wadath Postad 2 februari 2006 Postad 2 februari 2006 Jag filmar in mina filmer i widescreen. Jag hade nu tänkt bränna över del flesta av dem till en DVD. Hur ska jag göra så att det ser bra ut (med svarta band uppe och ner) när man kollar på en vanlig 4:3-teve? Bilden blir liksom förstorad så att den täcker hela TV:n (4:3), och blir då av med en del till höger och vänster. Hoppas ni förstår. Använder Encore 1.0 0 Citera
Ior Postad 2 februari 2006 Postad 2 februari 2006 Det ska bli rätt om du inte gjort några konstiga inställningar i Encore. Har du testat spela upp den i olika stationära spelare? 0 Citera
arvid Postad 2 februari 2006 Postad 2 februari 2006 Bränn du dina filmer på vanligt sätt. Inställningen att visa 16:9-film i 4:3-format gör man normalt i DVD-spelaren. Det brukar också gå att ställa in i TV:n, om den inte är av äldre modell förstås. 0 Citera
wadath Postad 2 februari 2006 Författare Postad 2 februari 2006 Hur bränner jag mina filmer på "vanligt sätt". När jag importerar mina avi-filer i Encore så sätts timelinen de ligger i automatiskt till 16:9 (i Property-fönstret, Aspect Ratio), något som jag inte kan ändra. 0 Citera
arvid Postad 2 februari 2006 Postad 2 februari 2006 Aj, fanken. Jag trodde att du redan var en "hembrännare". Och Encore kan jag inget om, men hur som helst ska du inte ändra nåt, utan bränn filmen som den ser ut, i 16:9-format. Det borde bli alldeles rätt. Men testa gärna första gången med en RW-skiva så har du ju alltid möjligheten att göra om. 0 Citera
wadath Postad 4 februari 2006 Författare Postad 4 februari 2006 [citat=arvid]Aj, fanken. Jag trodde att du redan var en "hembrännare". Och Encore kan jag inget om, men hur som helst ska du inte ändra nåt, utan bränn filmen som den ser ut, i 16:9-format. Det borde bli alldeles rätt. Men testa gärna första gången med en RW-skiva så har du ju alltid möjligheten att göra om.[/citat] Då uppstår följande problem som jag beskriver i mitt första inlägg i detta ämne. 0 Citera
arvid Postad 4 februari 2006 Postad 4 februari 2006 Ojsan! Ja men då gäller mitt tidigare svar. Och stämmer inte detta förstår jag nog inte vad du menar. Hoppas nån annan förstår och kan svara. 0 Citera
wadath Postad 4 februari 2006 Författare Postad 4 februari 2006 http://web.telia.com/~u41310954/widescreen.bmp (ursäkta för stor fil, 300 kb) Ni ser nog vad som är problemet. Video-filen är i Microsoft DV AVI och är 720 * 576 stor, pixel aspect ratio är 1.4 dvs widescreen. Som sagt så ändrar jag ingenting i Encore utan bara importerar filen, drar den till en tidslinje och bränner sedan dvd. Det måste väl finnas andra där ute som har liknande problem som jag. Jag försökte att spara filen i preimere som 1024*576 (Riktig widescreen) med pixel aspect ratio 1.0, och sedan importera den i Encore ihop om att problemet skulle lösa sig. Men det visade sig att Encore är bara villig att importera filer som är 720 * 576 eller 709*576. Strange, minst sagt. Hoppas nån kan lösa detta problem. 0 Citera
Rogge Postad 4 februari 2006 Postad 4 februari 2006 I Encore, markera filen som innehåller din film/er i Project Window och gå till File > Interpret Footage och välj korrekt PAR under Conform to, dvs 1.422. Tryck sedan ok. Se också till att menyerna i DVD'n har samma PAR som filmen. Det finns både 4:3 och 16:9 menyer i Encore. PAR är en förkortning av Pixel Aspect Ratio. 1 Citera
wadath Postad 4 februari 2006 Författare Postad 4 februari 2006 Tack så mycket, Rogge! Problemet är att jag hittar ingen Interpret Footage på file-menyn, kanske finns det i Encore 1.5. Jag använder Encore 1.0 0 Citera
Rogge Postad 4 februari 2006 Postad 4 februari 2006 [citat=wadath]Problemet är att jag hittar ingen Interpret Footage på file-menyn, kanske finns det i Encore 1.5. Jag använder Encore 1.0[/citat] Jag kommer inte ihåg var Interpret Footage finns, eller om det öht finns, i Encore DVD 1.0. Tryck F1 och sök på Interpret Footage och/eller Widescreen se vad som kommer upp. Om du använder Encore DVD 1.0 så bör du i vilket fall som helst uppdatera till 1.0.1. :) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.