TomStac Postad 13 februari 2006 Postad 13 februari 2006 Jag har nyligen köpt en 16mm kamera som saknar synkfunktion för ljudupptagning. Om jag skall spela in scener med mycket dialog, kan jag spela in ljudet på band under tagning fast bandspelaren och kameran inte är synkronicerade? Jag har ofta stött på åsikter om att det är ett måste att spela in dialog med kameror med synkfunktion. Är det verkligen så? Om tagningarna i en scen hålls ganska korta, med instickstagningar och klipp mellan skådepelare, kan man ändå inte få en hyfsad synk vid redigering? Jag tänkte då att man har möjlighet att återsynka ljudet vid varje klipp. Eller är jag helt ute och cyklar? Är jag tvungen att lägga på eftersynk (dubba)? 0 Citera
Dr_Strange_Love Postad 13 februari 2006 Postad 13 februari 2006 har hört att en Beaulieu R16 håller sync dom första 30 sekunder sen går det åt helvete. Men en Canon Scoopic ska vara i sync i minst en minut. Om du har en Bolex h16 så kommer du sannolikt inte ha nån sync alls. Har hört också att 80-90 % av Apocalypse Now är gjort med dubbning Men själv tänker jag köpa en Crystal Sync Unit till Beaulieu R 16 för ca 525 $ så slipper jag all krångel som du kommer ha ;) lycka till! 0 Citera
TomStac Postad 14 februari 2006 Författare Postad 14 februari 2006 O.k. Jag vet att det är lättare med en synkmotor och allt det där. Men jag har en Krasnogorsk 3 (ja, jag vet att den låter som en symaskin; jag skall försöka fixa till en blimp) som helt saknar en sådan funktion. Så jag undrade om mitt resonemang stämmer; kan man spela in dialog under tagning i alla fall, om man håller sig till korta tagningar? 0 Citera
Dr_Strange_Love Postad 14 februari 2006 Postad 14 februari 2006 Om du redigerar på datorn så är det ganska möjligt att du kan fixa ljudet så att det blir sync. Försök att använda en ''clapboard'' innan scenen börjar och efter scenen slutar, det kommer blir mycket enklare. Gör ett test med en 100'' rulle (med dialog) och överför filmen till datorn så får du se om hur bra sync kommer att fungera. 0 Citera
Luzer Postad 17 februari 2006 Postad 17 februari 2006 Jo en klappa är väl fortfarande det säkraste sättet att synklägga på. Används ju flitigt fortfarande. Och även när man använder tokdyra synkproffsgrejer så brukar det krångla ganska mycket. Billigare att köpa en klappa ;) + att en filminspelning utan klappa är ingen riktigt filminspelning =) 0 Citera
Dr_Strange_Love Postad 17 februari 2006 Postad 17 februari 2006 Jag tror inte att du fattar hur viktigt det är med synk, om man spelar in mer är 20 sekunder kommer du garanterat ha problem med synk för att hastigheten går upp och ner. Det är inte så enkelt att synkronisera ljud och bild som dom flesta tror. Varför tog det så många år att fixa ljud film i hollywood, ljud fanns så det var ingen problem, problemet var synk. 0 Citera
mjg Postad 17 februari 2006 Postad 17 februari 2006 Större delen av filmhistoriens alla filmer någonsin gjorda har endast klappan som synk mellan kamera och bandspelare. 0 Citera
Dr_Strange_Love Postad 17 februari 2006 Postad 17 februari 2006 Synk mellan kamera och bandspelare är synk, samma sak som crystal synk fast det finns ingen kabel mellan kameran och bandspelaren. Det är nån annan sak om man endast har en klappa. 0 Citera
mattsand Postad 18 februari 2006 Postad 18 februari 2006 klappan har såklart inget med saken att göra. den behövs ju även om man har kristallsynk så lägg ner det spåret. inga kameror utan synk går "i synk" mer än några rutor som jag märkt. när man talar om hur länge de håller synk menar man hur länge de går med konstant hastighet. eftersom de går med konstant hastighet är det lätt att ändra hastigheten på ljudet i datorn så det matchar. sedan lägger man klapp mot klapp och det är klart. k-3:an klarar säkert några sekunder i alla fall. men låt inte det slå ner dig. sedan är det bara att klippa upp ljudet och synka om för varje rad i dialogen. allt går men det blir en massa meck. observera att man måste göra detta även om man tänker dubba så att man har ett slaskspår att synka mot. det är nästan omöjligt att matcha läpprörelser mot bara en stum bild. /mattias 0 Citera
TomStac Postad 18 februari 2006 Författare Postad 18 februari 2006 [citat=Dr_Strange_Love]Jag tror inte att du fattar hur viktigt det är med synk, om man spelar in mer är 20 sekunder kommer du garanterat ha problem med synk för att hastigheten går upp och ner.[/citat] När vi pratar om en K-3:a så duger den inte längre än 20 sekunder i taget i alla fall, oavsett ljudsynk. Mattsand! Tack för infon. Du gjorde det mycket klart för mig hur jag skall gå till väga. Ett par frågor till angående ljudupptagningar och K-3:an: Denna kamera låter ju en hel del, så det jag undrar över är om det finns någonstans man kan köpa en blimp som passar en K-3:a eller om det finns ett företag som kan specialtillverka en blimp efter specifikationer? Den andra frågan är om man kan filtrera bort kameraljud vid redigeringen? Finns det program som kan göra det? I så fall vilket redigeringsprogram är lämpligt för detta? 0 Citera
wääuu Postad 18 februari 2006 Postad 18 februari 2006 men vadå, altså om man synkar med en klappa, så blir det väl inte osynk eller? asså visst filmrullen går kanske snabbare än bandaren, men det är ju ändå tiden som räknas liksom, lika mycket ljud + lika mycket bild = synk? 0 Citera
Dr_Strange_Love Postad 18 februari 2006 Postad 18 februari 2006 hastigheten varierar, den går inte bara upp den gå också ner 0 Citera
Luzer Postad 18 februari 2006 Postad 18 februari 2006 Just kameraljud är ganska svårt att filtrera bort i efterhand, så försök blimpa kameran så mycket du kan i första hand, man sparar in den tiden i ljudbearbetningen. Det som är enklast att tvätta bort är ljud som låter likadant under kort tid, fast lopat, en enstaka frekvens som ligger smalt kan man ju få bort med en skarp eq tom, och vitbrusliknande, tex från en dålig preamp går också att göra ganska mycket åt i efterhand. Men en kamera låter visserligen ganska likadant men inte under kort tid, är ju mer flipp-flipp-flipp-flipp-flipp ;) och sen plus nåt mekaniskt surr. Sen får man ju göra mer än att tvätta, mycket volymautomation och kanske maska över med atmosfärer det är det motiverat. Och överväg eftersynk på vissa scener om ni känner att det är för mycket jobb att få tyst å kameran. El Sen kan man ju försöka lösa det bildmässigt så mycket det går också, man kanske inte måste använda vidvinkel med kameran väldigt nära skådespelaren i alla närbilder, gå ifrån och använd lite mer tele och se hur det funkar. 0 Citera
mattsand Postad 19 februari 2006 Postad 19 februari 2006 [citat=wääuu]men vadå, altså om man synkar med en klappa, så blir det väl inte osynk eller? asså visst filmrullen går kanske snabbare än bandaren, men det är ju ändå tiden som räknas liksom, lika mycket ljud + lika mycket bild = synk?[/citat] om de inte går "lika fort" blir det ju inte lika mycket ljud som bild. man kan såklart komma runt detta genom att klappa i både början och slutet, men du måste ändå ändra hastigheten på ljudet vilket brkar gå bra att eyeballa så du förlorar bara film i onödan, plus att det inte är någon garanti för perfekt synk eftersom kameran kan ändra hastighet upp och ner under tagning, som någon nämnde. /mattias 0 Citera
TomStac Postad 19 februari 2006 Författare Postad 19 februari 2006 [citat=mattsand] om de inte går "lika fort" blir det ju inte lika mycket ljud som bild. man kan såklart komma runt detta genom att klappa i både början och slutet, men du måste ändå ändra hastigheten på ljudet vilket brkar gå bra att eyeballa så du förlorar bara film i onödan, plus att det inte är någon garanti för perfekt synk eftersom kameran kan ändra hastighet upp och ner under tagning, som någon nämnde. [/citat] Du får gärna förtydliga. Vad menar du med att eyeballa? Skall se om jag har förstått rätt vad du säger: Man klappar i början och slutet av tagningen för att man skall kunna justera hastigheten på ljudbandet så att det hamnar i synk med klappan. Att klappa både i början och slutet är viktigt då det annars inte går att sänka eller höja hastigheten på ljudbandet så att den överensstämmer med när klappan syns i bild. Men man kan fortfarande inte kompensera för avvikelser i hastigheter hos kameran som uppkommer; hastigheten kan gå upp och ner även om klappan synkar ljud och bild i början och slutet av scenen. Har jag fattat det rätt? Just när det gäller en Krasnogorsk 3 så är den känd för att hålla hastigheten väl. Det återstår att se i praktiken. 0 Citera
Dr_Strange_Love Postad 19 februari 2006 Postad 19 februari 2006 [/citat]Just när det gäller en Krasnogorsk 3 så är den känd för att hålla hastigheten väl. Det återstår att se i praktiken.[/citat] Nja det tror jag inte. När en kamera går på batteri så får den nästan garanterat bättre konstant hastighet än en ''clockwork'' kamera som K-3. 0 Citera
mattsand Postad 20 februari 2006 Postad 20 februari 2006 Att klappa både i början och slutet är viktigt hmm, tror jag sa tvärt om. du slösar bara film. då det annars inte går att sänka eller höja hastigheten på ljudbandet jodå, genom att ajbåla. look it up. :-) Men man kan fortfarande inte kompensera för avvikelser i hastigheter hos kameran som uppkommer; hastigheten kan gå upp och ner korrekt. sällan ett problem med elektriska kameror även om de inte är synkade, men fjädrar är ju som de är. Just när det gäller en Krasnogorsk 3 så är den känd för att hålla hastigheten väl. jaså? bra jämfört med andra fjäderkameror då eller? /mattias 0 Citera
TomStac Postad 20 februari 2006 Författare Postad 20 februari 2006 [citat=mattsand]hmm, tror jag sa tvärt om. du slösar bara film. [/citat] Det var ju skönt att höra. Med tanke på att man med en K-3 högst kan ta max 20 sekunderstagningar efter klappan har gått i början. %2$s skrev: jaså? bra jämfört med andra fjäderkameror då eller? Det är vad jag har läst, att hastigheten hålls konstant på en K-3 tills slutet. Men det gäller väl förstås i jämförelse fjäderkameror antar jag. 0 Citera
Dr_Strange_Love Postad 20 februari 2006 Postad 20 februari 2006 [citat=TomStac][citat=mattsand]hmm, tror jag sa tvärt om. du slösar bara film. [/citat] Det var ju skönt att höra. Med tanke på att man med en K-3 högst kan ta max 20 sekunderstagningar efter klappan har gått i början. %2$s skrev: jaså? bra jämfört med andra fjäderkameror då eller? Det är vad jag har läst, att hastigheten hålls konstant på en K-3 tills slutet. Men det gäller väl förstås i jämförelse fjäderkameror antar jag.[/citat] Ja men fjäderkameror är rent generellt inte lika bra på att hålla konstant hastighet gemfört med batteri drivna kameror 0 Citera
mattsand Postad 20 februari 2006 Postad 20 februari 2006 precis. jag har en keystone och den sackar så mycket att det kan synas på exponeringen, det vill säga flera rutor i sekunden saktare i slutet. /mattias 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.