Gå till innehåll

Skakiga bilder när man sänker hastigheten i Premiere med material från DVX100


JonasN

Recommended Posts

Varje gång jag jag sänker hastigheten på ett klipp i Premiere pro 1.5 med inspelat material från min DVX100 så blir bilden "hoppig".

Jag har testat alla alternativ i "field options" och det ser dåligt ut hur jag än gör.

Har inte haft detta problem förut med material från andra kameror.

Jag kör in material interlacat från kameran. (Nej kör inte progressivt fast kameran kan det. Filmar i dåligt ljus och då blir panoreringarna lite hackiga verkar det som.)

Vad göra????

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vet att det blir problem att dra ner farten på 25p till 50% till exempel. Då får man ju endast 12,5 bilder i sekunden. Har du däremot filmat interlaced, spelat in det på datorn med Lower Field First och sedan dragit ner farten på klippet till 50% så ska det ge en helt okey slow motion i 25fps.

 

Det där med att panoreringar blir ryckiga i det progressiva läget har diskuterats på http://www.dvxuser.com har jag för mig. Kika lite där.

Länk till kommentar
Share on other sites

Fast det är ju det jag inte får ;)

Och jag kör interlaced som sagt. Kör lower fields first. Och nej om man kör det i 50% ser det skit ut för mig...

Fast det hoppar inte i sidled. Utan i höjdled. Ser ut som filmen får spasmer.

Aaaarghhh

Länk till kommentar
Share on other sites

Har aldrig stött på något liknande fenomen tidigare. Bilden brukade i och för sig bete sig konstigt på den gamla goda tiden när man försökte göra slow motion utan att egentligen ha en aning om vad man höll på med. Det var ofta något knas med bildhastigheten och hurvida det var interlaced eller deinterlaced.

 

Ryckigheten vid panorering har något med slutartiden att göra skulle jag tro. Jag läste om det förut på dvxuser men jag kommer inte ihåg vad som skrevs så jag ska inte uttala mig ytterligare i den frågan.

Ibland blir man ju tvungen att röra kameran hastigt så det borde finnas en metod för att slippa ha det så väldigt ryckigt.

 

Tanken med ryckigheten är väl att det ska likna film, men jag tror bestämt att video framstår som ryckigare än film under samma förutsättningar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...