Gå till innehåll

Vidveinkel: Canon WD-58H??


tomgrejs

Recommended Posts

Tänkte skaffa en vidvinkellins till Xm2. och det finns ju en stor uppsjö att välja mellan. Men ingenstanns står det någonting om denna lins, canons egna 58mm. någon som har den och vet ifall den funkar?

 

jag letar iallafall efter en lins som inte ger svarta kanter vid inzoomning, det ska vara för att få mer skärpedjup vid närmare avstånd till motivet. alltså till spelfilmer. kanske också till en och annan actionsportgrej, men det är inte därför jag köper linsen. WD-58H är på 0.7x är det för lite för att det ska märkas och bli bra?

 

jag är mån om kvalitén och har förstått att en billig lins inte medför bättre kvalté. WD-58 ligger på 2500-3000 kronor, och det är väl ett rimmligt pris för mig. frågan är nu, är det en köpvärd lins som fungerar bra? eller finns det bättre linser i samma prisklass??

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har den, och den funkar. Viss distortion (aberration?) utåt kanterna, men inte så att jag upplever det som ett särskilt stort problem.

 

Nu har jag inte kameran här, så jag kan inte kontrollera saken, men jag tror inte att det uppstår några svarta kanter vid inzoomning, däremot blir det ju inte helt skarpt när du zoomar med en vidvinkelkonverterare. Men varför skulle du vilja zooma med den på?

 

0,7x är nog ganska rimligt för en vidvinkelkonverterare. Då kommer du med en XM-2:a upp i 35 mm brännvid i motsvarande 35-optik.

 

Jag har inte testat någon av konkurrenterna, så dem kan jag inte uttala mig om.

 

Men vad menar du med att "det ska vara för att få mer skärpedjup vid närmare avstånd till motivet"? Jag kan inte påstå att jag förstår vad du är ute efter.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

är ute efter skräpedjup. så jag tänkte att istället för att ställa sig 10 meter bor och zooma, så kan man använda en vidvinkelkonverter och zomma med den. då kan man stå närmare och fortfarande få samma effekt som vid 10 meter bort utan.?'

 

vad iallafall vad jag har fått för mig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...