Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej

Jag är musiker och behöver ofta spela in repetitioner med orkestrar och konserter. Jag vill skaffa en minidisc och försöker orientera mig bland utbudet. Sony verkar bra.Jag vill också lätt kunna föra över ljudet till min dator (är mac användare) så att jag kan bränna ner på CD etc. Har sett på nätet att det finns en som heter MZ-RH910 som har USB ingång. Men får för mig att den bara funkar till PC. Jag tar tacksamt emot tips. Är inte så tekniskt kunnig. Det kanske finns bra alternativ till Minidisc? Ska vara smidigt att ha med sig, alltså inga stora apparater. Ibland behöver jag spela in flera timmar i sträck vilket gör att det måste finnas mycket lagringsminne eller då discar som i MD.Har också hört att inspelning på I-pod ska eller har blivit bättre än tidigare

Christel

Postad

Tjena,

Har en minidisc själv, en billig sony model 600 nånting. Om du vill överföra till datorn så kolla att det är en Hi-Md du köper, mkt viktigt, annars går det inte att föra över.

Kolla också in olika digitalportastudios också (som "Korg D4" http://www.halmenmusik.se), dom funkar me minneskort, och då kan du ju köpa ett stort minneskort, har dessutom xlr ingång och det kan ja garantera att du aldrig får me md. Om ja hade kunnat spola tillbaks tiden hade jag nog köpt en sån portastudio istället. Verkar mkt smidigare. Tycker inte om min MD, den är krånglig och seg.

Men har aldrig testat en portastudio så ta mitt råd för va det är. E bara en amatör som testar mig fram...

Ha det,

Yonis

Postad

[citat=Christel]Hej

Jag vill skaffa en minidisc och försöker orientera mig bland utbudet.

Christel[/citat]

Jag har testat, testat och åter testat minidisc. Jag har använt alla mikrofoner man kan nämna, spelat in ljud och dialoger under alla årets årstider och under alla förhållande du någonsin kan tänka dig. Jag har bara en sak att säga om minidisc:

Uselt, sterilt, burkigt och saknar värme.

Postad

Vad föreslår du istället då? Och DAT är ju så himla dyrt... om man inte har turen o hitta nåt begagnat i bra skick till bra pris men de blir väl ändå minst 5000:-

har du testat digiportastudios? Kan va lösningen. Har tyvärr inte testat själv... fast dom som spelar in mp3 i högupplösning kostar även dom nära 5000:- så en inspelningsapparat för under 4000-5000:- verkar va svårt att hitta...

//yonis

Postad

Är det enbart för dokumentation eller har du planerat nåt större av det?

Ska du göra skivsläpp eller produktion så är DAT minimum, men för dokumentation & saker med mindre krav så kan MD funka fint.

Är allt annat än fan av formatet, men för pengarna så är det svårt att slå :-)

Vidare, värmen & burkigheten ligger mer i omvandlarna & om man kör long play. Men då får man skylla sig själv.

Vill man ha äkta värme så får man hålla sig till rullband av bra kvalitet.

Postad

[citat=Christian van Caine]

Vill man ha äkta värme så får man hålla sig till rullband av bra kvalitet.[/citat]

Japp! Det är precis vad jag gör, använder en Nagra! Funkar finfint att överföra till datorn och redigera där och jag får den varma känslan jag eftersträver. Enda nackdelen är att den väger 6,2 kg med batterier. Nu struntar jag i vikten eftersom det är så kul att använda den.

Postad

Ett tipps från mig skulle var att skaffa en porta(miniporta) eller något i den stilen. Ta en titt på någon av sthlms många fina musikaffärer ;)

Ta och kolla Jam eller tidigare Estrad som nu heter 4Music.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...