Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hehe okej då lär du va bra :)

Jaja iaf, i steg 2 är jag lite osäker på hur jag ska göra stripesen.

Sen steg 4 ska man lägga samman synliga då?

Steg 5 står det till headshape, ska man inte ta på stripesen då?

Steg 6 samma som steg 5 + att han har tagit bort en del för att få en "haka" va?

Postad

Du kommer antagligen få en del problem längre fram om det redan strular för dig, och som du kommer att märka så måste man ha en del PS-vana eftersom detaljerna i tillvägagångssättet utelämnas. Men men...

Steg 2: Du skapar ränderna som det står, med elliptisk och rektangulär markering. Du gör väsentligen (1) en elliptisk markering, fyller den med vitt, (2) gör en ny elliptisk markering som du använder för att radera ett hål i den vita ellipsen, (3) gör en bredare elliptisk markering som du använder för att färga en del av ditt vita lager svart, och (4) kapar nederdelen av ditt vita lager med en rektangulär markering. (5) Lägg till grejen i mitten, vilket borde vara trivialt.

Steg 4: Nej, du skall inte lägga samman synliga lager. Du skall genom att alt-klicka mellan dina två lager få ditt nya lager att endast visas där det sammanfaller med underliggande lager. Man kan säga att det övre lagret övertar det undre lagrets alphakanal, om det säger dig något...

Steg 5: Exakt.

Steg 6: Nej, han har inte tagit bort en del.

Allmänt: Han beskriver inte i detalj hur han konfigurerar sina "layer styles", och jag ids faktiskt inte pröva mig fram till hur man exakt replikerar hans resultat, men lite pillande kan nog leda dig i rätt riktning.

Som du ser så krävs det en hel del förklarande för att klargöra varje enskilt steg trots att det egentligen inte är särskilt knepiga grejer, så om du fortsätter att ha problem så rekommenderar jag att du ger dig på något lättare än just denna tutorial, men lycka till!

/Jakob

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...