Hans Posted January 21, 2006 Posted January 21, 2006 Om man har filmat en konsert som inte hade speciellt mycket ljus, vilket slutade med allt allt blev väldigt mörkt då man spelar upp det, hur gör man då på bästa sätt för att få det lite tydligare? Är brightness det enda man ska dra upp, eller finns det andra funktioner som gör det snyggare? Har tillgång till Premiere /Hans 0 Quote
j3n5 Posted January 21, 2006 Posted January 21, 2006 Det brukar vara mycket viktigt att ha en kamera som faktiskt klarar av att filma vid taskigt ljus, typ Canon XM-2.. /jens... 0 Quote
Hans Posted January 21, 2006 Author Posted January 21, 2006 Hade jag haft en bättre kamera hade jag klart använt den... 0 Quote
Broman Posted January 21, 2006 Posted January 21, 2006 Det räcker inte med att bara dra upp brightness, du måste dra upp kontrasten också. Då blir det ganska bra resultat. ;) 0 Quote
Hans Posted January 21, 2006 Author Posted January 21, 2006 Hm, jag har svårt att få det bra... Jag bifogar en länk till 2 väldigt korta delar av klippet. Anledningen till att det är 2 filer är för att första minuterna av konserten var ännu mörkare än resten. OM ni kan kolla å ge förslag på inställningar som kan funka överlag så vore det kalas! Har som sagt tillgång till premiere pro http://hem.spray.se/anderssonhans/kusowsky.avi Väldigt lite ljus http://hem.spray.se/anderssonhans/kusowsky2.avi Lite mer ljus 0 Quote
krockis Posted January 21, 2006 Posted January 21, 2006 det är ju väldigt svårt när du har filmat rakt framifrån då du har mkt backlight i form av alla spotlights som går från scenen. jag tyckte att de bilderna du hade var hyffsade, du kan nog inte få det mkt ljusare utan att bilden ser taskig ut. som sagt, du får filma mer från sidan nästa gång och dra en spotlight på bandet, främst ansikterna. men visst kan du höja brightness och fixa kontrast men ja tror inte du kan rädda den bilden så du ser ansikterna klart, då kan man lika gärna låta det vara som du har det i klipp 2. 0 Quote
mjg Posted January 21, 2006 Posted January 21, 2006 Nej, det finns nästan ingen bildinformation i ansiktena...och då finns ingenting att ljusa upp. Det är nog kört. Tyvärr. 0 Quote
Recommended Posts