pinto Postad 11 januari 2006 Postad 11 januari 2006 vilket kan jag använda till att få in 3danimationer i film? 0 Citera
walfridson Postad 11 januari 2006 Postad 11 januari 2006 http://www.3dlinks.com/links.cfm?categoryid=1&subcategoryid=69 0 Citera
pinto Postad 11 januari 2006 Författare Postad 11 januari 2006 så du menar att man kan ha affter effect o redigera i,, jag har det o permiere, men då moste man ju typ ta luma key för att få bort de svarta ,, eler ska man ha grön bakrund o ta bort det sen,,, jag har testat o det blir inte bra?? Men vilket har du av dom prgrammen? 0 Citera
McWolfe Postad 11 januari 2006 Postad 11 januari 2006 [citat=pinto]så du menar att man kan ha affter effect o redigera i,, jag har det o permiere, men då moste man ju typ ta luma key för att få bort de svarta ,, eler ska man ha grön bakrund o ta bort det sen,,, jag har testat o det blir inte bra?? Men vilket har du av dom prgrammen?[/citat] Om du renderar ut från 3d-programmet brukar du kunna ange att du ska ha med alpha-kanalen i din utrendering. I After Effects (eller Combustion eller Digital Fusion eller vilket du nu vill) anger du sen att du vill ha med (kanske t o m funkar automatiskt i vissa program) alpha-kanalen. Då blir det som är "tomrum" i den renderade bilden genomskinligt/ osynligt. Grovt beskrivet. McWolfe 0 Citera
walfridson Postad 11 januari 2006 Postad 11 januari 2006 Vill du direkt ha den till filmfil kan du göra detta direkt i lightwave, välj save to avi(eller nått annat) Klippa ihop går premiere utmärkt. För att lägga in ditt i 3d i något du har filmat bör du använda ett compositingprogram, ex after effects combusion etc. Hm alla redigeringsprogram stödjer alphakanal, när du renderar i Lightwave se till att välja ett 32bitars format. Det ser du när du väljer filtyp i render options.(.png 32bit). AVI stödjer också alpha men filerna blir väldigt stora när det gäller AVI. Se då till att välja 'uncompressed' om du vill ha med alpha. Med alphakanal slipper du allstå att keya bort din bakrund, det svarta. Du kan även göra enklare compositing i Lightwave. Ctrl + F7 Till skillnad från andra 3dprogram ;) är det mycket enkelt att klippa mellan olika kameror i en scen i Lightwave. Så du slipper rendera flera kameror. Sök på camera selector i hjälpen. För mig att detta ska funka vid rendering, inte säker... 0 Citera
pinto Postad 12 januari 2006 Författare Postad 12 januari 2006 jag fatar inte riktiigt, för när jag är inne på render option så ska går jag in på output files,, och längs nere så finns "fader alfhamode" där trycker jag ,, men över där står det ju "save alfha" ska jag trycka i den rutan me? Sen hittar jag inte "uncompressed"? har testat och prövat men det blir ingen alfha effect? jag har after effect... 0 Citera
p-a Postad 23 januari 2006 Postad 23 januari 2006 [citat=pinto]vilket kan jag använda till att få in 3danimationer i film?[/citat] använder du 3ds max så är combustion det bästa programet, är själv inte insatt i 3d men jag vet att det går importera en massa information från 3ds max till combustion som man sen kan korrigera i combustion och på så sätt slippa rendera om allt. kanske lite otydligt men om du gogglar lite så hittar du säkert massor. lite inspiration: http://www.animate.se/viewtopic.php?t=2874 /p-a 0 Citera
pinto Postad 23 januari 2006 Författare Postad 23 januari 2006 men så du menar att lightwave inte skulle funka till det programmet? 0 Citera
walfridson Postad 23 januari 2006 Postad 23 januari 2006 det funkar utmärkt. vet inte vad det är för extra information p-a skriver om men allt du behöver och lite till kan du få ut från lightwave. 0 Citera
McWolfe Postad 23 januari 2006 Postad 23 januari 2006 [citat=walfridson]det funkar utmärkt. vet inte vad det är för extra information p-a skriver om men allt du behöver och lite till kan du få ut från lightwave.[/citat] Minns inte exakt, men det finns ett visst format som skickar över väldigt mycket info om man använder Max och Combustion tillsammans. Båda två ges ut av Autodesk och de har gjort en del för att de ska fungera bra tillsammans. Därmed inte sagt att comb inte fungerar tillsammans med andra program, eller att Max bara kan skicka ut filer till comb. McWolfe 0 Citera
Lasse_laser Postad 25 januari 2006 Postad 25 januari 2006 .rpf och .rla är det nog du tänker på mcwolfe. .rpf är det som, såvitt jag vet, stöds enbart av autodesks program, dvs mellan max och t.ex combustion. Medan .rla är mer allmänt och går att få ut från maya och liknande, dock så innehåller den inte riktigt lika mycket information som .rpf. Men alpha och z-djup finns i båda i varje fall. 0 Citera
walfridson Postad 26 januari 2006 Postad 26 januari 2006 Både Lightwave och Maya klarar rpf, säkert fler ex cinema. Som RLA fast med information om kameran, position rotation etc. RPF fungerar i After Effects precis som RLA men även kamerainformationen, om rätt dåligt.. Lite jobbigt med skalning men det beror väll på program.. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.