Mannemoviemaker Postad 6 mars 2006 Postad 6 mars 2006 Hej! Jag läste i harry potter 4:as manus för att kolla hur dem byggde upp sitt. Till sist började jag på mitt eget och märkte att i scen namnet stod det [int.] och [Ext.]. slog upp de i voodoo films filmkurs men hittade inget. så jag undrar vad detta är, vad dem betyder och när man ska ha villket. För dem som inte fattar vad jag menar är här ett citat: INT. TENT RON There's no one like Krum. He's like a bird the way he rides the wind. He's more than an athlete, he's an artist. The twins are bumbling about in a comical way muttering 'KRUMMMM'. GINNY Think you're in love Ron? TWINS (Singing) Viktor I love you! Viktor I do! Harry joins in. BOYS When we're apart my heart beats only for youuu! FRED Sounds like the irish have got their pride on. ARTHUR Stop! Stop it. It's not the irish. We've gotta get out of here. Now. EXT. OUTSIDE THE TENT ARTHUR Get back to the portkey everybody, and stick together. Fred, George... Ginny is your responsibility. Some figures in pointed hoods carrying flaming torches are walking across the campsite chanting ominous noises. The crowd is paniced and rushing all over. Harry is trampled unconscious. EXT. OUTSIDE - TIME PASSED The crowds have all gone. A man walks through the rubble kicking at things. He casts a spell which causes a bright flash and a large ghostly skull forms in the sky with a snake crawling from it. The man grins evilly, clearly demented. Harry stirs and witnesses the man standing there. Harry runs. The familiar voices of Ron and Hermione are calling for him. 0 Citera
alpha60 Postad 6 mars 2006 Postad 6 mars 2006 int = interiört dvs inomhus ext = exteriört dvs utomhus /Fredrik 0 Citera
jakethesnake Postad 6 mars 2006 Postad 6 mars 2006 http://www.imsdb.com Här finns de flesta screenplays 0 Citera
Karinello Postad 7 mars 2006 Postad 7 mars 2006 [citat=Mannemoviemaker]Hej! Jag läste i harry potter 4:as manus för att kolla hur dem byggde upp sitt. Till sist började jag på mitt eget och märkte att i scen namnet stod det [int.] och [Ext.]. slog upp de i voodoo films filmkurs men hittade inget. så jag undrar vad detta är, vad dem betyder och när man ska ha villket. För dem som inte fattar vad jag menar är här ett citat:[/citat] INT står för interior vilket betyder att det är filmat inne/inomhus och EXT står för exterior vilket då blir ute/utomhus. Hälsningar Karin 0 Citera
Emanuel Postad 21 april 2006 Postad 21 april 2006 Int. är interiör, alltså scenen sker inomhus. Ext. är exteriör, scenen sker utomhus. Efter Int. respektive Ext. skriver man vart scenen utspelas och tid. Ex: INT. KALLES LÄGENHET - DAG 0 Citera
Film smurfen Postad 21 april 2006 Postad 21 april 2006 Jess, har alltid letat efter manus till Harry Potter. Wooooohooooooooo. Nu kan jag läsa hela kvällen!!! 0 Citera
jonkanon Postad 22 april 2006 Postad 22 april 2006 Hur kommer det sig att alla svarar på frågan om och om igen? Jag gör väl det också då :) INT. = Interiör EXT. = Exteriör I/E. = Interiör/Exteriör En nying I/E, denna används t.ex om någon först sitter i en bil och sen går ur bilen i samma scen. Bara så ni vet. 0 Citera
crapboot Postad 22 april 2006 Postad 22 april 2006 I/E var ny för mig. Brukar skriva INT/EXT, men det där sparar dyrbar tid. :D 0 Citera
Film smurfen Postad 28 april 2006 Postad 28 april 2006 Finns det nån hemsida med svenska film manus? Typ Beck eller nåt? hehe.:) 0 Citera
Mannemoviemaker Postad 28 april 2006 Författare Postad 28 april 2006 eftersom svenska filmer inte är så stora utomlands (rätta mej om jag har fel) såå tror jag det är ganska liten changs. Vissa filmer kan ha lagt upp sina manus på sina hemsidor men jag skulle inte tro att det finns en enda stor sida med svenska manus. google is your friend... ;) 0 Citera
Java ex Machina Postad 29 april 2006 Postad 29 april 2006 det är väldigt svårt att få tag i svenska film och tv-manus, ens för skolor. 0 Citera
alpha60 Postad 29 april 2006 Postad 29 april 2006 nordicscript.net innehöll förr skandinaviska manus bl a Beck, men nu verkar Nordisk film- & tv-fond ha tagit över den hemsidan :( /Fredrik 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.