simergy Postad 26 januari 2006 Postad 26 januari 2006 Hej. Mycket frågor om vidvinkel/fisheye nu ett tag. Men hoppas ni förstår mig. Jag undrar om det är en standard på vidvinkelinsar? Jag menar, är alltid 0.3X vidvinkel ALLTID lika, oavsett märke osv man köper? Eller blir det mindre distrution av vissa 0.3X och mera av andra? Jag tänkte nämligen köpar "Raynox QC-303 Vidvinkellins 0,3x Snap-On". Jag undrar även om det finns någon som har den vidvinkelinsen, som kanske kan lägga upp bilder och visa hur resultatet blir. MVH. 0 Citera
wääuu Postad 27 januari 2006 Postad 27 januari 2006 jag har den den är inte jättebra men den funkar till skate, speciellt med det priset, kan lätt trilla av om man stöter till låsknappen typ... men en viktig sak är att det blir ju olika mycket vidvinkel med samma lins på olika kameror, beroende på brännvidden objektivet i kameran redan har. 0 Citera
simergy Postad 27 januari 2006 Författare Postad 27 januari 2006 Okej, jo jag förstår ju att den inte kan hålla toppklass för den summan jag betalar för den. ( ca450:- ) Du har inte några bilder/filmer du kan lägga upp här när du använder linsen? Skulle vara jättesnällt om du kunde lägga upp dom här då isf, eller länka! :) 0 Citera
wääuu Postad 27 januari 2006 Postad 27 januari 2006 aha, jag köptemin för typ 325:- fast det var ett tag sen, men jo visst jag kan nog filma lite och lägga upp det på sprocket eller nåt, hållut bara! 0 Citera
simergy Postad 27 januari 2006 Författare Postad 27 januari 2006 Fiint det :) jättesnällt! Hör av dej i tråden när du lagt upp . 0 Citera
skatalex Postad 28 januari 2006 Postad 28 januari 2006 http://img.photobucket.com/albums/v700/ClayO_NH/Raynox2stepringsoutside.jpg där är en videograb med dethär fishet, det är rätt brett, och billigt, det dåliga med det är att bildkvaliteten speciellt ute i hörnen blir inte bra alls. sen är det så att 0,3x verkligen inte alltid är 0,3x det kan vara stora skillnader, men dethär fishet är faktiskt kanske det bredaste du kan hitta för under 1000 kr 0 Citera
simergy Postad 29 januari 2006 Författare Postad 29 januari 2006 Okej, såg ju helt okej ut ändå :) Väntar med spänning att få se filmen från dej Wääuu. Hej 0 Citera
wääuu Postad 30 januari 2006 Postad 30 januari 2006 ååh jag ska snart ta mig tid till det, jag är ju inte den personen som gör saker direkt precis, men det kommer det kommer! 0 Citera
wääuu Postad 30 januari 2006 Postad 30 januari 2006 kom på en grej, jag fattar fan inte en sak med mitt snap-on jag får typ bara vinjettering på vänster sida som på bilden, vad kan det bero på? 0 Citera
simergy Postad 30 januari 2006 Författare Postad 30 januari 2006 oj, det låter onekligen konstigt. Hm, undrar om det ska vara så, eller om det är ett konstruktionsfel? Jaja, fisheyen är bestäld, får den imorgon. Ser ändå fram emot att få se klipp från dej gosse. ;) MVH Tom 0 Citera
simergy Postad 30 januari 2006 Författare Postad 30 januari 2006 Japp, Raynox qc-303.. tror jag den hette. Snap-on dådå. Min första vidvinkel/fisheye. Så det blir ju mest en plojgrejj. Tycker jag om det hela / känslan så ska jag satta på någon i 1000:- kategorin :) *väntar spänt på filmklipp från herr Wääuu.* ;) 0 Citera
wääuu Postad 31 januari 2006 Postad 31 januari 2006 jag ska nog filma litta nu, men en sak som bör tilläggas (bättre sent än aldrig) är nog att fisheyet inte är "zoombart" iallafall inte mer än 3ggr zoom men vill man ha vidvinkel så är det ju onödigt att zooma ;) Edit: förresten du har PM... sitter och lägger in filmklippet nu :D Edit2: nu är klippet på datorn äntligen om du har MSN kan du ju adda mig så skickar jag över det, annars blir det väl sprocket Edit3: Min MSN står på min sida tror jag eller ah vafan: Bronka_3@hotmail.com 0 Citera
skatalex Postad 31 januari 2006 Postad 31 januari 2006 att du får vinjettering på bara ena sidan beror faktiskt på att dina "ccd" i kameran inte är helt raka. men det är inte riktigt något du kan göra nåt åt och det är nog ganska vanligt med sånahär mindre 1chip dvkameror. om du ska kolla på det du filmat på datorn och stör dig på kanterna kan man ju zooma in lite så slipper du dom, på tv syns dom inte fast du låter bli att zooma. och du som tänkte på nått i 1000konorsklassen, köp förfan inte raynox hd3030-pro "fisheyet", dethär fisheyet har knappt någon effekt alls, dethärär ett bra exempel på att det inte behöver vara +,3x bara för att det står det, dethär fisheyet är mer likt en 0,5x vidvinkellins.. om du vill ha bättre bildkvalite så finns det kenko 0,43x fisheyet som har bara lite mindre effekt än raynoxet men bättre kvalite, men det finns typ inte i sverige så du måste typ bestälal det från usa/tyskland om du vill ha ett. köpte mitt på ebay kostade 550 med all frakt och importavgifter från usa. nästa steg sen är typ century optics baby death fisheyet som kostar ca 3000-3500 kr, men då har du jävligt mycket effekt och 100%ig bildkvalitet, vettefan om det är värt 3000 kr har inte testat men dom som har det säger att det är lätt värt.. (dom kanske är rika?) annars så är typ alla proffsskatefilmer filmade me century optics fisheyes=det bästa och dyraste du kan hitta 0 Citera
j3n5 Postad 1 februari 2006 Postad 1 februari 2006 Visst, raynox hd3030-pro är en semi-fisheye. Personligen tycker jag det är så mycket roligate att få ett helt bildutsnitt än den riktigt runda fisheye effekten. Tycker man tröttnar fort på denna typ av bild. Även i skate- och snowboard.. Semi-fisheye är mer kreativt i längden och går dessutom hyffsat att zooma med om man skulle vilja filma längre sekvenser än en kickflip... /jens... 0 Citera
skatalex Postad 1 februari 2006 Postad 1 februari 2006 om man ska va kreativ är det nog bäst att köra utan nått fish/vidvinkel överhuvudtaget tycker jag, fishet är typ för att användas i nödfall/om du inte orkar vara kreativ :) 0 Citera
j3n5 Postad 1 februari 2006 Postad 1 februari 2006 Nja, vill du filma med vid vinkel vilket ofta är ett måste vid t ex skate på högre nivå, så krävs ofta vidvinkel. Kör man med 37mm så är t ex raynox HD5005-pro ett bra alternativ som ger x0,5 och dessutom pallar att zooma rakt igenom.. Ska man ha ett rigtigt fisheye kan man ju alltid välja Raynox DCR-CF185PRO, cirkulärt ficheye med möljighet att zooma rakt igenom. http://raynox.co.jp/english/dcr/dcrcf185pro/index.htm eller Raynox DCR-FE180PRO http://raynox.co.jp/english/dcr/dcrfe180pro/dcrfe180proindexeg.htm Men då kostar det ca 3000:- 0 Citera
erreth Postad 4 februari 2006 Postad 4 februari 2006 en raynox 0,3x snap on ær inte lika stark som tex en century 0,3x som jag bestællt från usa.. lite dyrare, ca 3000 spænn men mycket bættre bild och bættre "fish" 0 Citera
Everteam Postad 15 februari 2006 Postad 15 februari 2006 Jag har en sony vx1000 med Raynox DCR-CF185PRO fisheye, kvaliten på fottagen man får är bra. Dock finns där vingettings, vad annars. Några andra nackdelar är dock att man har ett fisheye som väger 600gram, vilket blir ganska så tungt när det sitter längst ut på kameran. Sammt att det inte är den minsta optiken på den, är ju en väldigt lång lins. En annan sak jag tycker är lite synd med linsen är att man får suddiga svarta kanter vid in zoomning. Och att zooma-in måste man göra annars fyller man nästan upp halva framen med svarta kanter. Dock kan man göra sig av med de "suddiga" svarta kanterna med lite hjälp av optics compensation i Adobe AFx Laddade upp två jämförande bilder på före och efter pålaggd effekt, dock inte i fullframe. Med man ser ju vad som händer med bilden ändå! http://193.15.169.143/everteam/uppload/tobbe%20laserflip%20med%20effekt.jpghttp://193.15.169.143/everteam/uppload/tobbe%20laserflip%20utan%20effekt.jpg 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.