KDA Posted January 3, 2006 Posted January 3, 2006 Hej igen! Finns det någon här som har tips om svenska forum eller nordiska forum som handlar om naturfilm, Är själv medlem i ett par utländska men det är svårare att göra inlägg där pga språket. Detta är ett bra forum, men dock verkar det som det handlar mest om spelfilm, det är i och för sig intressant, men jag har prioriterat naturfilm som andvändningsområde God fortsättning! önskar KDA 0 Quote
Pace Posted January 3, 2006 Posted January 3, 2006 Tråden döps om från "Fel forum?" och flyttas ( ;)) från Videoteknik. 0 Quote
Norbert Posted January 8, 2006 Posted January 8, 2006 Jag har inget svar, men det skulle vara intressant att höra ett svar. Jag googlade lite snabbt men hittade inget intressant. Min granne har lärt sig att koda forum, jag kanske ska fråga honom om ett natufilmsforum vore en idé. :) Jag ska förhoppningsvis börja dokumentera natur och djurliv redan i vår om jag hittar kameran jag är ute efter. 0 Quote
KDA Posted January 9, 2006 Author Posted January 9, 2006 Det är väldigt roligt att filma natur dessutom får man bra träning i hur man ska handskas med kameran, prova olika inställningar m.m. Man tycker att det borde finnas något forum för naturfilm redan, eftersom naturintresset samt naturfoto/film är så pass stort i norden. Har själv letat på olika sökmotorer utan något resultat. Mvh KDA 0 Quote
j3n5 Posted January 12, 2006 Posted January 12, 2006 Tror att de flesta som filmar natur är lite till åren kommen. Visst har jag sett många gubbar med XM-2s i naturen. Men de flesta jag pratat med redigerar inte ens sin film på dator. Tror att webforum är lite overkill för den gruppen. Det finns ju inte ens något forum för naturfotografi, även om http://www.fotosidan.se har en hel del naturfotograferande medlemmar. Jag tycker absolut det finns behov av ett sådant forum, möjligen med naturen i fokus, för både film och foto. Var jag duktigare på hemsidor och hosting kanske jag skulle göra ett försök. Tills dess fortsätter jag och hoppas på någon annan eldsjäl... 0 Quote
Norbert Posted January 12, 2006 Posted January 12, 2006 Ett naturfilmforum låter onekligen som en bra idé. Man skulle ju kunna börja med att dela upp det i tre sektioner, en för den tekniska biten (kamerautrustning, inställningar, redigering, osv), en sektion för naturen, förberedelser och allehanda tips och tricks och sist men inte minst en sektion där man kan ladda upp sina verk och låta andra avnjuta dem. 0 Quote
KDA Posted January 12, 2006 Author Posted January 12, 2006 Ja det skulle vara väldigt kul, och som du säger dela upp teknik samt kanske kunna visa sina alster, och få bedömningar m.m. Det finns ett amerikanskt forum som är för framförallt canon xl kameror, och som man kan läsa otroligt mycket matnyttigt. De har ganska nyligen delat upp forumet efter påtryckningar, och fått till stånd ett naturfilmsforum. Jag vet inte om jag får skriva namnet för det forumet här, det kanske inte är tillåtet?. Är det någon som vet hur det ligger till med länkar till andra forum. Isåfall kan jag återkomma i ärendet. Mvh KDA 0 Quote
j3n5 Posted January 13, 2006 Posted January 13, 2006 Det brukar ju vara tillåtet att länka. Tekniksnack inleds ju med en tråd om länkning till div. resensionsforum. Men jag vet inte, har aldrig ens tänkt på att det kan vara otillåtet... 0 Quote
KDA Posted January 13, 2006 Author Posted January 13, 2006 Nej det är säkert tillåtet, men man kan aldrig vara nog försiktig! Nu har du ju lagt ut länken på tråden NATURFILM så folk som är intresserade kan gå in och läsa. Jag tror att länken kan ge något även för de som inte har XL kameror. 0 Quote
Recommended Posts