Jump to content

16mm film effekt?

KF.ent
 Share

Recommended Posts

Hej,

(16mm.)

Kan någon någon bra strategi för att få en 16mm films look på ett klipp i premiere pro/after effects?

Det verkar riktigt jobbigt att lägga över 16 film till dator eller få tag på en kamera, så jag tänkte ifall man kunde göra det med några effekter, har testat cinelook osv men det blir inte riktigt som jag vill ha det.

Har även märkt att det ser ut som att 16mm film har mindre fps?

(vanligt dv klipp)

Och är det någon som vet nån färg inställning man kan använda för att få bort det billiga dv stuket så att det ser mer professionellt ut?

jo, 24 (25) bilder är fortfarande bara hälften så många som 50. det är därför man deinterlacar som första steg i alla filmlookprocesser. i övrigt tycker jag att det mesta måste göras redan vid inspelningen. dra ner detailinställningen på kameran så långt det går och se till att *inget* är överexponerat (kolla zebran). kör progressivt eller deinterlaca i post. kör med cinegamma eller platta ut kurvan i post. boosta kontrasten en aning och dra färgerna mot antingen svartvitt eller översaturerat. video ser oftast för på riktigt ut. lycka till.

/mattias

[citat=KF.ent]såg att det fanns en sida med riktigt grymma resultat man kunde få fram med olika inställningar men det kostar tyvärr pengar, någon som vet någon bra tutorial? http://www.ericohman.se/ohmangrade[/citat]Jag har OHMAN Grade och det är som sagt en guide till färgkorrigering och color grading. Gör lite sökningar på color correction och color grading på forum så hittar du säkert en del hjälpsamt material. Eller så kan du göra som jag, lita på ditt eget öga. :)

lyssna på mattsand så får du fina bilder, det bästa du kommer med dv. största problemet är ju att dv är digitalt och film är film och dessa kommer aldrig att se likadana ut. bästa rådet som jag kan ge av egen erfarenhet är att ljussätta konsekvent på plats, underlättar hela processen.