell Postad 7 mars 2006 Författare Postad 7 mars 2006 Tack för era svar! :) Jag tror jag förstår lite bättre. :) Men det verkar bli alldeles för dyrt. :( Mic + preamp + kablage och puffskydd.. 3500pix minst? Kan gärna ta några tips på bra prisvärda kombinationer. Och butiker. Jam och Musikbörsen känner jag till.. Jag glömde förresten säga att jag även dj:ar då och då på en webbradio och kraven från mig själv har ökat. Headsetet låter väl sådär, dvs ok, men jag vill låta bättre. :) Så i det här fallet fungerar ju tyvärr inte efterbehandling.. men finns det nåt realtidsfilter, typ? Om det gör det så lär det väl säkert gröta till alltihopa bara mer.. om man har dålig råkvalitet dvs. Tack! 0 Citera
gorse Postad 8 mars 2006 Postad 8 mars 2006 Jag vet inte om det är helt fel ambitionsnivå, men vår mellanflicka i familjen fick en kariokee-maskin förra julen och den manicken har förvånansvärt bra ljud med automatiskt kompressor och radio-sound och jag tror den har lite svagt eko också. Hursom helst, får den vilken sångklåpare som helst att låta som Jussi Björling. Vi köpte den på toys'r'us. Apparaten fungerar som vanlig musikanläggning också. Kostade förvisso mer än femhundra, men man kanske kan låna en? Det finns kontakter på baksidan så man kan koppla in den i andra elekroniska apparater. Sist vi hade fest hemma skrålade vi allihopa i maskinen som kopplades till hemmabioanläggningen. Vi skrålade till grannarna på andra sidan gatan kom och klagade (att vi sjöng förskräckligt). Edit: Vid närmare eftertanke hade vi nog inte behövt någon maskin över huvudtaget när vi skrålade. De flesta stod ju inte ens i närheten av micken. Men vi kunde i alla fall läsa texten.... 0 Citera
DanyaelX Postad 8 mars 2006 Postad 8 mars 2006 en tanke är ju att köra med en gammal mick från 50-60talet (finns på ebay.com garanterat) och sedan köra det igenom en gammal rörförstärkare så blir det autentiskt oxså... =) C. 0 Citera
Luzer Postad 9 mars 2006 Postad 9 mars 2006 Kruxet är väl att gamla ljudgrejer i allmänhet och mikar i synnerhet låter så attans bra så dom är väldigt eftertraktade och därmed attans dyra. Men det är klart det finns äldre begangnade mikar som "bara" låter ok också :) 0 Citera
FlumbProd Postad 10 mars 2006 Postad 10 mars 2006 Det finns mängder av filter och pluggar att ladda ner gratis från exempelvis kvraudio.com de kan naturligtvis aldrig få en budgetmikrofon att låta som en ureley, men i gengäld skall du sända över internet och det skulle vara synnerligen dyra pärlor att lägga på en sådan uppgift. Skaffa en fullrange/allroundmikrofon, ladda ner ett program som klarar att processa line/micsignal i realtid genom vstpluggar (du får testa så de inte har får hög intern latency). Fixa en EQ, och en kompressor/Limiter och kör på. /Patrik Vörén 0 Citera
pekivan Postad 13 mars 2006 Postad 13 mars 2006 Ett tips är ju att köpa det man vill ha. Alltså köpa bra grejjer för kanske 2000-3000 :-. Spela in rösten på en dag och lämna sedan tillbaka grejjerna till affären. Säg att du inte var nöjd och vill ha pengarna tillbaka. Vad är etik och moral?? ;) 0 Citera
Gardell Postad 20 mars 2006 Författare Postad 20 mars 2006 Tack för alla svar! :) Jag ska fundera på hur det ska bli med detta. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.