Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag var lite osäker på i vilket ämne denna fråga egentligen hör till...:)...men eftersom det ändå andlar om en arri så tänkte jag posta det i filmteknik....

http://www.arri.com/entry/products.htm -> Camera -> Camera -> högst uppe på sidan....

är det någon som använt denna kamera....det låter tjusigt att filma "digitalt" med en arri....:)...jag har inte hittat denna modell för uthyrning/investering....vet ngon vad priset för en sådan kamera är??, och finns det andra 35 format digital cameras..??

Postad

Den finns mig veterligen bara som prototyp i ett par exemplar än så länge och har varit ute för testning på utvalda reklamfilmsjobb o dyl.

Jag tror att Arri följt Panavisions exempel och bara leasar sin utrustning till uthyrningfirmor. Det går inte att köpa alltså. Men skulle jag gissa på prislapp skulle den hamna runt 1,5-2 miljoner. Närmsta konkurrenten Panavision Genesis kostar $3000/dygn att hyra i USA.

/Fredrik

Postad

kinettan är väl ungefär samma sak men den är fortfarande bara en myt flera år efter att den annonserades. det fina är att den bara ska kosta $60 000 och att den går att switcha objektivgänga på så att man slipper köpa pl-gluggar för en miljon. just nu sägs det "mitten på 2006".

/mattias

Postad

eller i firefox så trycker man ner skrollhjulet på länken och får den i en ny flik! tack för lektionen farbror! och grattis till er alla!

Edit: förlåt OT men det där ser ju sjysst ut, lite tungt för plånboken bara, men fint, jag har tänkt länge på det, det kan väl inte vara så dyrt att göra en semiproffskamera med fullformats CCD (35mm) det finns ju amatör-digital-systemkameror med så stor ccd så... eller?

• 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
Postad

[citat=alpha60]I senaste TM stod hyrpriset för Arri D20 från London: £1500/dygn för kamera + hdcam sr-bandare exkl. optik. Tredagars vecka.

/Fredrik[/citat]

Jätteintressant artikel för övrigt. Tyvärr verkar ingen av uthyrarna i Sverige gjort någon satsning åt det här hållet ännu.

Postad

[citat=wääuu]det kan väl inte vara så dyrt att göra en semiproffskamera med fullformats CCD (35mm) det finns ju amatör-digital-systemkameror med så stor ccd så... eller?[/citat]

Inte direkt, man får ge en hel del med pengar för att få en digtal systemkamera med fullstor sensor. Canon släppte iofs nyligen Eos 5D med fullstor sensor för "bara" 30.000 spänn ungefär, men jag vet inte om jag skulle kalla det en amatörkamera.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...