Maidensweden Posted January 17, 2006 Posted January 17, 2006 Ville bara visa min hemmabyggda ljuslåda. Detta är bara "träbasen". Ska köpa glas och en ljusbas. Update kommer senare. 0 Quote
Djungelsmurfen Posted January 17, 2006 Posted January 17, 2006 [citat=lilla_farbrorn]vad är en ljuslåda?[/citat] de undrar jag också!! :l 0 Quote
jmalmsten Posted January 18, 2006 Posted January 18, 2006 lightbox - en lada med lampor i och frostat glas/plast-lock for att underlatta i analog 2danimering. Man kan lagga papperena over varandra och se alla bilderna samtidigt. Det brukar kallas Onionskinning nar det efterliknas i animeringsprogram kanns skont att folk fortfarande kor akta 2D-animering... 0 Quote
Maidensweden Posted January 18, 2006 Author Posted January 18, 2006 Håller med dig jmalmsten! 0 Quote
leranimatör Posted January 27, 2006 Posted January 27, 2006 snygg facktist en sån skulle man ha 0 Quote
leranimatör Posted February 7, 2006 Posted February 7, 2006 Föressten finns det ett annat sätt att göra 2d animation, jag brukar använda plast papper istället än smör papper. 0 Quote
sound_front Posted February 9, 2006 Posted February 9, 2006 Ljusbord brukar det kallas annras! Trevligt att du byggt ett litet sådant! ska själv börja animera en serie, med tecknad 2d grund som jag sen tänkte colorera i datorn! kanske ska bygga mig ett ljus bord jag med? =) 0 Quote
jmalmsten Posted February 10, 2006 Posted February 10, 2006 [citat=leranimatör]Föressten finns det ett annat sätt att göra 2d animation, jag brukar använda plast papper istället än smör papper.[/citat] nja... smorpapper var det val inget tal om, med ljusladan/bordet sa kan man anvanda vanliga kopieringspapper. nar man e nojd med pappersskissen sa kan man alltid fora over dessa till oh-plast/animationcells (som proffsen alltid har gjort;)) eller skanna in i datorn, tar man in det i datorn sa ar det bara att anvanda den som det oversta lagret i Photoshop i lagerlaget Multiply sa kan man mala med farger darinunder, precis som nar man malar pa baksidan pa oh-plasten (under den gamla ink/paintprocessen). nar dessa digitala cells ar klara sa ar det bara att ta in dom till AE eller liknande for composition med bakgrunder och andra animationselement for 'fotografering'... den digitala processen ar bra precis lika som den klassiska... och jag undrar om jag kanske vandrade ivag lite val mycket nu,... 0 Quote
Recommended Posts