Mannemoviemaker Posted January 12, 2006 Posted January 12, 2006 hur gör man så här i premier / AE? http://www.nccinema.ch/sfx/fx14/5-splitters.gif 0 Quote
Johansson_ Posted January 12, 2006 Posted January 12, 2006 Du använder particle playground, mig fråga mig inte hur för jag undrar samma sak som du; hur man gör sådär :P Men det är iaf Particle Playground.. skulle chansa på att man ska ta layer explode 0 Quote
Mannemoviemaker Posted January 12, 2006 Author Posted January 12, 2006 [citat=Johansson_]Du använder particle playground, mig fråga mig inte hur för jag undrar samma sak som du; hur man gör sådär :P Men det är iaf Particle Playground.. skulle chansa på att man ska ta layer explode[/citat] och vad är particle playground? 0 Quote
Johansson_ Posted January 12, 2006 Posted January 12, 2006 En sak i ae :P Det är typ det enda jag vet 0 Quote
Jawo Posted January 12, 2006 Posted January 12, 2006 [citat=Mannemoviemaker][citat=Johansson_]Du använder particle playground, mig fråga mig inte hur för jag undrar samma sak som du; hur man gör sådär :P Men det är iaf Particle Playground.. skulle chansa på att man ska ta layer explode[/citat] och vad är particle playground?[/citat] Det finns hjälp inkluderad med AE kolla den? 0 Quote
Danell Posted January 12, 2006 Posted January 12, 2006 Eller shatter effekt. Tror det är den de använt på klippet. Finns i AE. 0 Quote
DeCaf Posted January 12, 2006 Posted January 12, 2006 [citat=Danell]Eller shatter effekt. Tror det är den de använt på klippet. Finns i AE.[/citat] Jepp, jag instämmer, ser precis ut som en shatter effekt. (Finns i AE Pro) 0 Quote
Johansson_ Posted January 12, 2006 Posted January 12, 2006 törs man fråga hur man använder shatter? Ja visst det står säkert i hjälpen men den är på engelska och jag föredrar svenska. 0 Quote
walfridson Posted January 13, 2006 Posted January 13, 2006 Hur använder man word, hur använder man windows? ;) Lägg på filtret shatter på något, direkt då händer det väll något? Lek med inställningarna... Så lär du dig sakta. 0 Quote
jmalmsten Posted January 13, 2006 Posted January 13, 2006 som svar pa fragan om vad dom verkligen anvande... ta bort lite text i adressen sa far ni adressen till no controll cinema, dom har lite tutorials... tror det stod att de anvande cinema 4D 0 Quote
Johansson_ Posted January 13, 2006 Posted January 13, 2006 Det som hände var att det kom fram en typ rund tegelmur. Ska det vara så? 0 Quote
Mannemoviemaker Posted January 13, 2006 Author Posted January 13, 2006 felet med shatter, är att det är en tegelväggs explosion. jag vill ha det som en vampyr död. Typ att kroppen bryts i små delar och trillar ihop.... Jag vill ha det som i particle playground. Problemet är att jag inte får in skällva klippet i det.. :( 0 Quote
Johansson_ Posted January 13, 2006 Posted January 13, 2006 Manne, vet du húr man använder shatter? Isf kan du väl vara snäll och skriva det? 0 Quote
DeCaf Posted January 13, 2006 Posted January 13, 2006 Hur man använder shatter filtret torde verkligen framgå av manual/hjälp-filer tillsammans med experimenterande. Det beror helt på vad du skall göra med den. En väldigt viktig del i vilken teknisk konstform som helst är att man lär sig experimentera och på det sättet komma fram till lösningar. Allting som är nytt och intressant har någon kommit på från början, och tro mig, genom att testa olika inställningar och läsa hjälpfiler och så vidare så lär man sig. Jag skulle vilja hävda att det är på just det sättet man får den bästa förståelsen och utvecklas mest och således klarar av att själv lösa större problem i framtiden. Testa att byta mönstret "tegel-vägg" mot något annat, finns ju flera fördefinierade former att välja på. Testa att minska storleken på bitarna. Experimentera på rörelse av det som styr explosionen och så vidare. Testa, testa, testa!!! Det är enda sättet att lyckas komma fram till någonting. Ja, ett sätt till finns ju, betala någon för att göra effekterna åt dig, om du inte har tålamod nog att sitta med det själv. :) Hoppas inte du tar illa upp, men jag tycker faktiskt att just i en sån här situation så har du redan fått alla ingredienser och all information som behövs för att kunna lösa problemet, och som jag sade, ju mer du löser själv, desto bättre blir du. 0 Quote
Mannemoviemaker Posted January 14, 2006 Author Posted January 14, 2006 okajj... ja fattar! :( tyvärr..... :P 0 Quote
virvelvinden Posted January 22, 2006 Posted January 22, 2006 total training-gänget har en 50-minuters tutorial om shatter... ...ett tips för alla som vill lära sig AE/combustion eller vad ni nu använder: sitt och lek med programmet, testa olika effekter och inställningar osv utan att ha ett egentligt mål, så lär man sig programmet allt eftersom... det finns inga genvägar. frågor som "hur gör man detta" har inga bra svar, plus att det ändå kommer att se dåligt ut om man inte kan programmet själv 0 Quote
Mannemoviemaker Posted January 23, 2006 Author Posted January 23, 2006 total-training gänget? Länk adress plz? 0 Quote
DeCaf Posted January 23, 2006 Posted January 23, 2006 [citat=Mannemoviemaker]total-training gänget? Länk adress plz?[/citat] http://www.totaltraining.com/ Kan verkligen rekommendera dessa produkter. Är tyvärr ganska jättedyra, men otroligt bra och det är ett enligt mig väldigt bra sätt att lära sig på. Programmet för AfterEffects är väldigt bra. 0 Quote
Mannemoviemaker Posted January 24, 2006 Author Posted January 24, 2006 gåre å ladda ner gratis sånt här nånstanns? vart hittar man föresten gratis plugins? 0 Quote
DeCaf Posted January 24, 2006 Posted January 24, 2006 [citat=Mannemoviemaker]gåre å ladda ner gratis sånt här nånstanns? vart hittar man föresten gratis plugins?[/citat] Beror på vad du menar med "sånt här". Varken Total Training eller Adobe After Effects är ju gratis och går således inte att lagligt ladda ner utan att betala för det. Gratis plugins har jag faktiskt ingen koll på heller direkt, de flesta jag sett är kommersiella eller shareware och kostar således pengar. (Som det mesta i den här branschen tyvärr) 0 Quote
Recommended Posts