Gå till innehåll

Varför laggar det?


happy

Recommended Posts

Hur snabb dator har du? Vad använder du för operativsystem? Vilket redigeringsprogram kör du?

Att din dator laggar kan bero på hundratals saker. Se till att hårddiskarna alltid är defragmenterade och att du inte kör en massa onödiga program i bakgrunden.

Länk till kommentar
Share on other sites

Precis som Ronnie säger det kan bero på hundratalssaker.

 

Och som ronnie ochså säger kör du andra program i bakgrunden kan det självklart gå sämre.

 

Det är för att dom andra progammen tar virtuellt minne, datorn har en begränsad mängd virtuellt minne, och om det virtuella minnet används för mycket så kan det uppstå små hack, det kan t.om stängas av helt.

 

Detta vet jag av egen erfarenhet, och jag har inte mycket till erfarenhet..Men gör som Ronnie säger, kör inte en massa program i bakgrunden...

 

 

Länk till kommentar
Share on other sites

I värsta fall får du formatera och lägga in Windows på nytt. Om man sitter på en gammal installation blir allt mycket segare. Jag formaterar själv flera gånger om året; var det över ett år sen du gjorde det kanske det är något att fundera över.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Ska man redigera på en dator, så rekomenderas att ha endast redigeringsprogrammet installerat, ingen surfning ingen lek inget annat en bara redigering, Lägg inga filmklipp på systemdisken, värsta mardrömmen inom videoredigering. Video ska läggas på en sparat partition, allra helst en annan fysisk hårddisk. Då blir de oftast aldrig några problem. Jag har Systemdisken partitionerat till 2, en videHD men två partitioner. På systemdisken finns ett operativsystem per partition, den ena för redigering o den andra för lek surf etc.

 

PS. Anledningen att videodisken är partitionerad: När du är klar med en film o disken är för mycke fragmenterad, flyttar du över allt till den andra partitionen för att få de defragmenterat, kör aldrig defragmenteringsprogram, då kan de orsaka problem.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...