Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej... Satt och funderade när det gäller pistoler i filmer och kollade igenom gamla rullar och har sett att i alla natt skens fighter har dem löst det med mynning, och i western och dagligt ljus så har dem mynnings rök. Med mynningsrök menar jag två saker. Det första är bara lite små rök som kommer från hylsan. Det andra är i många western filmer så kommer massa kul rök i samma riktning som skottet går. Hur kan man fixa dessa två funderade jag på...

Kom på en av sakerna, i mynningsröken där de pyser lite från hylsan, så kan man ta rökelse och tejpa fast. Okej inte så advanserat men det borde gå. Hur kan man göra detta på andra sett?

Postad

För det första så borde du skriva utkasten till dina inlägg i word så du kan använda stavningskontrollen. Blir ju nästan outhärdligt att läsa.

För det andra så var din idé med rökelsen ganska smart. Det är ofta det simplaste som är det bästa. Nackdel bara om man vill filma ett längre klipp, blir ganska mycket rök då. Helt klart en idé jag lär använda nån gång.

För det tredje. Använd soft air guns med mjöl i för att få mynningsröken. Det funkar jättebra, det bästa är såklart luftpistoler. men softs funkar.

Postad

En mycket lätt grej att göra: Köp en förpackning smällare, ha sönder en smällare. Ta endast lite av krutet. Klipp av stubinen på hälften. Stoppa krutet och stubingen på en bit vanlig tejp, tejpa ihop paketet hårt och klipp bort överbliven tejp. Sätt in paketet i pipan och fyra av. Sekunderna med stubinen kan man ju klippa bort, sedan kommer det en liten puff med rök och lite eld... Ser mycket bra ut. Man kan till och med använda detta mycket nära kameran, typ 20-30 cm... Funkar mycket bra.

Postad

Gillar idén med rökelse.

Vad menar du med den mynnigshylsröken? Den som kommer.. Härifrån: (se bild)

när man skjutit klart och slutstycket är tillbakadraget?

Mynningsrök och rök från hylsor är ju ganska... totalt olika, no?

För att bara få en kort rökpuff från detta lilla hål, är det ju bara att stoppa in rökelsen lite snabbt och ta ut den igen.

PS!!

UNDVIK isärskrivningar, särskillt såna som "Kul rök"

DS!!

Mark2 kopiera.jpg

Postad

Testade det här med mjöl i pipan, blev dock lite väl ljus rök så jag experimenterade lite.

Först med chilipulver, det var dock för tungt så det ramlade bara rakt ner efter att det kom ut ur pipan. Testade att blanda chili med vetemjöl men även då blev det för tungt. Testade sen att blanda det med vanlig peppar. Det funkade bättre, men se bara till att inte ha för mycket peppar i för då blir det för tungt.

Postad

[citat=damtralla]T-Kock, kan man inte måla mjölet på nått sätt?

Eller blanda i kolpulver kanske?

Och mannemoviemaker, svara gärna på min fråga :P[/citat]

Det går säkert att färga mjölet på något sätt. Gäller bara att komma på hur, utan att tillsätta något som tynger ner mjölet.

Postad

med den andra röken menar jag det som kommer efter skottet... Ska försöka måla upp de i tex. paint så att ja kan lägga upp det.

Edit

l l

l LAgt upp bifogad bild se nedan! l

l_______________________________l

Postad

På den bifogade bilden visas två stycken rök puffar om man säger så.

1. Det första är bara lite små rök som kommer från hylsan.

2. Det andra är i många western filmer så kommer massa kul rök i samma riktning som skottet går.

mannemoviemkaer.JPG

Postad

[citat=T-kock]Testade det här med mjöl i pipan, blev dock lite väl ljus rök så jag experimenterade lite.

Först med chilipulver, det var dock för tungt så det ramlade bara rakt ner efter att det kom ut ur pipan. Testade att blanda chili med vetemjöl men även då blev det för tungt. Testade sen att blanda det med vanlig peppar. Det funkade bättre, men se bara till att inte ha för mycket peppar i för då blir det för tungt.[/citat]

Man ska ta grovt mjöl, de e mörkare. Men sen om man vill ha ännu mörkare så gör man det i ae eller blandar ut det med nån krydda eller nåt

Postad

Tja, kolpulver är väl näst intill viktlöst. Så det borde funka. Färgar av sig dessutom.

Asså.... Hyllsan ploppar ju ut såfort du har avlossat skottet. Iaf på vanliga pistoler/k-pistar/whatever.

Annat med revolvrar dock, är det det du menar? För det är ju vad de använder i western..

Vetefan... har inte inspekterat rökbildningen, ska kanske börja skjuta igen

Har endast skjutit ett skott med en revolver.. för ungefär 7 år sedan, så vad vet jag? Är inte helller något westernfan, har knappt sett någon sådan rulle.

Men det låter lite skumt. Stämmer säkert, då du har sett det, skulle behöva se det själv för att bedömma.. tja, hur röken ser ut och så.

*känner sig lite vilsen*

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...