precision motion Posted December 30, 2005 Posted December 30, 2005 Hej. Jag vet inte om jag har skrivit i rätt forum nu, men jag har en liten tv som jag har på mitt rum. Efter som marknätet snart upphör så tänkte jag om jag kunde använda tv som monitor istället. Hur kopplar jag nu tv till datorn, min dator har ett "uttag" för en andra skärm, mitt grafikkort värkar även tillåta detta. Men vad ska man ha för sladd? Typ scart - ? Säg till om ni behöver mer detaljer om dator/tv. Tacksam för svar! //martin 0 Quote
woxaz Posted December 30, 2005 Posted December 30, 2005 Vadå, har jag förstått rätt om du har tänkt att använda TV:n istället för en datorskärm och skita i datorskärmen?? Låter inte som en så bra idé. :p 0 Quote
Cjwk Posted December 30, 2005 Posted December 30, 2005 Vet inte hur bra det funkar med scart (om det över huvudtaget gör det!?) har du inga andra uttag från tv:n som t.ex. S-video eller liknande... tror det är det som gäller (dock osäker på detta, troligtvis ngn som är mer kunnig inom tv apparater)... hoppas det hjälper dig någorlunda iaf.. Fick du med ngn sladd då du köpte grafikkortet btw? se vad det var för ngn och se ifall du kan få ihop det så du kopplar det till tv:n mvh Jake 0 Quote
Cjwk Posted December 30, 2005 Posted December 30, 2005 [citat=woxaz]Vadå, har jag förstått rätt om du har tänkt att använda TV:n istället för en datorskärm och skita i datorskärmen?? Låter inte som en så bra idé. :p[/citat] Han kanske ska ha dubbla :/ hehe 0 Quote
precision motion Posted December 30, 2005 Author Posted December 30, 2005 Mm, jag ska ha TVn bredvid men vanliga skärm. Det är en lite äldre tv så det finns inget annat än scart och antensladds uttaget. Risken är väl att tv är för gammal. Med min/familjens nya tv, en 32# LCD tv, fick jag med en sladd som gick att koppla till datorn. Dock gick det bara byta ut skärmen, för det uttaget för en extra skärm i datorn är inte ett likadant uttag som till den vanliga skärmen, samma storlek fast med piggar ut istället för hål in. Minna frågor som följd på detta är, kanske inte helt relevant men än då: 1. Finns det någon tv/monitor som är till för att koppla in i datorn som en parallell skärm och som har de sladdar men behöver? 2. Vad skulle en sådan i så fall kosta? 0 Quote
Tor nilsson Posted December 31, 2005 Posted December 31, 2005 Om jag förstår rätt så kanske den här guiden kan va till hjälp http://goto.glocalnet.net/geforce/ Men det är om du har ett geforce-grafikkort, vilket jag har. Själv kluddadde jag en del med min gamla tv (som bara har scart) men kunde sen till slut använda den som extraskärm med lite hjälp av programmet tv-tool. 0 Quote
precision motion Posted December 31, 2005 Author Posted December 31, 2005 lite jobbig bakgrund men ska nog gå att läsa, ska komentera sen 0 Quote
precision motion Posted December 31, 2005 Author Posted December 31, 2005 Vad hade/har du för sladd? vad heter den, typ scart - HD15M elelr liknade? 0 Quote
Tor nilsson Posted December 31, 2005 Posted December 31, 2005 Jag har en scart till s-video + stereokontakt (Scart till Svideo+3,5mm, köpt på kjell och company). Sen kopplade jag om signalen till tv'n från s-video till komposit i tv-tool. Men bilden på tv'n är det absolut INTE hög kvalite på, och det beror på att de e komposit ja skickar ut. 0 Quote
precision motion Posted December 31, 2005 Author Posted December 31, 2005 men har du ett uttag för s-video i ditt grafikkort. det har inte jag jag har bara ett, tror det är ett HD15M uttag. 0 Quote
Tor nilsson Posted December 31, 2005 Posted December 31, 2005 Jo jag har ett s-video uttag. Oj vet inte vad HD15M är, verkar ju vara nåt för dataskärmar. Då kan ja nog inte hjälpa dig. Men sök lite på de här forumet, otroligt bra, har löst nästan alla mina datorrelaterade problem genom att läsa och söka där http://eforum.idg.se/ HD15M är väl nåt sånt här: http://www.kjell.com/?page=/kjellfakta/dvi/ Å de e väl digitalt, min (vilda) (okvalificerade) gissning är att grafikkortet inte stödjer tv-out och att de inte går att koppla in en gammal tv till det. 0 Quote
precision motion Posted December 31, 2005 Author Posted December 31, 2005 Okej, men jag tror jag ger upp för den här gången. Tack ändå. 0 Quote
Fredrik Blom Posted December 31, 2005 Posted December 31, 2005 Du skriver att du har uttag för två skärmar, och om jag fattar rätt så är det två HD15M på kortet? Kan ditt kort skicka ut bild till TV så ska du ha en adapter till den lediga HD15M-kontakten som gör att du kan få ut S-video eller komposit (en gul RCA-kontakt). Många (äldre) TV-apparater kan inte ta in S-video, så då behöver du konvertera från S-video till komposit, något som kan göras direkt i vissa SCART-adaptrar eller via en S-video->kompositadapter och sedan kopplas till en SCART-kontakt med komposit-kontakt. Kolla hos Claes Ohlson - de har det du behöver där - sedan är det bara att se om grafik-kortet kan skicka ut till TV... /Rico http://www.clasohlson.se/?AFP=store/fs_mm.asp&CatPath=Eq0q112q120q810q682&CampPath=&NoCache=12/31/2005%208:40:00%20PM&IsCampaign=N&COSID=1BB5E6EC36EA4AFFBDDAA46DC0DD2DB2648723 http://www.clasohlson.se/shop/store/fs_mm.asp?COSID=1BB5E6EC36EA4AFFBDDAA46DC0DD2DB2648723&CatPath=0q112q120q31q106&VMAction=2&CampPath=&SelectedWAG=10800&IsCampaign=N&NoCache=7480572#N0q112q120q31q106 0 Quote
precision motion Posted December 31, 2005 Author Posted December 31, 2005 kan det vara det här vara en HD15M uttag?, om inte, är det någon som kan gissa vad det är för nåt? Väldigt tacksamm för svar! //martin 0 Quote
Fredrik Blom Posted January 1, 2006 Posted January 1, 2006 Hmmm, det var du som skrev HD15M-uttag. Jag utgick från at du menar den standardkontakt som används för t.ex. VGA (15 pinnars D-sub hane) /Rico 0 Quote
precision motion Posted January 1, 2006 Author Posted January 1, 2006 Nä, jag drog till med något. Ser på bilderna att jag får damma lite någon dag... 0 Quote
ash Posted January 1, 2006 Posted January 1, 2006 enligt bilderna ser det inte ut som du har någon möjlighet till en extra skärm om du inte köper ett nytt grafikkort. nu har du ju bara ett internt i moderkortet. på bilden med uttagen kan jag bara se 2st ps2 till t-bord och mus. en lpt1 (skrivarport) och en com-port som inte har nåt med grafik att göra 0 Quote
precision motion Posted January 1, 2006 Author Posted January 1, 2006 Jag har inte full koll, men det "turkosa" uttaget har ju en symbol som visar två skärmar. det uttaget är likadant som det under som är till den vanliga skärmen fast en hona eller tvärtom. På grafikegenskaper till mitt grafikkort, kan jag välja "en bildskärm" eller "två bildskärmar", fast det andra alternativet går inte att välja förens man kopplat in en extra skärm. Så jag tror att kortet ska klara en extra skärm/monitor. //martin 0 Quote
ash Posted January 1, 2006 Posted January 1, 2006 [citat=precision motion]Jag har inte full koll, men det "turkosa" uttaget har ju en symbol som visar två skärmar. det uttaget är likadant som det under som är till den vanliga skärmen fast en hona eller tvärtom. På grafikegenskaper till mitt grafikkort, kan jag välja "en bildskärm" eller "två bildskärmar", fast det andra alternativet går inte att välja förens man kopplat in en extra skärm. Så jag tror att kortet ska klara en extra skärm/monitor. //martin[/citat] det turkosa uttaget har en symbol som visar 10101, och det har bara 9 pinnar mot vga-uttagets 15. den turkosa är en seriell port, så kallad com-port som är som en äldre version av usb-porten, ej till för att visa grafik! används tex till gamla modem osv 0 Quote
precision motion Posted January 1, 2006 Author Posted January 1, 2006 Jaha, okej. Ursäkta min okunnighet inom ämnet. 0 Quote
Diuier Posted January 2, 2006 Posted January 2, 2006 nej va fna killen inte deppa nu;D de går..jag vet ett sätt men du måste köpa ett nytt grafikkort..ett Matrox Parhelia´då bara kopplar du i svideo i ena änden den till datorn oså sne kopplar du i scarten på monitorn...http://www.matrox.com/mga/workstation/cre_pro/products/apve/home.cfm... för du vill ha en hel bild på de du redigerar som ja har fatta de?? annars är de bara o köra på med en vanlig svideo kabel in till dtaorn o scar ut till tven funkar fint för mig 0 Quote
precision motion Posted January 2, 2006 Author Posted January 2, 2006 Okej, men jag tror jag skippar det. Det jag skulle kunna tänka mig att köpa var en sladd eller i värsta fall en liten, begangnad, tv med s-video. Inte ett grafikkort för 4000kr. Men tack för alla svar. 0 Quote
Tor nilsson Posted January 2, 2006 Posted January 2, 2006 Jag har hittat en dator jag ska köpa, och den datorns grafikkort har DVI-ut, TV-ut och D-Sub ut. Det jag undrar är vad man kan använda D-sub-uttaget till? Jag har kollat runt på nätet men inte hittat nåt om de, dock har jag fått ut att det är nån slags analog grej och att det har nåt me monitorer att göra. Kan man möjligtvis koppla dit en gammal CRT-skärm till det och ha den som monitor? 0 Quote
ash Posted January 3, 2006 Posted January 3, 2006 [citat=Tor nilsson]Jag har hittat en dator jag ska köpa, och den datorns grafikkort har DVI-ut, TV-ut och D-Sub ut. Det jag undrar är vad man kan använda D-sub-uttaget till? Jag har kollat runt på nätet men inte hittat nåt om de, dock har jag fått ut att det är nån slags analog grej och att det har nåt me monitorer att göra. Kan man möjligtvis koppla dit en gammal CRT-skärm till det och ha den som monitor?[/citat] d-sub är den vanliga vga-kontakten som alla vanliga datorskärmar har. så, Ja du kan koppla en crt-monitor dit 0 Quote
ash Posted January 3, 2006 Posted January 3, 2006 [citat=precision motion]Okej, men jag tror jag skippar det. Det jag skulle kunna tänka mig att köpa var en sladd eller i värsta fall en liten, begangnad, tv med s-video. Inte ett grafikkort för 4000kr. Men tack för alla svar.[/citat] du behöver inte köpa ett grafikkort för 4000 för att få tv-ut. här är ett för 300 spänn: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=308164&cks=PRL 0 Quote
Recommended Posts